با علائم هشداردهنده پریشانی روانی آشنا شوید

پریشانی روانی که انفجار عصبی یا بحران روحی نیز قلمداد می‌شود، یک واژه غیرپزشکی برای توصیف دوره‌ای کوتاه مدت اما حاد از یک آشفتگی خاص روانی است که ابتدا با مشخصه‌های افسردگی یا اضطراب تظاهر می‌کند.

به گزارش سرویس سلامت ایسنا، این اصطلاح هر چند غیرپزشکی است اما می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل یا اختلال روانی نهفته باشد.

به گزارش روزنامه اکسپرس پنج نشانه هشداردهنده پریشانی روانی عبارتند از:

۱- کاهش تمرکز؛ هر انسانی ممکن است در طول زندگی خود هرازگاهی توانایی تمرکز کردن روی کارهای روزمره را برای مدت کوتاهی از دست بدهد و دوباره به حالت عادی بازگردد. این وضعیت اگر پراکنده و موقتی باشد امری کاملا طبیعی است اما اگر افت تمرکز مداوم شود و فرد بیش از یک هفته قادر نباشد روی کار خاصی متمرکز شود این حالت نگران‌کننده است و باید به فکر حل این مشکل باشید.

۲- تغییرات نابسامان وزنی به یکی دیگر از نشانه‌های بارز عدم تعادل روانی تغییرات وزنی غیرعادی از جمله کاهش یا افزایش شدید وزن است. همچنین شرایط آشفتگی روانی فرد ممکن است دچار افت شدید اشتها یا پرخوری شود و عادات تغذیه وی تغییر می‌کند.

۳- گرایش شدید به مصرف الکل یا استعمال سیگار از مشخصه‌های دیگر آشفتگی و پریشانی روانی است.

۴- تمایل به تنهایی و انزواطلبی نیز که معمولا از پیامدهای افسردگی است، می‌تواند یک نشانه هشداردهنده و زنگ خطری برای پریشانی روانی باشد.

۵- آسیب رساندن به خود نیز از علائم بی‌ثباتی روانی است. اگر ناگهان دچار یک میل ناخودآگاه برای به خطر انداختن خود می‌شوید و یا حداقل به سلامت خود بی‌توجه هستید زمان آن فرا رسیده که حتما با یک متخصص بهداشت روانی مشورت کنید.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.