برای گرفتن خسارت ازبیمه، پرداخت جریمه ها اجباری شد – اخبار اجتماعی

زهرا تالانی:از طرفی امسال اعلام شد که پرداخت خسارت بیمه برای تصادفات رانندگی منوط به پرداخت قبض جریمه است.برای همین دیگر تفاوتی نمی کند چقدر جریمه دارید باید قبضهای خود را پرداخت کنید و به ادارات بیمه مراجعه کنید.

قوانین جدید پرداخت قبوض جریمه
در قانون قبلی جرایم رانندگی مهلت پرداخت قبوض جریمه یک ماه تعیین شده بود و پس از اتمام این زمان، جریمه‌های پرداخت نشده دو برابر می‌شد؛ اما دو برابر شدن مبلغ جریمه‌ها هم نتوانست به عنوان یک اهرم فشار قوی آنچنان که باید رانندگان متخلف را نسبت به پرداخت به موقع جریمه‌شان ترغیب کند.
با اجرای قانون جدید رسیدگی به جرایم رانندگی، مهلت پرداخت جریمه‌های رانندگی به ۶۰ روز افزایش یافته است، همچنین مطابق ماده هشت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، اگر چهار ماه از تاریخ ابلاغ قبض جریمه‌شان گذشته، اما هنوز مبلغ جریمه دو برابر شده پرداخت نشده باشد، پلیس راهور با ارسال اخطار کتبی یا از طریق پیام کوتاه به راننده متخلف هشدار می‌دهد که در اولین فرصت، جریمه معوق خود را پرداخت کند، چون در غیر این صورت گواهینامه و پلاک خودرو در سامانه راهنمایی و رانندگی توقیف خواهد شد. توقیف پلاک خودروی متخلف در سامانه پلیس، به منزله قطع ارائه هرگونه خدمات به خودروی مذکور از جمله ممنوعیت نقل و انتقال آن است و تا زمانی که راننده متخلف نسبت به پرداخت جریمه معوق خود اقدام نکند، مجاز به استفاده از این خدمات نخواهد بود.

تا زمان تسویه جریمه معوق از پرداخت خسارت خبری نیست
مطابق توافق پلیس با بیمه‌ها در‌صورت وقوع تصادف منجر به جرح یا فوت از سوی راننده خودرویی که جریمه معوق پرداخت نشده داشته باشد، حتی اگر راننده بیمه هم باشد تا زمان تسویه جریمه معوق از پرداخت خسارت خبری نیست. بنابراین در صورت وقوع تصادف منجر به جرح یا فوت اگر راننده بیمه هم باشد، از آنجا که پلاک خودرو و گواهینامه در سیستم پلیس توقیف است، بیمه از پرداخت خسارت خودداری خواهد کرد تا زمانی که راننده متخلف، جریمه معوق خود را پرداخت کرده و پس از آن می‌تواند از بیمه استفاده کند.
۱۲ هزار خودرو با جریمه‌های میلیونی
سال گذشته قرار شد خودروهایی که جریمه های یک میلیونی دارند توقف شوند که به گفته رییس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا، ۱۲ هزار و ۴۳۰ خودرو در کشور با جریمه بالای یک میلیون تومان شناسایی و برای آنها اخطار کتبی از سوی پلیس راهور ارسال شد که پس از دریافت اخطار، ۸۳۰۰ نفر از این رانندگان (معادل ۸۰ درصد) جریمه معوق خود را پرداخت کردند و خودروی ۲۵۸۸ راننده متخلف نیز به دلیل پرداخت نشدن جریمه توقیف و روانه پارکینگ شد.
کامیون‌ها و اتوبوس، رکورددار بالاترین جریمه‌ها
رانندگان کامیون‌ها و اتوبوس‌های بین‌شهری دارای بیشترین فراوانی جریمه‌های میلیونی به ثبت رسیده هستند.به گفته رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا، بالاترین مبالغ جریمه‌های به ثبت رسیده متعلق به کامیون‌ها و اتوبوس‌هاست و این رانندگان تا زمانی که جریمه معوق خود را پرداخت نکنند، خودرویشان در پارکینگ توقیف خواهد بود و باید به ازای هر روز توقف خودرو، هزینه پارکینگ را هم بپردازند.
۴۵۲۳۲
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.