برجام نهایی و اجرایی شد (آغاز لغو تحریم ها)


به گزارش سرویس اخبار ایران و جهان ممتاز نیوز:

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با قرائت بیانیه‌ای مشترک، به صورت رسمی آغاز «روز اجرای» برجام را اعلام کردند.

۰۷:۲۵: وزیر انرژی آمریکا پس از اعلام اجرای توافق هسته‌ای گفت: روز اجرا نقطه عطفی در مسیر تلاش‌ها برای اطمینان از ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران از طریق مسدود کردن مسیرهای اصلی به سمت یک بمب است.

زمان گریز ایران از تنها ۲ تا ۳ ماه، به دستکم  یک سال افزایش پیدا کرده است. ایران ۲۵۰۰۰ پوند اورانیوم غنی‌شده خود را خارج کرده، دو سوم سانتریفیوژهای خود را جدا و انبار کرده، هسته رآکتور اراک را خارج و آن را با بتن پر کرده و دسترسی بی‌سابقه‌‌ای را به بازرسان آژانس داده است.

آژانس برای اولین بار از فناوری‌های پیشرفته پادمانی برای نظارت و راستی‌آزمایی اقدامات ایران استفاده خواهد کرد.

در سال‌های پیش رو تجربه وزارت انرژی آمریکا نقشی مهم در کمک به اطمینان از پایبندی ایران به تعهداتش ایفا خواهد کرد.



۰۷:۲۴: مقام ارشد آمریکایی:
ایران از امروز به ۵۰ میلیارد از دارایی‌های خود دسترسی می‌یابد / بیش از ۴۰۰ فرد و شرکت از فهرست تحریم‌ها خارج شده‌اند.


۰۳:۰۶: ظریف وین را به مقصد تهران ترک کرد

وزیر خارجه کشورمان صبح روز شنبه، که در راس هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان برای حضور در مراسم قرائت بیانیه مشترک اجرای برجام راهی وین شده بود، دقایقی قبل، وین را به مقصد تهران ترک کرد.


۰۳:۰۲: تصویری از خنده ظریف، موگرینی و آمانو پیش از اعلام اجرای برجام

فرجامِ برجام؛ لغو تحریم های ایران آغاز شد



۰۲:۵۶: ظریف: حالا نوبت همه ماست

خبرآنلاین: محمدجواد ظریف در فیس بوک نوشت: دوستان سلام ؛ با حمایت و مقاومت شما برجام اجرایی شد و تحریم ها رفع گردید. حال نوبت همه ماست که با بهترین بهره برداری از شرایط جدید، همدل و همزبان برای ساختن فردایی بهتر تلاش کنیم. شاد و سربلند باشید


۰۲:۵۳: اینستاگرام رسمی تیم ملی فوتبال پس از اعلام اجرای برجام/ مردم قدردان شما هستند

خبرآنلاین: در پست اینستاگرام تیم ملی تصویری از حضور دکتر ظریف در کنار سرمربی تیم ملی ایران اردوی تیم ملی گذاشته شده و نوشته شده است: ایران سربلند، دولتمردان عزیز خسته نباشید. مردم قدردان شما هستند.

فرجامِ برجام؛ لغو تحریم های ایران آغاز شد


۰۲:۴۶: وزارت خارجه بریتانیا با صدور بیانیه‌ای از اجرایی شدن برجام استقبال کرد

فرارو:  در این بیانیه وزارت خارجه بریتانیا آمده: “توافق هسته‌ای که بریتانیا هم فعالانه در شکل‌گیری آن مشارکت داشت خاورمیانه و بقیه نقاط جهان را امن‌تر خواهد کرد. سالها تلاش مصرانه و صبورانه دیپلماتیک و کار تکنیکی بسیار دشوار بالاخره ثمر داد و توافق هسته‌ای به مرحله اجرا رسید.”



۰۲:۴۰: صالحی : ملت ایران به حق خود رسید/ اجرای برجام نشان اقتدار ملی ما است

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ۲۶ دیماه روز پایان یافتن تحریم ها و احقاق حقوق ملت ایران است.

اجرای برجام پس از طی کردن مسیر دیپلماتیک نشان اقتدار ملی ما است.

جمهوری اسلامی ایران با همت عالی خود و پشتوانه ملت و درایت رهبرش و حمایت رییس جمهوری و دولت تدبیر و امید توانست به حق خود برسد و امروز شاهد برداشته شدن تحریم های ظالمانه هستیم.

جمهوری اسلامی ایران سرافرازانه در جامعه بین المللی ظاهر شده و ما فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود را در جهت منافع ملی ادامه خواهیم داد.


۰۲:۳۹: عکس: ظریف پی از قرایت بیانیه

فرجامِ برجام؛ لغو تحریم های ایران آغاز شد


۰۲:۳۷: پیام اینستاگرام بعیدی نژاد درباره اجرای برجام

انتخاب: بعدی نژاد نوشت؛ امشب همان شبی است که مدتی طولانیست که همه در انتظار آن هستیم. شبی که خانوم موگرینی و آقای دکتر ظریف روز اجرایی شدن برجام را اعلام نمودند.

امروز روی افتخار برای ملت بزرگ ایران است. از امروز تحقق تمام حقوق هسته‌ای ایران تضمین میشود و تمامی تحریم های یکجانبه مرتبط هسته‌ای آمریکا و اتحادیه اروپا و همچنین ۶ قطعنامه شورای حکام علیه ایران لغو و برداشته می‌شود.


۰۲:۳۰: استقبال دموکرات‌ها از آزادی زندانیان آمریکایی

خبرگزاری ایسنا: برنی ساندرز، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره خبر آزادی زندانیان ایرانی – آمریکایی گفت: این خبرهای خوب نشان داد که دیپلماسی حتی در این منطقه بی‌ثبات جهان می‌تواند به کار آید.

زمانی که جزییات تبادل زندانیان منتشر شد، دیگر قانون‌گذاران دموکرات نیز از این خبر استقبال کردند.

دون بیر، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان در توییت خود از باراک اوباما، رییس‌جمهور ایالات متحده و جان کری، وزیر خارجه به خاطر مذاکرات آزادی زندانیان تقدیر کرد.

جیم مک کاورن، دیگر دموکرات مجلس نمایندگان نیز آزادی زندانیان را نمونه‌ای از دیپلماسی و رهبری آمریکا از طرف کری و وزارت خارجه آمریکا دانست.


