بانکهای چینی بی خیال بانک جهانی شدند

بینا- به دنبال افزایش تنش‌های ارضی میان پکن و توکیو، بانکهای چینی از حضور در نشست مهم بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در توکیو انصراف دادند.

به گزارش بینا به نقل از فاکس نیوز، چندین بانک بزرگ چینی اعلام کردند که از شرکت در نشست سطح بالای بانک جهانی و صندوق بین المللی پول که قرار است هفته آینده در توکیو برگزار شود انصراف دادند.

براساس این گزارش، همچنین چندین بانک دیگر چینی نیز از حضور در کنفرانس مالی-صنعتی که قرار است اواخر ماه جاری در اوساکای ژاپن برگزار شود منصرف شدند.

بانکهای بزرگ چینی علت خاصی را برای عدم مشارکت خود در این نشست‌های مهم اعلام نکردند اما این موضوع با تنش‌های ارضی اخیر میان پکن-توکیو بر سر چند جزیره در دریای چین شرقی مرتبط است.

براساس این گزارش، اقدام بانکهای چینی نشانه اعتراض به سیاستهای ژاپن در مناقشات ارضی و روابط دیپلماتیک دو طرف است.

این درحالیست که بعضی از شرکت‌های ژاپنی نیز خرید کالای چینی را تحریم کرده اند.

تنش در روابط توکیو و ژاپن بر سر جزایر «دیائویو» در دریای چین شرقی که ژاپنی‌ها به آن «سنکاکو» می‌گویند زمانی تشدید شد که دولت توکیو از تصمیم خود برای خرید این جزایر از مالکان خصوصی آن خبر داد.

این تصمیم موجب خشم و عصبانیت مقامات پکن و تیره شدن روابط دو کشور شد.

دولت ژاپن بعد از چند هفته کش و قوس این طرح را رسما تصویب کرد.

جنگ لفظی رهبران چین و ژاپن به مجمع عمومی سازمان ملل هم کشید و دو طرف محور سخنرانیهای خود را حق حاکمیت خود بر این جزایر قرار دادند.

دیدار سرد وزرای خارجه دو کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل نیز بر وخامت اوضاع افزود و این موضوع را بدون چشم انداز روشنی برای حل آن رها کرد.

تنش سیاسی در روابط چین و ژاپن به دیگر حوزه ها نیز سرایت کرده و به ویژه روابط اقتصادی این دو اقتصاد بزرگ آسیا را به چالش کشیده است.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.