“با خروج نیروهای آمریکایی، افغانستان با جنگ داخلی مواجه می‌شود”

afp-69.jpg

یکی از مذاکره‌کنندگان اصلی شبه نظامیان افغانستان با اعلام اینکه مذاکرات صلح در حال حاضر هیچ شانسی برای پیروزی و موفقیت ندارد، گفت: با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان این کشور بار دیگر با جنگی داخلی مواجه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، “غیرت باهر”، یکی از اعضای ارشد “حزب اسلامی” که تاکنون سه بار به انجام مذاکره با مقام‌های آمریکایی در کابل پرداخته است، گفت، تصمیم هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا درباره وارد کردن شبکه حقانی در فهرست تروریست‌ها، امیدها برای مذاکرات سازش را از میان برده است.

وی افزود، خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در پایان سال ۲۰۲۴ میلادی، نیروهای افغان را که به تجهیزات کامل دفاعی مجهز نیستند برای مقابله با تهدیدهای گروه‌های شبه نظامی با مشکل مواجه می‌کند.

این مذاکره‌کننده ارشد شبه نظامیان در ادامه به روزنامه دیلی تلگراف گفت: آمریکایی‌ها تصمیم گرفته‌اند تا با کاهش هزینه‌های دفاعی و خروج نیروهای خود از افغانستان‌، کسری بودجه آمریکا را جبران کنند اما گمان نمی‌کنم که ارتش و پلیس ملی افغان بدون کمک و حضور نیروهای آمریکایی قادر به مقابله با شبه نظامیان باشند. آنها با این کار به اقدامی غیراخلاقی دست زده‌اند. آنها با این کار افغانستان را به سوی جنگ داخلی سوق می‌دهند.

این در حالیست که پیش‌بینی این مذاکره‌کننده ارشد درخصوص احتمال بروز جنگ داخلی در افغاستان درست برخلاف اظهارات فیلیپ هاموند، وزیر دفاع انگلیس است که اعلام کرده بود نیروهای انگلیسی ممکن است پیش از پایان سال ۲۰۲۴ که زمان دقیق خروج نیروهای خارجی از افغانستان است، از این کشور خارج شوند.

پیش‌بینی احتمال وقوع یک جنگ داخلی در افغانستان برای فرماندهان ناتو که خود را به تدریج آماده واگذاری کنترل امور امنیتی به نیروهای افغان و ترک افغانستان می‌کنند، بسیار ناراحت کننده است. استراتژی آنها انجام مذاکرات صلح با رهبران طالبان است.

اوایل هفته گذشته نیز ژنرال جان آلن، فرمانده نیروهای ائتلاف ناتو در افغانستان نیز اعلام کرده بود که بیش از سه چهارم جمعیت این کشور هم‌اکنون تحت کنترل نیروهای امنیتی افغان هستند و مسئولیت تامین امنیت آنها را نیروهای محلی بر عهده دارند.

در هفته گذشته نیز دولت محلی کابل کنترل امنیتی زندان بگرام را بر عهده گرفت.

دکتر غیرت باهر، مذاکره‌کننده ارشد شبه نظامیان در ادامه گفت: قرار دادن شبکه حقانی در فهرست تروریست‌ها توسط آمریکا انجام مذاکره با طالبان را تقریبا غیرممکن ساخته است.

وی افزود: قرار دادن القاعده در فهرست تروریست‌ها قابل قبول است اما چرا آمریکا شبکه حقانی را در این فهرست قرار داده است؟ این اقدام واشنگتن تمام شانس‌ها برای انجام مذاکره با طالبان را نقش بر آب می‌کند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.