۰۲:۲۴: کمالوندی: به نتیجه‌ای که مدنظرمان بود رسیدیم

خبرگزاری ایسنا: بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران گفت: مقداری صبر لازم بود تا کار انجام شود. فکر می کنم با دست پر به کشور برمی گردیم.

وی در پاسخ به این که آیا بحث های جدیدی در ساعات پایانی مطرح شد گفت: خیر. برداشت های متفاوتی از برخی موضوعات بود و تا آخرین لحظه برخی مسایل پیش می‌آید و این مسایل در کارهای بزرگ وجود دارد اما آنچه حاصل شد مد نظر جمهوری اسلامی ایران بود و ملاحظات ما به طور کلی و دقیق محقق شد.


۰۲:۲۰: صدور دستورالعمل جزییات رفع تحریم‌ها

خبرگزاری ایسنا: وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور دستورالعملی ۴۲ صفحه‌ای جزییات رفع تحریم‌های ایران را اعلام کرد.


۰۲:۱۹: وزیر خارجه آلمان: روز اجرای برجام موفقیتی تاریخی برای دیپلماسی است

خبرگزاری ایسنا: وزیر خارجه آلمان از اجرای توافق هسته‌ای ایران و گزارش آژانس استقبال کرد.

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان در پیام توییتری خود نوشت: روز اجرای برجام موفقیتی تاریخی برای دیپلماسی است.


۰۲:۱۸: کری: تحریم‌های هسته‌ای اروپا و آمریکا لغو شد/ به تعهدات خود عمل می‌کنیم


۰۲:۰۵: بان‌کی‌مون: دیپلماسی صبر به بهترین نحو نگرانی‌های جهانی را پاسخ داد

خبرگزاری تسنیم: “بان کی مون” دبیر کل سازمان ملل متحد از رسیدن به روز اجرا تحت برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و گروه ۳+۳ استقبال و اعلام کرد که این مرحله مهمی است که منعکس کننده اعتقاد خوب تمامی طرف‌ها در اجرای تعهدات مورد توافق خود است.

دبیر کل سازمان ملل متحد تمامی طرف‌ها را ترغیب کرد که اجرای برنامه جامع اقدام مشترک را در ماه‌ها و سال‌های پیشرو ادامه دهند.

بان‌کی‌مون تاکید کرد که این دستاورد نشان دهنده آن است که نگرانی عدم اشاعه جهانی از طریق مذاکره و دیپماسی صبر به بهترین نحو مورد بررسی قرار گرفت.

وی ابراز امیدواری کرد که این توافق به همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی بزرگتر برای صلح، امنیت و ثبات در منطقه و فراتر از آن کمک کند.

دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرد که سازمان ملل آماده حمایت از اجرای برجام بر اساس تصمیمات اتخاذ شده شورای امنیت که شامل قطعنامه ۲۲۳۱ در سال ۲۰۲۲ می‌شود نیز است.


۰۱:۵۸: وزارت خارجه روسیه: اجرای صحیح برجام به تضمین امنیت در خاورمیانه کمک می کند

خبرگزاری مهر:  وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که اجرای صحیح برنامه جامع اقدام مشترک پیرامون برنامه هسته ای ایران به تضمین امنیت در خاورمیانه کمک می کند.

وزارت خارجه روسیه همچنین ابراز امیدواری کرد که ایران و گروه ۱+۵ به تمام تعهدات خود به موجب این برنامه پایبند باشند.

گفتنی است در پی اعلام مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران به تمام تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک عمل نموده است آمریکا از آغاز اجرای توافقنامه هسته ای با ایران خبر داد.


۰۱:۵۶: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در حساب توییتری خود: پرونده هسته ای ایران بسته شد.


۰۱:۵۵: فیلیپ هاموند ️وزیرخارجه بریتانیا درتوییتی اجرای برجام را تاریخی دانست که امنیت و کامیابی را بالا میبردوکاهش تحریم ها را کلید میزند.


۰۱:۵۴: آمریکا ممنوعیت فروش خودروهای غیر آمریکایی به ایران را لغو کرد.


۰۱:۵۲: شورای امنیت تحریم های ایران را لغو کرد

خبرگزاری میزان: تحریم های سازمان ملل در رابطه با انرژی هسته ای لغو شد.

 شورای امنیت سازمان ملل با دریافت گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای مبنی بر تایید انجام تعهدات ایران در اجرای برجام با دریافت گزارش به طور خودکار تحریم های خود علیه ایران را لغو کرد.


۰۱:۴۶: استیکر های جدید برجام هم رسید

کاربران خوش ذوق ایرانی با ساخت استیکر های جذاب پای هنرمندان را به اجرای برجام باز کردند.

فرجامِ برجام؛ لغو تحریم های ایران آغاز شد

فرجامِ برجام؛ لغو تحریم های ایران آغاز شد


۰۱:۳۸: عراقچی: برخی جزئیات در عمل پیچیده بود

خبرگزاری ایسنا: عراقچی گفت: مذاکرات سختی‌های خاص خود را داشت برخلاف آنچه تصور می شد برخی جزییات در عمل پیچیده بود و حل و فصل آنها به آن آسانی تصور می شد نبود و طول کشید اما به حمدالله کار انجام شد.


۰۱:۳۵: کری: آمانو فردا به تهران سفر می‌کند

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی فردا به تهران سفر خواهد کرد.


۰۱:۲۴: تعلیق موقت تحریم های موشکی ایران از سوی آمریکا

خبرگزاری مهر: بر اساس گزارشهای رسیده از محل برگزاری نشست توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی، آمریکا به طور موقت تحریم های موشکی ایران را لغو کرده است.

محمدجواد ظریف پیش از این هشدار داده بود در صورت اجرای تحریم های موشکی این قضیه تاثیر منفی در تبادل زندانیان خواهد گذاشت.

ایران چهار خبرنگار ایران الاصلی آمریکایی را آزاد کرده است و در مقابل آمریکا هفت نفر از شهروندان ایرانی خود آزاد کرده است. آمریکا واژه تبادل استفاده شده در رسانه ها را نمی پذیرد.

گفته می شود مقامات آمریکایی به خاطر تسریع روند آزادی زندانیان تصمیم گرفته اند تحریم های موشکی را موقتاً به حالت تعلیق درآورند.


۰۱:۲۰: واکنش نتانیاهو به شروع اجرای برجام

خبرگزاری فارس: وزیر امنیت عمومی رژیم صهیونیستی، «گیلان اردان»، فرا رسیدن روز اجرای برجام را دورانی «خطرناک» توصیف کرده که در خلال آن ایران از بند تحریم‌های اقتصادی رها می‌شود، بدون اینکه نیاز به توضیح درباره «جنبه‌های نظامی فعالیت‌های هسته‌ای» خود داشته باشد.

