بامداد افشار: موسیقی نمایش «وویتسک» در ژانر محیطی است

سینما پرس- گروه هفت هنر/ بامداد افشار از ساخت موسیقی برای نمایش «وویتسک» به کارگردانی رضا ثروتی خبر داد و گفت: این نمایش در ژانر موسیقی محیطی قرار دارد.

بامداد افشار نوازنده و آهنگساز در گفت و گو با خبرنگار موسیقی سینما پرس، گفت: در حال حاضر ساخت موسیقی نمایش «وویتسک» به کارگردانی رضا ثروتی را در دست دارم.

وی افزود: «وویتسک» نام نمایشنامه ای از گئورگ بوشنر آلمانی است به ترجمه نازنین دیهیمی و کارگردانی رضا ثروتی که پیش از این قرار بود در جشنواره فجر سال گذشته به روی صحنه برود که میسر نشد امید است در آبان و آذر امسال در سالن حافظ شاهد اجرای آن باشیم.

این آهنگساز تصریح کرد: موسیقی این کار شامل بیش از ۱۲۰ لاین صوتی است که هر یک از لاین ها به طور مستقل جدا و میکس نشده اند و این از ویژگی های موسیقی این نمایش است.

وی ادامه داد: موسیقی نمایش «وویتسک» در ادامه ساخت موسیقی دو نمایش « مکبث و عجایب المخلوقات » است که سعی برای رسیدن به یک زبان موسیقیایی پخته تر در ژانر مورد علاقه ام بوده است. موسیقی این نمایش در ژانر موسیقی محیطی قرار دارد و درواقع ترکیبی از سه شیوه موسیقی تجربی، موسیقی افکتیو و طراحی صدا در این اثر به کار گرفته شده است.

افشار اظهار داشت: در این سبک که سعی داشتم در «وویتسک» به کار گیرم تلاشم بر این بود که موسیقی را به سمت نوعی بدویت پیش ببرم که از کمترین نت‌ها به تولید صدایی دلخواه برسم. در ساخت موسیقی این نمایش تاکید بر ایجاد یک هارمونی کلی میان اصوات بازیگران، غافلگیر کردن تماشاچی با آکسان‌گذاری ناگهانی درست در جایی که انتظارش نمی‌رود و ایجاد دلهره از طریق نوعی موسیقی دراماتیک بود.

این نوازنده یادآور شد: موسیقی آمبینت در وویتسک صدا را از دل سکوت وارد صحنه می‌کند، اصوات در پس زمینه خود را آرام آرام به گوش شنونده رسانده، ناگهان اوج می‌گیرند و سپس به یکباره فرو می‌نشینند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: چیزی که در ساخت موسیقی و صدای این نمایش برایم مورد توجه بود سینک انبوهی از افکت‌های صوتی با حرکات متنوع بازیگران است. گستره‌ این افکت‌ها به حدود چهل صدای متفاوت می‌رسد که تمامی آن‌ها باید با حرکات بازیگران هماهنگ شود. تلاش دیگر این بود که همانند صداگذاری یک فیلم در استودیو، این بار سر صحنه بتوان نوعی صداگذاری همزمان و زنده را ایجاد کرد و از دل همین صداگذاری به موسیقی و ریتم در متن نمایش رسید.

انتهای پیام/ص/ن.ف

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۵۸۲۱


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.