با مصرف پیاز و سیر خود را در برابر سرطان معده بیمه کنید

فروردین ۱۴۰۳

تحقیقات نشان میدهد.پیاز سیر و تره هنگامی که خام خورده می شوند در کاهش خطر سرطان معده موثرندچرا که مواد سولفوری موجود در این غذاها با آنزیم های موثر در بروز سرطان برخورد کرده و ساخت مواد سرطان زا را متوقف می نمایند.

دکتر زهرا عبدالهی متخصص تغذیه و مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت  بهداشت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت : عوامل بسیاری در پیشگیری از سرطان دخیل می باشندکه یکی از این عوامل فیبرهای غذایی می باشند.

رژیم غذایی غنی از فیبر در کاهش خطر سرطان ها به خصوص سرطان روده نقش دارد. رژیم های گیاهی کم کالری، پرفیبر، غنی از حبوبات، غلات کامل، سبزی ها و میوه ها، خطر بروز سرطان ها را کاهش می دهند. فیبرها، با افزایش سرعت انتقال مواد غذایی از روده بزرگ سبب می شوند، باکتری های روده فرصت کمتری برای تولید مواد سرطان زا از آن ها داشته باشند، همچنین دیواره
روده برای مدت طولانی در معرض مواد سرطان زا قرار نگیرند. احتمال داده می شود که فیبر مواد غذایی، ترکیب شیمیایی مواد تولید شده توسط باکتری های روده را تغییر داده و خاصیت سرطان زایی آن ها را کاهش دهد.

وی ادامه داد: فیبرها ممکن است به عنوان ماده ضد سرطان زا با باقیمانده اسیدهای صفراوی که ممکن است در مقادیر زیاد سرطان زا باشند، ترکیب شده و اثر آن ها را خنثی نمایند. فیبرها ترکیباتی می باشند که در دیواره سلول های گیاهان مثل سبزی ها، میوه ها، سبوس، غلات کامل، حبوبات، مغزها یافت می شوند. با دریافـت کافــی و متناسبــی از گروه غلات، میوه ها و سبزی ها می تواند از بروز بسیاری از سرطان ها پیشگیری کرد. توصیه می شود روزانه ۴۰۰ گرم یا ۵ بار در روز میوه ها و سبزی ها مصرف شوند.

عبدالهی اظهارگرد:سبزی های  خانواده کلم و گل کلم حاوی ترکیبات غیر مغذی می باشند که آنزیم های دارای توانایی تخریب مواد سرطان زا را فعال می کنند.پیاز سیر، تره خصوصا” هنگامی که خام خورده می شوند در کاهش خطر سرطان معده موثرند. مواد سولفوری موجود در این غذاها با آنزیم های موثر در بروز سرطان برخورد کرده و ساخت مواد سرطان زا را متوقف می نمایند.

وی تصریح کرد::هویج، گوجه فرنگی و مرکبات حاوی  اسید فنولیک می باشندو از سرطان کوکون با ممانعت از آزاد شدن مواد سرطان زا، پیشگیری می نمایند.دانه های سویا و مشقات ان با ممانعت از عملکرد استروژن ها، از بروز سرطان سینه ممانعت می نمایند. استروژن یک نوع هورمون زنانه می باشد که مقادیر زیاد از حد آن سبب افزاش شانس ابتلا به سرطان سینه می شود.توت
فرنگی، تمشک، انگور و سیب نیز حاوی اسید الاگیگ می باشندکه می توانند برخی
رادیکال های آزاد خطرناک موجود در دود سیگار را خنثی نمایند.

همچنین غذاهای دریایی، روغن ماهی  به سبب داشتن اسیدهای چرب امگا ۳، سلنیم، روی،
ویتامین E  در پیشگیری از بسیاری از سرطان ها به خصوص سرطان سینه و روده نقش مهمی دارند.

عبدالهی خاطر نشان کرد:چای سبز به سبب داشتن ترکیبات ضد سرطانی مثل پلی فنل ها در پیشگیری از سرطان ها نقش مهمی دارند. پلی فنل ها، ترکیبات آنتی اکسیدانی می باشند که از تشکیل سلول های سرطانی و تومر و رشد آن ها ممانعت می نمایند. بسیاری از مواد غذایی حاوی پلی فنل ها می باشند، اما چای سبـــز از آن جهت کـــه در پروسه تولید آن، پلی فنل ها حفظ می شود، اهمیت ویژه ای دارند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.