بانک‌ها قرض‌الحسنه را دوست ندارند

نوشته شده در تاریخ ۲۸/آبان/ – ۱۴:۱۷ و در سرویس اخبار اقتصادی ممتاز نیوز

خبرگزاری : تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد از مجموع مانده تسهیلات پرداختی نظام بانکی تا پایان شهریور ماه امسال فقط پنج درصد آن به قرض‌الحسنه مربوط است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، این اطلاعات نشان می‌دهد مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری تا پایان شهریورماه سال جاری بیش از ۵۳۵ هزار میلیارد تومان بوده که از این رقم تنها ۲۶٫۵ هزار میلیارد تومان معادل ۵ درصد آن به تسهیلات قرض الحسنه مربوط است.

این در حالی است که ۳۸٫۷ درصد مانده تسهیلات مربوط به عقود مشارکتی و ۳۰٫۳ درصد آن مربوط به فروش اقساطی است.

بر اساس قانون، تسهیلات قرض الحسنه بدون سود و با کارمزد ۴ درصد پرداخت می‌شود. حجم عمده این تسهیلات مربوط به وام ازدواج است که مدت‌ها از سوی بانک‌ها پرداخت آن متوقف شده بود. از سوی دیگر عقود مشارکتی وام‌های با سود بالاست که نرخ آن میان بانک و مشتری توافق می‌شود. برخی فعالان اقتصادی از این که نرخ سود این گونه وام‌ها تا ۳۰ درصد هم رسیده گلایه کرده‌اند.

از سوی دیگر عقود مبادله‌ای که بیشتر در خرید اقساطی از آنها استفاده می‌شود نرخ مصوب ۲۲ درصد دارند، در حالی که به تازگی رئیس کل بانک مرکزی درباره آنها گفته است: “در حال حاضر نرخ سود بانک‌ها ۲۲ درصد است که برای متقاضی دریافت تسهیلات ۲۵ تا ۲۶ درصد تمام می‌شود.”

با این وضع طبیعی است که بانک‌ها در فاصله سود ۴ تا ۳۰ درصد، تسهیلاتی را برای پرداخت به مشتری انتخاب می‌کنند که سود بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.