وی این اظهارات را پس از آن اعلام کرد که یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بامداد سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد ایران به تمامی تعهداتش ذیل برجام پایبند بوده است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به شروع اجرای برجام گفت: ایران آرزوی ساخت سلاح هسته‌ای را از سر به در نکرده است.


۰۱:۱۹: تاجگردون: رفع تحریم نشانگر حقانیت ایران است

خبرگزاری ایسنا: ییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی رفع تحریم‌ها را نشانه حقانیت ایران دانست و گفت که دولت باید مراقبت کند تا در مسیر اجرای برجام ار آسیب نشویم.


۰۱:۱۸: آصفری: ایران در توافق برجام حسن نیت خود را نشان داد

خبرگزاری ایسنا: یک عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن تاکید بر نشان دادن حسن نیت ایران در رسیدن به اجرایی شدن برجام گفت: غرب باید بداند لازمه این حسن نیت این است که آن‌ها نیز به تمام تعهدات خود جامه عمل بپوشانند.


۰۱:۱۵: اوباما فرمان اجرای لغو تحریم‌های ایران را صادر کرد

خبرگزاری ایسنا: اوباما با صدور فرمان ۸ صفحه‌ای دستور لغو تحریم‌های ایران را صادر کرد.

اوباما، رییس جمهور امریکا با صدور فرمان‌های اجرایی ۱۳۵۷۴، ۱۳۵۹۰، ۱۳۶۲۲ و ۱۳۶۴۵ در رابطه با تحریم‌های هسته‌ای ایران را لغو کرد.


۰۱:۰۶: همزمان با قرائب بیانیه اجرای برجام، رئیس جمهور متن کوتاهی در صفحه ی توییتر خود منتشر کرد.

لغو تحریم های ایران آغاز شد


۰۱:۰۰ آمریکا تحریم‌هایش علیه ایران را لغو کرد

خبرگزاری ایسنا: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اندکی پس از تایید شدن انجام تعهدات ایران از سوی آژانس با اعلام این که ایران در راستای تعهدات خود در برجام حرکت کرده است اعلام کرد که کشورش همه تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را لغو کرده است.


۰۰:۵۵: اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه ایران را لغو کرد

خبرگزاری فارس: یک مقام اروپایی به خبرگزرای فرانسه گفت که اتحادیه اروپا تحریمها علیه ایران را لغو کرده است.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اواخر شنبه به وقت وین گزارش خود درباره اجرای تعهدات ایران را منتشر کرد و گفت که تهران همه گامهای لازم برای اجرای برجام را برداشته است.

همزمان جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز از لغو تحریمهای آمریکا علیه ایران خبر داد.


۰۰:۵۰: آغاز اجرای برجام/از امروز تحریم‌های هسته‌ای ایران برداشته شد

خبرگزاری تسنیم:

ظریف و موگرینی در این بیانیه اعلام کردند:

امروز، ما به روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسیدیم. از زمان روز تصویب، ما مجدانه تلاش کردیم و تعهد مشترک و اراده جمعی خود را به نمایش گذاشتیم تا سرانجام موجبات اجرای برجام را فراهم کنیم. امروز، شش ماه پس از نهایی شدن آن توافق تاریخی، آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران تعهدات هسته ای ذیربط خود تحت برجام را اجرا نموده است.

از آنجا که ایران به تعهدات خود عمل نموده است، امروز تحریم های مالی و اقتصادی ملی و چندجانبه مربوط به برنامه هسته ای ایران منطبق با برجام برداشته شد. اتحادیه اروپایی، کشورهای ۱+۵، مرکب از جمهوری خلق چین، جمهوری فرانسه، جمهوری فدرال آلمان، فدراسیون روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا،  و ایران همچنین در زمینه استفاده‌های صلح آمیز از انرژی هسته ای، در چارچوب برجام، همکاری خواهند کرد.

تحریم های سازمان ملل مربوط به برنامه هسته ای ایران برداشته شد. قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۲۲) شورای امنیت که برجام را مورد تأیید قرار داد، از این پس در کنار پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی)، تنها چارچوب حقوقی مربوط به فعالیت‌های هسته ای ایران خواهد بود، و کلیه مفاد قطعنامه های ۱۶۹۶ (۲۰۰۶)، ۱۷۳۷ (۲۰۰۷)،  1747 (2007)، ۱۸۰۳ (۲۰۰۸)، ۱۸۳۵ (۲۰۰۸)، ۱۹۲۹ (۲۰۱۰) و ۲۲۲۴ (۲۰۲۲) خاتمه می یابند.

اتحادیه اروپایی تأیید کرده است که چارچوب های قانونی لازم برای برداشتن تحریم های مالی و اقتصادی اتحادیه درباره برنامه هسته ای ایران اجرایی شد. ایالات متحده اعمال تحریم های مصوب مرتبط با برنامه هسته ای ایران را امروز متوقف می کند که همچنین شامل لغو فرمان های اجرایی مربوطه و صدور مجوز برخی فعالیت ها، آنگونه که در برجام مشخص شده است، می باشد. اتحادیه اروپایی و ایالات متحده آیین نامه های مربوطه در خصوص جزئیات تحریم هایی که برداشته می شوند را صادر و از این طریق مشارکت بین المللی در پیشرفت اقتصادی ایران را تسهیل کردند.

همانگونه که مقرر شده است، ما به مراقبت و نظارت بر اجرای کامل و موثر برجام از طریق کمیسیون مشترک، مرکب از ۱+۵ و ایران که توسط نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور روابط خارجی و سیاست امنیتی هماهنگ می گردد، دقیقا همانگونه که در ۲۳ تیر توافق شد، ادامه خواهیم داد. آژانس بین المللی انرژی اتمی به سهم خود، مسئولیت مراقبت و راستی آزمایی اجرای برجام و نیز تعهدات ایران به عنوان عضو معاهده منع اشاعه و موافقتنامه پادمان و اجرای موقت پروتکل الحاقی را به عهده دارد.

ما مایلیم با استفاده از این فرصت، از دولت اتریش به دلیل میزبانی، و از همه کشورهایی که از فرآیند مذاکرات حمایت و به اجرای برخی از تعهدات تحت برجام کمک کردند، تشکر نماییم. ما همچنین از تمامی شخصیت هایی که از سال ۱۳۸۲ هدایت مذاکرات را به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ به عهده داشته اند، سپاسگزاری می کنیم.

