بحران در اردوی استقلال

جام جم آنلاین: «جو، مسموم است و نفس کشیدن برای استقلال سخت شده است.» این جمله را کسی می‌گوید که طی هفته‌های گذشته به عنوان مشاور فنی مدیرعامل استقلال فعالیت کرده و از نزدیک در جریان اتفاقات این باشگاه قرار دارد، پس باید آن را جدی گرفت.

آبی‌ها پس از دو تساوی ناامیدکننده مقابل تیم‌های قعر جدولی شاهین بوشهر و شهرداری تبریز، حالا به کلی از کورس قهرمانی در لیگ برتر جا مانده‌اند.

البته روی کاغذ هنوز هم یک معجزه می‌تواند آبی‌ها را قهرمان لیگ کند، اما نقش‌بر‌زمین شدن بازیکنان آبی‌پوش در پایان بازی با شهرداری، شعارهای تند هواداران، حال و هوای حاکم بر اردو و البته تمرین پشت درهای بسته (اتفاقی که دیروز شاهدش بودیم) می‌گوید، برای تیم مظلومی در این دو هفته باقی‌مانده معجزه‌ای در کار نخواهد بود.

با این حال بهمن فروتن، مشاور فنی فتح‌الله‌زاده بیش از هر چیز برنامه‌ریزی غلط را دلیل افت شدید استقلال در لیگ می‌داند: استقلال دچار شرایطی شده که مقداری تقصیر خودش است و مقداری تقصیر عوامل بیرونی. البته نباید صحبت از زمین خوردن کرد. استقلال یک جام آورده و با اشتباهات صورت گرفته در برنامه‌ریزی از رسیدن به جام دوم محروم شده است. در هیچ جای دنیا جام حذفی را قبل از پایان لیگ تمام نمی‌کنند.

فروتن با طرح این سوال که اگر استقلال اکنون قهرمان جام حذفی نبود و این مسابقه بعد از پایان لیگ برگزار می‌شد آیا در لیگ این‌طور نتیجه می‌گرفت، اضافه کرد: برنامه‌ریزان باید طوری برنامه بریزند که انگیزه‌ها تقسیم شود. فکر می‌کنید چرا پرسپولیس ۴ تا ۴ تا گل می‌خورد؟!

وی خود پاسخ داد:‌ تیمی که پنجشنبه با تراکتور‌سازی بازی کرده سه‌شنبه باید در لیگ قهرمانان آسیا بازی کند. معلوم است که بازیکن به خود فشار نمی‌آورد. همه اینها را می‌گویم تا به این برسم که برنامه‌ریزی در فوتبال ما تخریبی است. انگیزه را نمی‌شود با آمپول به تیم‌ها تزریق کرد.

با وجود این دلایل نسبتا موجه، هجمه گسترده‌ای علیه پرویز مظلومی به راه افتاده است؛ هجمه‌ای که او را در بن بست قرار داده و با وجود کسب عنوان قهرمانی در جام حذفی باعث شده است حالا کمتر هوادار آبی‌پوشی خواهان تمدید قرارداد این مربی برای فصل آینده باشد.

البته خود مظلومی هم در به راه افتادن این هجمه بی‌تقصیر نبوده است. وقتی او در این شرایط حساس که استقلال برای صعود از لیگ قهرمانان استقلال باید تلاش کند، برخی بازیکنانش را به کم‌کاری متهم می‌کند، طبیعی است خیلی‌ها هم او را یک مربی کم‌کار معرفی کنند.

یکی از این منتقدان، صادق ورمزیار پیشکسوت تیم فوتبال استقلال است که اعتقاد دارد این تیم در ابتدای فصل خوب بسته نشده و اگر بحث کم‌کاری باشد کادر فنی بیشتر از بازیکنان در این موضوع نقش دارد.

او با بیان این‌که چرا باید از لیست ۲۵ نفره هشت یا ۹ هافبک، چپ پا باشند، گفت: آقایان در ابتدای فصل برای این‌که دائما بمب بترکانند سراغ بازیکنان مطرح رفتند.

