بانکداری اسلامی ۲ تریلیون دلاری می گردد

۲۰م آذر ،

بینا- یک موسسه مطالعاتی با اشاره به روند رو به گسترش بانکداری اسلامی در جهان پیش بینی کرد ارزش دارایی بانک های اسلامی از ۱٫۵۵ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۲ به حدود ۲ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۴ برسد.
به گزارش رویترز، موسسه مشاوره و مطالعه ارنست اند یانگ با اشاره به تلاش بانک های اسلامی برای جذب مشتریان بانکی نظام سرمایه داری  تاکید کرد این بانک ها رو به توسعه گذاشته اند.
بر اساس گزارش انتشار یافته از سوی این موسسه کل دارایی بانک های اسلامی در سال جاری میلادی به ۱٫۵۵ تریلیون دلار رسیده و پیش بینی می گردد این رقم در سال ۲۰۲۴ به ۱٫۸ تریلیون دلار و در بالاترین رقم به ۲ تریلیون دلار برسد.
بانک های اسلامی مستقر در حاشیه خلیج فارس هم اکنون ۴۵۰ میلیارد دلار دارایی دارند که ۳۰ درصد کل دارایی بانک های اسلامی در جهان است.
این گزارش افزود بانک های اسلامی همچنانکه بر روی اشخاصی غیر از آن هایی که صرفا مایل به استفاده از محصولات و خدمات مبتنی بر شریعت می باشند تمرکز می کنند روندی رو به توسعه را طی خواهند کرد. این بانک ها در واقع مشتریان بانک های متعارفی که بر اساس نظام سرمایه داری عمل می کنند را هدف قرار داده اند.
اشار ناظم مسوول خدمات مالی در موسسه ارنست اند یانگ گفت: موفقیت بانک های اسلامی در بازار مالی جهان به آن بستگی دارد که این بانک ها به گونه ای خود را متحول کنند که بتوانند با بانک های متعارف و بزرگ جهان رقابت کنند.
اشار ناظم افزود هیچ بانک کاملا اسلامی که در سطحی جهانی یا حتی منطقه ای فعالیت داشته باشد وجود ندارد. وی به ۲۰ بانک اسلامی اشاره کرد که احتمال دارد به نهادهای مالی مهمی در سطح منطقه ای تبدیل شوند. این بانک ها ۵۵ درصد کل دارایی نظام بانکداری اسلامی را در اختیار دارند و در سه سال قبل رشد سالانه ۱۶٫۲ درصد را تجربه کرده اند.
وی در ادامه گفت: نظام بانکداری اسلامی در نگاه اول صنعتی غیرمتعادل به نظر می رسد و شکاف میان بانک های بزرگ و کوچک اسلامی رو به گسترش دارد.
بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نهاد مالی اسلامی تازه احتمال دارد طی ۵ تا ۷ سال آینده وارد بازارهای تازه یا بازارهایی شوند که حضور بانک های اسلامی در آن ها بسیار اندک است. ۱۰ عدد از ۲۵ بازاری که بیشترین سرعت رشد بانکداری اسلامی را در خود شاهد می باشند جمعیت های بزرگ مسلمان را در خود جای داده اند.
این گزارش در ادامه تاکید کرد به رغم رشد و گسترش بانک های اسلامی سودآوری این بانک ها کاهش یافته و متوسط بازدهی آن ها کمتر از بانک های متعارف است. از سال ۲۰۰۸ و به سبب بحران مالی جهان بازدهی بانک های اسلامی و متعارف کاهش یافته است و این رقم برای بانک های اسلامی در سال ۲۰۱۱ به ۱۲ درصد و برای بانک های متعارف به ۱۵ درصد رسیده است. بدین ترتیب اختلاف میان این دو گروه از این نظر ۳ درصد است که بیشتر از رقم یک درصدی طی سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ می باشد.
نرخ بازگشت دارایی بانک های اسلامی از ۱٫۷ درصد در سال ۲۰۰۸ به ۱٫۳ درصد کاهش یافته در حالی که این رقم برای بانک های متعارف از ۱٫۵ درصد به ۱٫۷ درصد افزایش پیدا کرده است.  هزینه های عملیاتی بانک های اسلامی نیز ۵۰ درصد بیشتر از بانک های متعارف است در حالی که هزینه های اعتباری آن ها در مقایسه با بانک های متعارف رقابتی تر است.
اشار ناظم تاکید کرد بعضی بانک های اسلامی در جهت افزایش بازدهی و کاهش هزینه های خود حرکت کرده اند که این امر می تواند حاشیه سود آن ها را طی دو تا سه سال آینده به ۲۵ درصد برساند. وی افزود:  مشکلات این مسیر بسیاری از بانک های اسلامی را در شرایط سختی قرار داده است. آن ها تصمیم گرفته اند مسیری را در پیش بگیرند تا بتوانند به فعالیت های خود ادامه دهند.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.