بخشی از علت شب ادراری ارثی است

اگر پدر یک کودک سابقه شب ادراری در دوران کودکی داشته باشد احتمال بروز شب ادراری در کودک ۳۰ درصد و اگر پدر و مادر هر دو سابقه شب ادراری داشته باشند احتمال شب ادراری در کودک ۷۰ درصد است.

دکتر عباس بصیری، رئیس مرکز تحقیقات کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: شب ادراری کودکان به دو دسته تقسیم می‌شود نوع اول آن به دلیل وجود عفونت ادراری و اختلال مجاری است که به آن شب ادراری ثانویه می گویند، نوع دوم آن که شب ادراری اولیه اطلاق می شود هیچ گونه علتی برای آن پیدا نشده است.

وی با بیان این که باید یک نوع اختلال عصبی تا سن ۳ تا ۴ سالگی در کودک تکامل پیدا کند گفت: ممکن است این تکامل در برخی از کودکان صورت نگیرد و سیستم عصبی دچار اختلال باشد البته باید توجه داشت که عوامل ارثی و خانوادگی هم در بروز شب ادراری کودکان دخیل هستند.

وی عنوان کرد: اگر پدری در دوران کودکی دچار شب ادراری بوده احتمال شب ادراری در کودکش ۳۰ درصد و اگر پدر و مادر هر دور در دوران کودکی دچار شب ادراری بوده اند احتمال شب ادراری فرزند کودکشان ۷۰ درصد خواهد بود.

بصیری با اشاره به این که یک پروژه تحقیقاتی در این مرکز در خصوص شب ادراری در حال انجام است اظهار داشت: این پروژه تحقیقاتی در رابطه با وجود شب ادراری و میزان بهره هوشی کودکان است که باید روی ۱۰۰ کودک انجام شود تا به امروز روی ۳۰ کودک انجام شده که تا اواخر مهرماه روی ۱۰۰ نفر به طورکامل انجام می شود که امیدواریم نتایج آن تا آخر آبان ما استخراج شود./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.