جاسم کرار، فریدون زندی و ولیدعلی را با سر و صدا جذب کردند. ساموئل، میثم حسینی، جواد شیرزاد و مهدی امیرآبادی همه در یک پست هستند و معلوم است که در پست‌های دیگر با این لیگ فرسایشی تیم آسیب می‌بیند.

حال آن‌که در پست بازیکنانی مثل تیموریان، جباری، مهدی رحمتی، حنیف عمران‌زاده، پژمان منتظری و کیانوش رحمتی نفر دومی نبود. مشخص است که اگر هر یک از این بازیکنان مصدوم می‌شدند تیم به مشکل می‌خورد.

ورمزیار اضافه کرد: استقلال با خرجی که کرده بود می‌توانست قهرمان آسیا شود، اما حالا شرایط به گونه‌ای شده که باید مردم را ترغیب کرد تا برای حذف نشدن در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به ورزشگاه بیایند.

برنامه‌ریزی‌های اشتباه و بازی‌های فشرده از یک طرف و بد بسته شدن تیم از سوی دیگر، شاید به خودی خود برای دور ماندن استقلال از کورس قهرمانی در لیگ برتر کافی به نظر بیاید، اما فتح‌الله‌زاده به یک عامل سوم هم اشاره می‌کند.

مدیرعامل آبی‌ها که چندان تمایلی به باز کردن حاشیه‌های روزهای اخیر تیمش ندارد، معتقد است عده‌ای که از بیرون دوست نداشتند استقلال دو جام را بگیرد، با تبلیغ منفی علیه تیم، ملاقات با افراد مختلف و دروغ‌پراکنی در اطراف باشگاه تمام تلاششان را به کار بستند.

در این میان بحث کم‌کاری بازیکنان موضوعی بود که روز گذشته از سوی فتح‌الله‌زاده، به‌عنوان مدیرعامل باشگاه، منصور پورحیدری، سرپرست تیم و بهمن فروتن، مشاور فنی مدیرعامل قویا تکذیب شد تا مظلومی به نوعی در متهم کردن بازیکنانش کمی تندروی کرده باشد.

حال باید منتظر ماند و دید در چنین فضایی که یک جو بی‌اعتمادی میان سرمربی و برخی بازیکنان استقلال ایجاد شده – درست مانند شرایطی که هم‌اکنون در پرسپولیس حکم‌فرماست- دو نماینده پرطرفدار فوتبال ایران در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته چگونه از اعتبار خود در لیگ قهرمانان آسیا دفاع خواهند کرد؟

استقلال چگونه قهرمان لیگ می‌شود

در شرایطی که حالا دیگر حتی هواداران خوش‌بین استقلال هم امید چندانی به قهرمانی این تیم در لیگ برتر ندارند، فتح‌الله‌زاده معتقد است لیگ برای آنها هنوز تمام نشده است و در این دو هفته باقیمانده، اتفاقات زیادی می‌تواند رخ بدهد.

اتفاقات متعددی که با رخ دادن آنها استقلال در پایان لیگ به عنوان قهرمانی می‌رسد، مواردی است که در زیر به آنها اشاره شده است:

۱ـ استقلال در هر دو بازی بعدی خود با گل‌های فراوان برنده شود (مثلا ۴ گل در هر بازی بزند). آبی‌ها در هفته سی‌و‌سوم مهمان صنعت‌نفت آبادان هستند و در هفته پایانی هم در تهران به مصاف نفت تهران می‌روند.

۲ـ سپاهان از دو بازی باقیمانده‌اش فقط یک امتیاز بگیرد. یعنی در شهرآورد اصفهان به ذوب‌آهن ببازد و در هفته پایانی هم در زمین خود مغلوب تیم سقوط کرده مس سرچشمه شود.

۳ـ تراکتورسازی از دو بازی باقیمانده‌اش مقابل مس سرچشمه در کرمان و ملوان در تبریز، حداقل دو امتیاز از دست بدهد و البته تفاضل گلش از مثبت ۲۷ عبور نکند.

آیا همه این اتفاقات برای قهرمان شدن استقلال رقم خواهد خورد؟!

رضا پورعالی – گروه ورزش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.