بدهی نفتی شل انگلیس به ایران ۲/۳ برابر شد

۱فروردین ۱۳،

با وجود توقف یک ساله فروش نفت توسط شرکت ملی نفت ایران به شرکت شل اما حجم بدهی‌های نفتی این شرکت انگلیسی – هلندی از فروردین ماه سال قبل تاکنون با افزایش ۲٫۳ برابری به بیش از ۲٫۳ میلیارد دلار افزایش یافته است.

با گذشت بیش از یکسال از ممنوعیت فروش نفت ایران به شرکت انگلیسی – هلندی شل، این غول نفت جهان از زیان چهار میلیون دلاری به سبب عدم خرید طلای سیاه از ایران خبر داده است.

رستم قاسمی وزیر نفت فروردین ماه سال قبل در گفتگو با مهر با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران فروش نفت به شرکت شل را متوقف کرده است، میزان طلب نفتی ایران از این شرکت انگلیسی – هلندی را حدود یک میلیارد دلار اعلام کرده بود.

با گذشت یکسال از این اظهار نظر، رویترز با انتشار یافتن گزارشی از افزایش بدهی های نفتی شرکت شل به ایران تا شقف دو میلیارد و ۳۳۶میلیون دلار خبر داده است.

با این وجود مسئولان شرکت انگلیسی شل تاکید کرده اند که همزمان با آغاز تحریم های خصمانه غرب علیه صنعت نفت ایران تمامی معملات و مراودات تجاری نفت و گاز خود با ایران را متوقف کرده اند.

از سوی دیگر با وجود توقف مرواردات نفتی شل با شرکت ملی نفت ایران اما در یکسال قبل تاکنون حجم بدهی های نفتی این غول صنعت نفت اروپا و جهان با ایران حدود ۲٫۳ برابر افزایش یافته است به عبارت دیگر بدهی نفتی این شرکت به ایران از یک میلیارد به بیش از ۲٫۳ میلیارد دلار افزایش یافته است.

در همین حال رستم قاسمی وزیر نفت فروردین ماه سال قبل دربارهٔ حجم بدهی یک میلیارد دلاری نفتی شل به ایران، تاکید کرده بو: این شرکت انگلیسی در تلاش است هر چه سریع تر بدهی نفتی خود را به ایران پرداخت کند.

شرکت انگلیسی- هلندی شل یکی از بزرگترین خریداران نفت خام ایران است به طوری که تا پیش از افزایش تحریم‌ها به طور متوسط روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت ایران به این شرکت چند ملیتی فروخته شده است.
 
همزمان با افزایش تحریم‌های خصمانه اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت ایران، فروش روزانه نفت خام به این شرکت انگلیسی – اروپایی با مشکلاتی همراه شد به طوری‌که با تحریم “سوییفت” شرکت نفتی رویال داچ شل برای عمل به قراردادهای نفتی خود با ایران دچار مشکلات متعددی شده بود. میزان صادرات نفت ایران به شرکت شل به حدود یکصد هزار بشکه در روز رسیده بود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.