با قمارخانه‌های اینترنتی برخورد می‌شود

۲۵ام بهمن ، ایسنا- در قالب بندی که به تازگی به قانون جرائم رایانه‌ای افزوده شده، مدتی است برخورد با قمارخانه‌های اینترنتی در دستور کار قرار گرفته است.

بحث شرط‌بندی و قمار از جمله فعل‌های حرامی است که در دین اسلام به آن اشاره شده و بر همین اساس انجام آن جرم محسوب می‌شود، با این حال گاه در بعضی پایگاه اینترنتی‌های اینترنتی دیده‌ شده که در فضای مجازی شرط‌بندی و قمار به شکل تازهی زنده می‌شود.

در این میان با روی کار آمدن این شیوه در موارد متعدد کلاهبرداری‌های مختلفی نیز صورت گرفته است اما راه‌اندازی قمار‌خانه‌های مجازی جزو مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای قرار گرفته و در بند «ه-۷» ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه‌ای مورد توجه قرار گرفته است.

بند ه ماده ۲۱ محتواهایی که برای ارتکاب جرایم رایانه‌ای به کار می‌روند (محتواهای مرتبط با جرایم رایانه‌ای) را در برمی‌گیرد.

بنا بر اطلاعات ویکی پدیا، قمارخانه مجازی نسخه‌های برخط قمارخانه‌های سنتی می باشند که این امکان را برای قماربازان فراهم می‌آورند تا از طریق اینترنت قمار کرده و شرط ببندند.

براساس قانون مجازات اسلامی دربارهٔ قمار و قماربازی مجازات مختلفی در نظر گرفته شده و بندهای مختلفی به این بحث اختصاص پیدا کرده که از جمله آنها می‌توان به ماده ۷۰۵ این قانون اشاره کرد که در آن آمده است:«قماربازی با هر وسیله‌ای ممنوع و مرتکبین آن به یک تا شش ماه حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شوند و یا در صورت تهاجر به قماربازی به هر دو مجازات محکوم می‌شوند.»

در ماده ۷۰۸ این قانون نیز این گونه اعلام شده که «هرکس قمارخانه دایر کند یا مردم را برای قمار به آنجا دعوت نماید به شش ماه تا دو سال حبس و یا از سه میلیون تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم می گردد.»

همچنین طبق ماده ۷۱۰ این قانون اشخاصی که در قمارخانه‌ها یا اماکن معد برای صرف مشروبات الکلی موضوع مواد (۷۰۱)و(۷۰۵) قبول خدمت کنند یا به نحوی از انحاء به دایر کننده این قبیل اماکن کمک نماید، معاون محسوب می‌شوند و مجازات مباشر در جرم را دارند ولی دادگاه می‌تواند نظر به اوضاع و احوال و میزان تاثیر عمل معاون مجازات را تخفیف دهد .»

IT Iran
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.