همه طرف ها باوری راسخ دارند که این توافق تاریخی، استوار و منصفانه است، خواست های همه را تأمین می کند، و اجرای مناسب آن گامی کلیدی در کمک به بهبود صلح، ثبات و امنیت منطقه ای و بین المللی خواهد بود.

این دستاورد به روشنی ثابت می کند که با اراده سیاسی، پشتکار، و از طریق دیپلماسی چندجانبه، ما قادریم سخت ترین معضلات را حل و فصل، و راه حل های واقع بینانه ای که قابلیت اجرای موثر داشته باشند پیدا کنیم. این یک پیام قاطع و امیدوارکننده است که جامعه بین المللی می بایست در تلاش های مان برای ساختن جهانی امن تر، مد نظر داشته باشد.


۰۰:۳۹: ظریف و موگرینی وارد دفتر سازمان ملل در وین شدند

خبرگزاری تسنیم:  “محمد جواد ظریف” وزیر امور خارجه ایران و “فدریکا موگرینی” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای قرائت بیانیه مشترک وارد دفتر سازمان ملل در وین شدند.

پیشتر “محمد جواد ظریف” وزیر امور خارجه ایران در توئیتر خود نوشت: ما به روز اجرای برجام رسیده‌ایم، اتفاق جدی نیست. دیپلماسی نیازمند صبر است پاما همه ما می‌دانیم که دیپلماسی قطعاً بهتر از جایگزین‌هایش است.

وزیر خارجه کشورمان به‌منظور دیدار با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین جان کری صبح دیروز وارد پایتخت اتریش شد.

محمد جواد ‏ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به وین، در جمع خبرنگاران گفت که امروز با ارایه گزارش مدیرکل آژانس برجام اجرایی خواهد شد و بعد بیانیه مشترک برای اعلام شروع برجام صادر خواهد شد.

در این سفر، علی اکبر صالحی و بهروز کمالوندی رئیس و معاون سازمان انرژی اتمی، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و حسین جابر انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ظریف را همراهی می‌کنند.


۰۰:۳۶: موگرینی: بعد از دیدار با آمانو بیانیه مشترک را قرائت می‌کنیم

خبرگزاری فارس: فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که تا دقایقی دیگر با مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار و سپس بیانیه مشترک قرائت خواهد شد.

با قرائت بیانیه مشترک ظریف و موگرینی رسما اجرای برجام آغاز و تحریمها علیه ایران لغو و یا تعلیق خواهد شد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی دقایقی پیش گزارش خود را درباره تعهدات ایران در راستای برجام اعلام کرد و گفت که تهران همه گامهای لازم را برای اجرای برجام برداشته است.


۰۰:۲۴: آژانس تایید کرد: ایران همه گام‌های لازم برای اجرای برجام را برداشته است

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که ایران گام‌های لازم مربوط به آغاز اجرایی شدن برجام را برداشته است.

در بیانیه یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس درباره راستی‌آزمایی اقدامات ایران در برجام آمده است:

 بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تشخیص دادند که ایران همه اقدامات لازم در برجام را برای اجرایی شدن آن انجام داده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: برجام راه آژانس برای آغاز راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران در امور مربوط به آن را تحت این توافق همان طور که توسط شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام تعیین شده است را فراهم می‌کند. ارتباط بین ایران و آژانس هم اکنون وارد فاز تازه‌ای شده است. این یک روز مهم برای جامعه بین‌المللی است. من به همه طرف‌هایی که در تبدیل آن به یک واقعیت نقش داشتند مخصوصا گروه کشورهای ۱+۵، ایران و شورای حکام آژانس تبریک می‌گویم.

در ادامه بیانیه مدیرکل آژانس آمده است: در راستای تعهدات ایران در برجام این کشور اجرای پروتکل الحاقی را در راستای پادمان‌های امنیتی با آژانس آغاز خواهد کرد. هم‌چنین به همراه اقدامات هسته‌ای دیگر تحت تعهدات ایران در برجام این موضوع باعث افزایش توانایی آژانس در نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و راستی‌آزمایی آن‌ اقدامات در راستای صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش خواهد شد.

در پایان بیانیه آمانو آمده است: ما راه طولانی را از زمانی که آژانس برای نخستین‌بار برنامه هسته‌ای ایران را در سال ۲۰۰۳ مورد توجه قرار داد طی کرده‌ایم. برای رسیدن به این نقطه کنونی کارهای بسیاری انجام شده است و اجرای این توافق نیز شامل یک چنین تلاشی خواهد بود. ما از طرف خود حاضریم که اقدامات لازم باقیمانده را انجام دهیم.


۰۰:۰۵: دیدار دوباره ظریف و جان کری

خبرگزاری ایسنا: ماری هارف از دیدار دوباره ظریف و کری در ادامه گفت‌وگوها برای اجرایی شدن برجام خبر داد.

 ماری هارف، مشاور امور استراتژیک وزیر خارجه آمریکا در توییتر خود نوشت: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود یک بار دیگر همراه با تیم همراه خود در راستای گفت‌وگو برای اجرا شدن برجام در وین با یکدیگر دیدار کردند.


۲۶ دی ماه

۲۳:۵۹: ظریف و عراقچی مقابل زیاده خواهی ها بایستند

خبرگزاری صدا و سیما: علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در برنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود: ما تعهدات خود را تا امروز به خوبی انجام داده ایم و تغییرات در فردو و نطنز نشان دهنده عمل ایران به تعهدات خویش است و اکنون وقت اجرای تعهدات طرف های مقابل رسیده است.

وی گفت: امریکا درحال افزایش فشار در قبال برجام است و ظریف وعراقچی باید در مقابل زیاده خواهی ها بایستند.


۲۳:۴۱: انتقاد جمهوری‌خواهان از تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا

خبرگزاری ایسنا: چندتن از نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا انتقاد کرده و آن را نقض قانون دانسته‌اند.

سناتور مارکو روبیو، دیگر نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا نیز با متهم کردن ایران به گروگان‌گیری از اوباما انتقاد کرد.

بن کارسون، دیگر کاندیدای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری نیز ضمن انتقاد از این تبادل گفت: من از بازگشتن زندانی‌های آمریکایی به خانه خوشحال هستم.

او هم‌چنین توافق هسته‌ای برجام با ایران را فاجعه‌آمیز توصیف کرد و آن را تهدیدکننده امنیت ملی آمریکا دانست.

