بخش مهمی از مشکلات لبنان منشأ خارجی دارد/ دولت جدید، تکنوکرات است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه، با اشاره به ترکیب کابینه جدید دولت لبنان گفت: “حسان دیاب” نخست وزیر جدید لبنان تلاش کرده کابینه‌ای تکنوکرات تشکیل دهد.

محمد رضا حاجیان، در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با ترکیب کابینه جدید لبنان و احتمال موفقیت آن در شرایطی که هنوز اعتراضات در این کشور عربی ادامه دارد، اظهار کرد: بحران اخیر در لبنان گرچه یکی از زمینه های وقوع آن وجود ناکارآمدی در دولت و فساد در آن بود ولی بخش مهمی از آن ناشی از تحرکات خارجی است.

وی با بیان این که نخست وزیر جدید لبنان در ترکیب کابینه تلاش کرده که یک هماهنگی و توازان بین نظام قدیم لبنان که مبتنی بر طوایف و دسته جات سیاسی است و همچنین بحث تخصص ایجاد کند، افزود: به نظر می‌رسد که دولت جدید بتواند که بخشی از مشکلات در این کشور که ناشی از ناکارآمدی دولت است را حل کند اما واقعیت این است که مشکلات در این کشور فقط معطوف به ناکارآمدی دولت نیست بلکه به نوع ساختار موجود در این کشور و منافعی است که برخی از دولت‌های خارجی در لبنان دنبال می‌کنند، نیز باز می گردد.

وی با اعتقاد بر این که احتمالا کابینه جدید از پارلمان رای اعتماد بگیرد، تصریح کرد: در مورد ادامه اعتراضات و آشوب ها در لبنان باید منتظر ماند و دید که آیا طرف‌هایی که این حرکت‌های اعتراضی را ایجاد می‌کردند می‌خواهند این موضوع ادامه پیدا کند یا نه؟

حاجیان در همین چارچوب گفت: البته به نظر می‌رسد که آنها به این موضوع توجه دارند که نباید تنش در لبنان با توجه به موقعیت جغرافیایی و سیاسی این کشور از حد معینی عبور کند چرا که نتیجه آن مشخص نیست و این موضوع ممکن است به نفع آنها تمام نشود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این که دولت جدید در لبنان با سطحی از کارشکنی‌های محدود مواجه خواهد بود، گفت: به نظر می‌رسد محور مقاومت در لبنان از تشکیل دولتی که بتواند بخشی از مشکلات در این کشور را حل کند خوشحال خواهد شد و خواهان افزایش تنش در این کشور نیست اگرچه باید دید که رفتار عربستان و آمریکا در این مورد چگونه خواهد بود.

وی همچنین تاکید کرد: افرادی که در لیست کابینه جدید لبنان هستند به صورت مستقیم وابستگی به احزاب و جریانات سیاسی لبنان ندارند البته نزدیکی‌های با آنها دارند ولی به صورت مستقیم وابسته به آنها نیستند و نخست وزیر تلاش کرده که افراد تکنوکرات را در کابینه قرار دهد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.