باید مراقبت باشیم که محدودیت های اعتباری iبه حوزه پژوهش آسیب نزند

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

محدودیت های اعتباری طی سال های اخیر دانشگاه های علوم پزشکی را با چالش هایی روبرو کرده که ما باید مراقب باشیم که حوزه آموزش iبه خاطر این محدودیت دچار آسیب نشود.

به گزارش تفسیری خبرنگار iبهداشت ودرمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر باقر لاریجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران  امروز ۲۴ آبان در اجلاس روسای تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور افزود: استراتژی وزارت iبهداشت برای گسترش آموزش و پژوهش روشن است.بسترهایی که در کشور فراهم شده سبب گسترش بعضی از شاخص های پژوهشی شده است.

وی گفت: در کل کشور پژوهش در حال تحول است و ایران یکی از بیشترین رشدها را در چند سال قبل در این امر داشته است.

باید توجه داشت که سال قبل ما در تولید مقالات، علی رغم چالش ها در حوزه iبهداشت ۴۲% رشد داشتیم که این نشان می دهد که در تولید علم کشور از وضعیت مقبولی برخودار است .

لاریجانی با بیان اینکه ۲۶ درصد تولید علم در کشور مربوط iبه حوزه پزشکی است عنوان کرد: این امر در حالی صورت گرفته که بودجه کمی نسبت iبه بودجه های دیگر حوزه های کشور iبه بخش iبهداشت و درمان اختصاص پیدا کرده است صورت گرفته است، در واقع چون ارائه خدمات آموزش و پژوهش دراختیار ما قرار گرفته است پژوهش ها محصول محور تر می باشند.

وی ادامه داد: در حوزه سلامت مسئولیت ما سنگین تر است و این امر می طلبد که چهارچوب شاخص های خوبی داشته باشیم تا سریعتر از همه دانشگاه ها نقشه علمی خود را ترسیم کنیم که معاونان تحقیقات و فناوری نقش اساسی در تولید این نقشه دارند و باید نیازهای کشور را در ترسیم این نقشه لحاظ کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: ما باید تعادلی بین تحقیقات کاربردی و پایه ای ایجاد کنیم.

محدودیت اعتباری طی سال های اخیر دانشگاه های علوم پزشکی را با چالش هایی روبرو کرده است ولی باید مراقبت باشیم حوزه آموزش و پژوهش بخاطر این محدودیت ها دچار آسیب نشود چرا که اگر عقب بمانیم در آینده iبه روز کردن اطلاعات سخت خواهد بود.

هر دانشگاه باید حداقل باید یک مرکز رشد داشته باشد
لاریجانی افزود: امسال دهمین بار است که دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

ما باید دنبال توسعه واقعی،علمی و متوازن در علم باشیم در چند ماه قبل در سطح وزارت iبهداشت iبه سبب انجام رتبه بندی های مختلف شورای راه بردی ای برای رتبه بندی دانشگاه ها تشکیل شده است که در حال ارزیابی دانشگاه ها است و اولین گزارش تفسیری در این زمینه تهیه شده است که در آن شاخص های سواد، سلامت، و خانوار منتشر می گردد.

وی ادامه داد: اخلاق پزشکی از اهمیت بالایی در پژوهش برخوردار است که اخیر کدهای اخلاقی پرستاری و دارویی نیز iبه دانشگاه ها ابلاغ شده است و iبه نظر می آید معاونین پژوهشی باید شورای اخلاق در دانشگاه ها تشکیل بدهند و بخش اخلاق در پژوهش تقویت و ساماندهی شود.

لاریجانی تصریح کرد: باید همه دانشگاه ها شاخص های عدالت در سلامت را تا آخر سال رصد کند .باید توجه داشت که در شاخص های فناوری جای رشد بیشتری داریم و در توسعه پژوهش باید تلاش بسیاری در دانشگاه ها صورت گیرد اما نباید فراموش کرد که فاصله ی نسبتا بسیاری در رشد و پژوهش با رشد فناوری داریم که باید این فاصله را کم کنیم.

وی گفت: باید ایجاد شرکت های دانش نبیان در سطح وزارت iبهداشت iبه طور جدی مورد حمایت قرار گیرد، iبه طوریکه در حال حاضر ۴۰۰ دانشجوی بای ریسرچ در کشور در حال تحصیل می باشند و باید تعداد آنها افزایش پیدا کند.

لاریجانی خاطر نشان کرد: وزارت iبهداشت iبه دانشگاه ها اجازه داده که حداقل یک مرکز رشد داشته باشد و ما باید در مسیر حرکتی کنیم که اساتید دانشگاه ها ایده های نو خود را بیان کنند و آنها را iبه شکوفایی و عرصه تولید برسانند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.