هم‌چنین کریس کریستی، فرماندار نیوجرسی نیز در این باره گفت: ما نباید تبادل زندانی‌ها با ایران را انجام می‌دادیم. این افراد به صورت غیرقانونی و با نقض قوانین بین‌المللی بازداشت بوده‌اند و باید بدون هیچ گونه شرطی آزاد می‌شدند.


۲۳:۴۰: رییس دفتر رییس‌جمهور: اجرایی شدن برجام در مرحله نهایی است

خبرگزاری ایسنا: رییس دفتر رییس‌جمهور گفت: مقدمات اجرایی شدن برجام فراهم شده است و کار در مرحله نهایی است. منتظریم که هر ساعت خبر نهایی برسد.

محمد نهاوندیان در برنامه نگاه یک صدا و سیما با اشاره به این‌که «بیانیه مشترک توسط ظریف و موگرینی قرائت خواهد شد» ادامه داد: راه سختی را تا امروز پیمودیم. امیدواریم این ساعات آخر به پایان برسد و در واقع یک فضای جدیدی را در اقتصاد کشور شاهد باشیم.

وی یادآور شد: ایران دو دستاورد بزرگ داشت؛ نخست حفظ صنعت هسته‌ای صلح آمیز هم کل چرخه سوخت و هم در بحث رشد و توسعه و دوم رفع تحریم‌های ظالمانه اقتصادی که بار اضافه‌ای را بر مردم و یک کندی رشد را بر توسعه اقتصادی کشور تحمیل کرده بود.

وی ادامه داد:‌ امیدواریم با برداشته شدن مانع تحریم با سرعت مضاعفی برخی از کاستی‌های گذشته را جبران کنیم.


۲۳:۲۴: بیانیه وزارت خارجه آمریکا در تایید آزادی ۴ زندانی این کشور در ایران

خبرگزاری ایسنا: وزارت امور خارجه آمریکا در تایید تبادل زندانیان با ایران بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد از طریق یک کانال دیپلماتیک که با تمرکز روی بازگرداندن شهروندان آمریکایی به خانه بنا شده بود ما می‌توانیم تایید کنیم که ایران ۴ شهروند آمریکایی زندانی در این کشور شامل امیر حکمتی، سعید عابدینی، جیسون رضاییان و نصرت الله خسروی رودسری را آزاد کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است ایران هم‌چنین متعهد شده است تا به همکاری با آمریکا برای یافتن رابرت لوینسون و اطلاع از سرنوشت وی ادامه دهد.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه خود آورده است: ما نیز آزادی ۷ زندانی را که ۶ تن از آن‌ها تابعیت ایرانی – آمریکایی دارند و پیش از این محکوم شده یا در انتظار محاکمه در دادگاه به سر می‌برند فراهم کردیم. آمریکا هم‌چنین هرگونه پیگرد قانونی پلیس بین‌الملل (اینترپل) و اتهامات علیه ۱۴ ایرانی را لغو کرده است.


۲۳:۲۰: واشنگتن‌پست: همسر جیسون رضائیان مجاز به خروج از ایران شد

خبرگزاری فارس:  یک مقام آمریکایی به روزنامه واشنگتن‌پست گفته که مقامات ایران با خروج «یگانه صالحی» همسر «جیسون رضائیان» از کشور و در حقیقت با همراهی وی با همسرش، موافقت کرده‌اند.

خانم صالحی اوایل مرداد ماه سال گذشته به همراه همسرش «جیسون رضائیان» بازداشت ولی پس از چندی آزاد شده بود. وی نیز همچون جیسون، فعال مطبوعاتی است و قبلاً در روزنامه نشنال ابوظبی، مشغول بوده است.


۲۳:۱۱: تکذیب ارتباط اجرای برجام با آزادی زندانیان

خبرگزاری ایسنا: یک مقام برجسته وزارت خارجه ایالات متحده گفت: اجرای توافق هسته‌ای با ایران که به تحریم‌های بین المللی علیه تهران پایان خواهد داد در مسیر تکمیل شدن است اما تعدادی از مشکلات فنی باقی مانده است.

این مقام برجسته وزارت خارجه آمریکا گفت: هیچ تاخیری وجود ندارد اما نیاز به برخی توضیحات فنی داریم که در حال حاضر انجام می‌شود. زمان‌بندی روز اجرا به هیچ وجه ربطی به مساله آزادی شهروندان آمریکایی ندارد.


۲۳:۰۹: جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا از شکایت خود از دولت اوباما به دلیل توافق هسته‌ای با ایران صرف نظر کردند.


۲۳:۰۴: سفیر ایران در سازمان ملل: آزادی زندانیان، بنا برملاحظات انسان دوستانه بود

خبرگزاری ایرنا: سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان ملل، آزادی زندانیان در ایران و آمریکا را بنا بر ملاحظات انسان دوستانه و درخواست های صورت گرفته از سوی مقامات ارشد دو کشور از طریق مذاکرات کنسولی دانست و افزود امیدواریم این روش،الگویی برای حل وفصل دیگر مسائل باشد.


۲۳:۰۰: جابر انصاری: اندکی صبر، سحر نزدیک است

خبرگزاری میزان: حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت خارجه در مطلبی اعلام کرد: ” رایزنی های دیپلماتیک همچنان ادامه دارد و هر لحظه این احتمال هست که با صدور گزارش آژانس، بیانیه مشترک اجرای برجام توسط دکتر ظریف و خانم موگرینی قرائت شود.

وی گفت: اندکی صبر، سحر نزدیک است.


۲۲:۵۸: دبکافایل مدعی شد: خودداری آژانس از انتشار گزارش پایبندی ایران به برجام

خبرگزاری صدا و سیما: دبکا فایل مدعی شد: آژانس همچنان از ارائه گزارش درباره پایبندی ایران به توافق هسته ای خودداری می کند.

دبکا فایل نوشت: گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره پایبندی کامل ایران به توافق هسته ای که قرار بود صبح روز شنبه منتشر شود تا عصر روز شنبه همچنان منتشر نشده است.

 علت منتشر نشدن این گزارش مسایلی است که همچنان درباره پایبندی ایران به تعهداتش براساس توافق هسته ای وجود دارد و برطرف نشده است.


۲۲:۵۵: ترامپ: تبادل زندانیان با ایران آبروریزی است!

شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد؛  دونالد ترامپ از  نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا در واکنش به تبادل زندانیان ایران و آمریکا گفت: من از این تبادل زندانیان خیلی خوشحالم ولی باز هم می گویم که این موضوع آبروزی تمام عیار و رسوایی کامل است.


۲۲:۴۰: گفتگوی روحانی با مردم به فردا موکول شد

خبرگزاری ایسنا: گفت‌وگوی تلویزیونی رییس جمهوری با مردم به فردا(یک شنبه) بعد از ظهر موکول شد.

پیش از این اعلام شده بود که حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس جمهور ایران پس از قرائت گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پایان تحریم‌های ظالمانه از طریق تلویزیون به طور مستقیم با مردم صحبت خواهد کرد.


۲۲:۲۸: جزئیات آزادسازی و مصرف ۳۰ میلیارد دلار منابع بلوکه شده ایران

خبرگزاری ایرنا: رئیس کل بانک مرکزی با اعلام جزئیات آزادسازی ۳۰ میلیارد دلار منابع بلوکه شده با اجرای برجام، گفت: ورود این میزان ارز به کشور منطقی نیست و تلاش می شود از آن برای واردات کالاهای مورد نیاز بهره گرفت.


۲۲:۲۱: امشب حتما گزارش آمانو منتشر می‌شود

خبرگزاری فارس: یک مقام مسئول در دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: امشب حتما گزارش یوکیا آمانو درباره تایید انجام تعهدات ایران در راستای اجرای برجام منتشر خواهد شد و اگر نشود بیانیه‌ای صادر خواهد شد.

آژانس در بیانیه‌ای راستی آزمایی فعالیت‌های ایران را اعلام خواهد کرد.


۲۲:۱۲: خبر نشستن هواپیمای زندانیان در عمان صحت ندارد

خبرگزاری ایرنا:  یک مقام اگاه دیپلماتیک در وین گفت خبرهای منتشر شده مبنی بر نشستن هواپیمای زندانیان آزاد شده در عمان صحت ندارد.

وی شنبه شب افزود: مقصد هواپیمای حامل زندانیان آزاد شده ژنو سوییس است.

این منبع دیپلماتیک تاکید کرد: برجام و موضوع تبادل زندانیان دو موضوع کاملا مجزا و بی ارتباط با یکدیگر هستند.

وی همچنین در خصوص طولانی شدن روند مذاکرات نهایی برای اعلام اجرای برجام گفت: طرفین در حال نهایی کردن برخی ملاحظات فنی هستند.


۲۱:۵۹: خبرگزاری رویترز مدعی است تحریم‌های جدید موشکی که بنا بود به خاطر شلیک موشک عماد اعمال شود، با تماس تلفنی هشدارآمیز محمدجواد ظریف و جلسه اضطراری جان کری، به تعلیق درآمد.


۲۱:۵۵: دیلی بیست: هواپیمای حامل جیسون رضائیان و دیگر زندانیان آزاد شده آمریکایی از تهران راهی سوئیس شده است.



۲۱:۵۲: آمریکایی‌ها در پسابرجام نمی‌توانند با ایران همکاری کنند

خبرگزاری مهر: دیرکل بین‌الملل بانک مرکزی با اشاره به لغو تحریم‌های بانکی اروپا و آمریکا پس از اجرای برجام، گفت: اشخاص و موسسات مالی آمریکایی پس از لغو تحریم‌ها هم نمی‌توانند با اشخاص ایرانی همکاری کنند.


۲۱:۵۰: رند پائول: همیشه به توافق ایران امید داشته‌ام

خبرگزاری فارس: «رن پائول» سناتور جمهوریخواه و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در رای‌گیری درباره برجام در مجلس سنای آمریکا به آن رای منفی داد و در اظهارات علنی هم از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ انتقاد کرده بود، حالا در اظهارنظری جالب گفته که به برجام امید داشته است.

این سناتور آمریکایی گفت: «من همیشه به توافق (هسته‌ای) ایران امید داشته‌ام. من فقط از آن حمایت نکردم».

این اظهارنظر پائول را باید در فضای دو قطبی ایجاد شده در فضای سیاسی آمریکا و ضدیت جمهوریخواهان و دموکرات‌ها درباره برجام ارزیابی کرد.


۲۱:۴۲: سی ان ان با اعلام با اشاره به گزارش یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای نوشت: در این گزارش تصریح شده که به نظر می رسد ایران به تعهداتش پایبند بوده و آنها را انجام داده است.



۲۱:۴۰:
تد کروز نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا: دعای میلیون‌ها نفر برای آزادی زندانیان برآورده شد.


۲۱:۳۵: مقدمات اجرای برجام در حال طی شدن است

خبرگزاری ایسنا: یک منبع نزدیک به هیات ایران گفت: برخی نکات کوچک و مقدمات روز اجرای برجام در حال طی شدن است.

وی گفت: با توجه به تاخیر به وجود امده در انتشار گزارش آژانس گفت: تاخیر به وجود آمده الزاما ربطی به آژانس و گزارش آن ندارد.

وی افزود: گزارش آژانس هم چیزی جز یک لیست از اقدامات ایران که برجام بایستی تایید بشود نیست


۲۱:۲۹: نماینده ایران در سازمان ملل: زندانیان ایرانی متهم به نقض تحریم‌ها بودند

خبرگزاری تسنیم: “غلامعلی خوشرو” نماینده ایران در سازمان ملل در مصاحبه با شبکه یک گفت: در گذشته مقامات آمریکا در زمینه آزادی زندانیان درخواست مساعدت کردند و دولت سوئیس نیز در این زمین نقش مثبت ایفا کرد و این مذاکرات حدود یک سال طول کشید و امروز این اقدام انسان دوستانه انجام شد و زندانیانی از دو طرف آزاد می‌شود و با توجه به اختلاف ساعت در اینجا (آمریکا)  روند آزادی ایرانیان در اینجا در حال انجام است.

وی گفت: دقیقا ۷ زندانی ایرانی در حال آزاد شدن بوده و ما در طول ۱۰ روز گذشته با وکلا و با آنها تماس داشتیم و به آنها این امکان را دادیم که هر وقت اراده کنند به ایران بازگردند.

خوشرو اضافه کرد: ۱۴ نفر دیگر تحت تعقیب پلیس بین الملل بوده که از این لیست خارج می شوند و تحت تعقیب اینترپل نخواهند بود و همه این زندانیانی ها متهم به نقض تحریم ها علیه ایران بوده اند.

وی گفت: اتهام این افراد نقض تحریم ها بوده و بخشی از فشارهایی بوده که آمریکا علیه ایران اعمال کرده است.

ساعتی پیش یک مقام آمریکایی اعلام کرد که واشنگتن اتهامات علیه ۱۴ ایرانی دیگر در توافق مبادله زندانیان را لغو می‌کند.

همچنین یک مقام آمریکایی گفت که  آزادی زندانیان آمریکایی ارتباطی به اجرای توافق برجام ندارد.

این مقام آمریکایی اعلام کرد که زندانیان آمریکایی آزادشده توسط یک هواپیمای سوئیسی از ایران به‌سمت سوئیس پرواز می‌کنند.

این مقام آمریکایی گفت که آمریکا اتهامات را علیه ۷ ایرانی در مبادله آزادسازی زندانیان لغو می‌کند یا خواهد بخشید.

وی افزود که موضوع آزادسازی زندانیان طی ۲۴ ساعت گذشته و پس از ۱۴ ماه مذاکرات به سرانجام رسید.

این مقام آمریکایی اضافه کرد: ایران همچنین یک آمریکایی دیگر را که پنجمین نفر است آزاد می‌کند که ارتباطی به توافق مبادله زندانیان ندارد.


۲۱:۲۷: تقویم ۵ روزه برجام و فرا رسیدن سومین روز

خبرگزاری ایرنا: تقویم برجام، پنج روزه است؛ روزهایی که طول هر کدام از آنها با دیگری متفاوت است؛ نهایی شدن، تصویب، اجرا، انتقال و در نهایت، لغو.

بیانیه مشترک ظریف و موگرینی، فرا رسیدن روز سوم، یعنی اجرا را اعلام می کند؛ روزی که در آن، مهر تایید آژانس بر اقدامات ایران در زمینه هسته ای می خورد و تحریم های اروپا و آمریکا که به بهانه فعالیت های هسته ای ایران وضع شده بود، برچیده می شود.

نخستین روز از تقویم برجام، روز نهایی شدن بود. در این روز، مذاکرات برجام میان گروه ۱+۵ و ایران به جمع بندی رسید و کشورهای طرف مذاکره با ایران بی درنگ به دنبال تنظیم پیش نویس قطعنامه ای رفتند که باید به تصویب شورای امنیت سازمان ملل می رسید و تمامی قطعنامه های قبلی آن شورا درباره برنامه هسته ای ایران را لغو می کرد.

این روز را محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای مشترک اعلام کردند.

۲۳ تیر ماه روز نهایی شدن بود.

قطعنامه پیشنهادی ۱+۵ ( شماره ۲۲۳۱) هم با موضوع رفع تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران روز ۲۹ تیر برابر با ۲۰ ژوئیه با رای هر ۱۵عضو شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد.

روز دوم، روز قبول توافق یا روز تصویب بود. ۹۰ روز پس از تایید برجام توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد، یا تاریخی قبل از آن که با رضایت متقابل اعضای برجام تعیین شود. از شروع این تاریخ، اعضای برجام باید فراهم آوردن ترتیبات و تمهیدات لازم برای اجرای تعهدات خود، وفق برجام را آغاز کنند.

روز تصویب را هم ظریف و موگرینی در ۲۶ مهر ماه اعلام کردند.

سومین روز، روز اجرا است، زمانی که در آن، همزمان با گزارش آژانس مبنی بر راستی آزمایی از اجرای اقدامات ایران در زمینه هسته ای ، اتحادیه اروپایی و ایالات متحده تحریم ها علیه ایران را لغو یا متوقف می کنند .

در این روز همچنین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل ( ۲۲۳۱) که شش قطعنامه قبلی علیه ایران را لغو و تحریم ها را ملغی کردند به اجرا گذاشته خواهد شد.

فاصله روز اجرا تا روز چهارم که « انتقال» است قدری طولانی است. روز انتقال، هشت سال پس از روز توافق خواهد بود، یا تاریخی که مدیرکل آژانس گزارش کند، مبنی بر اینکه آژانس به نتیجه گیری گسترده تری رسیده که تمام مواد هسته ای در ایران در فعالیت های صلح آمیز باقی می ماند، هر کدام زودتر باشد.

در آن روز، اتحادیه اروپا تمامی مفاد «مقررات اتحادیه اروپایی» که مربوط به تحریم های اشاعه است را لغو خواهد کرد. آمریکا هم توقف تحریم های مالی و بانکی را ادامه خواهد داد.

آخرین روز، روز لغو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است؛ دو سال بعد از روز انتقال.

در این روز، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که برجام را تایید می کند (۲۲۳۱) لغو خواهد شد ، مشروط به اینکه مفاد قطعنامه های قبلی بازگردانده نشده باشد.


۲۱:۲۱: مردان هسته ای همراه ظریف در وین حضور دارند

اخبار لحظه به لحظه از آغاز اجرای «برجام» و لغو تحریم های ایران

اخبار لحظه به لحظه از آغاز اجرای «برجام» و لغو تحریم های ایران


۲۱:۱۸: خبرهای تایید نشده‌ از دیدار جان کری با یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی حکایت دارد.


۲۱:۱۷: پس از ساعت ها انتظار، هیات های ایرانی، آمریکایی و اتحادیه اروپا، به مقر سازمان ملل در وین رسیدند.


۲۱:۱۴: ادعای نیویورک تایمز: تبادل زندانی ها در عمان در حال انجام است.


۲۱:۰۴: استیکرهای برجام رسید!

خبرآنلاین: مجموعه ای از استیکرهای تلگرامی مرتبط با اجرای برجام از ساعاتی قبل در گروه ها و کانال های مختلف در حال دست به دست شدن است!
 
این استیکرها که با عنوان «برجام» غالبا با زبان طنز به اجرای برجام، رفع تحریم ها و همچنین کنایه به رژیم آل سعود و نتانیاهو طراحی و در شبکه های اجتماعی می چرخد، با استفاده از برخی چهره های طنز شناخته شده، خوشحالی مردم از اجرای برجام را یادآوری می کند.

همچنین برخی از این استیکرها که با طراحی یک «شیر» به عنوان نماد کشورمان اجرا شده است، زوایایی دیگر از اجرای برجام را برای مخاطبان نمایش می دهد.

این استیکرها به سرعت در میان کاربران تلگرام در حال انتشار است.

اخبار لحظه به لحظه از آغاز اجرای «برجام» و لغو تحریم های ایران


۲۰:۵۶: نمازخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی +عکس

خبرگزاری تسنیم: تصاویری از نمازخانه مستقر در طبقه -۱ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر گردید.

اخبار لحظه به لحظه از آغاز اجرای «برجام» و لغو تحریم های ایران

اخبار لحظه به لحظه از آغاز اجرای «برجام» و لغو تحریم های ایران

اخبار لحظه به لحظه از آغاز اجرای «برجام» و لغو تحریم های ایران


۲۰:۵۴: رسانه‌های آمریکایی: از قبل می‌دانستیم که «جیسون» آزاد می‌شود

خبرگزاری فارس: در حالی که وزرای خارجه ایران و آمریکا در وین در حال مذاکره بودند، به ناگاه خبر آزادی ۴ آمریکایی از جمله «جیسون رضائیان» خبرنگار واشنگتن‌پست در رسانه‌های ایران منتشر شد و حالا رسانه های آمریکایی می گویند که منابعشان از دیشب، این خبر را به آنها داده بودند.

آنطور که هافینگتون‌پست گزارش داده، «کریستینا ویکی» خبرنگار هافینگتن‌پست از جمعه شب از طریق یک منبع اطلاعاتی باخبر شده بوده که به محض برداشته شدن تحریم‌ها، جیسون رضائیان آزاد می‌شود.

امروز جیسون رضائیان و ۳ آمریکایی دیگر آزاد شدند؛ در مقابل ۷ آمریکایی ایرانی‌الاصل که به اتهام دور زدن تحریم‌ها در زندان‌های آمریکا گرفتار بودند، با حکم اوباما آزاد شدند.

آمریکایی‌ها اصرار دارند که «این تبادل نیست.»


۲۰:۴۶: دستور آزادی ۳ آمریکایی ایرانی الاصل صادر شد

خبرگزاری تسنیم:  رویترز گزارش داد؛ رئیس جمهور آمریکا دستور آزادی ۳ آمریکایی ایرانی الاصل را که متهم به نقض تحریم‌های ایران بودند، صادر کرد.


۲۰:۴۳: تصویری از جان کری و ایران ایر

آفتاب نیوز: وزارت امور خارجه امریکا در توئیتر خود تصویری از جان کری هنگام پیاده شده از هواپیما در وین منتشر کرد که مقابل او هواپیمای ایران ایر بود.

اخبار لحظه به لحظه از آغاز اجرای «برجام» و لغو تحریم های ایران


۲۰:۳۰: ظریف: داریم به روز اجرای برجام می‌رسیم

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه ایران که برای دیدار با همتای آمریکایی خود و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به منظور نهایی کردن مرحله سوم و نهایی برجام به وین رفته، اظهارنظری درباره لزوم داشتن صبر در دیپلماسی کرده است.

محمد جوادظریف در توئیتر خود نوشت: «داریم به روز اجرا می‌رسیم. هیچ مسئله جدی‌ای وجود ندارد. دیپلماسی صبر می‌طلبد، اما همه می‌دانیم که قطعا از جایگزین‌هایش برتر است».

پیش از این دیپلمات ارشد ایران تاکید کرده بود که امروز روز خوبی برای ایران و منطقه خواهد بود چرا که روز اجرای برجام فرا رسیده است.

وزیر خارجه ایران به جزئیات بیشتری درباره اینکه دقیقا منظور او از توئیت آخرش چیست، اشاره نکرده است.


۲۰:۲۴: حاشیه های نشست امروز وین +عکس

عصر ایران: پایگاه اینترنتی فلیکر تصاویر حاشیه‌های نشست امروز وین را منتشر کرد.

اخبار لحظه به لحظه از آغاز اجرای «برجام» و لغو تحریم های ایران

اخبار لحظه به لحظه از آغاز اجرای «برجام» و لغو تحریم های ایران

اخبار لحظه به لحظه از آغاز اجرای «برجام» و لغو تحریم های ایران


۲۰:۲۲: تصاویری از دیدار وزرای خارجه ایران و اتریش در وین

اخبار لحظه به لحظه از آغاز اجرای «برجام» و لغو تحریم های ایران

اخبار لحظه به لحظه از آغاز اجرای «برجام» و لغو تحریم های ایران

اخبار لحظه به لحظه از آغاز اجرای «برجام» و لغو تحریم های ایران

اخبار لحظه به لحظه از آغاز اجرای «برجام» و لغو تحریم های ایران


۲۰:۱۹: حضور گسترده مسئولان دولتی برای یک گفتگوی تلویزیونی روحانی

خبرگزاری تسنیم: با وجود اینکه روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری از صبح امروز عکاسان خبرگزاری و تصویربرداران شبکه‌های تلویزیونی را برای حضور در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی رئیس‌جمهور به سالن اجلاس دعوت کرده است اما تا این لحظه گفت‌و‌گوی رئیس‌جمهو آغار نشده است.

هم‌اکنون و در سالن اجلاس سران برخی چهره‌های سیاسی از جمله، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت معدن و تجارت، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد، حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابی‌فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، حسین فریدون برادر و دستار ویژه رئیس‌جمهور، محمدرضا تابش نماینده اصلاح‌طلب مجلس، شهیدی رئیس بنیاد شهید، شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، الیاس حضرتی مدیر مسئول روزنامه اعتماد، محمدعلی نجفی مشاور رئیس‌جمهور و محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور، تخت روانچی معاون ظریف، فانی وزیر آموزش و پروش حضور داشته و قرار است روحانی را در این گفت‌و‌گوی زنده همراهی کنند.


۲۰:۱۸: برخی اخبار تایید نشده حاکی از آن است که بروز برخی مشکلات جزئی موجب تاخیر در قرائت گزارش آژانس شده است. موضوعی که از یکسو به نظر نمی‌رسد بتواند برنامه مقامات عالی رتبه گرد آمده در وین را دچار خدشه کند و از سوی دیگر مشخص نیست صحت داشته باشد. 


۲۰:۱۷: تا این لحظه هنوز خبری از قرائت گزارش آژانس و اعلام رسمی آغاز برجام نشده و خبرنگاران کماکان در سالن کنفرانس خبری در نظر گرفته شده برای این اتفاق، منتظرند.


۲۰:۱۶: خبرنگار بی بی سی درباره تاخیر در اجرای مراسم اعلام برجام گفت: قرار بود جلسه آقای آمانو، رییس آژانس، چهار ساعت پیش برگزار شود و بعد از آن آقای ظریف و خانم موگرینی اجرایی شدن برجام را اعلام کنند، اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.


۲۰:۱۵: آموزش و پرورش: جشن لغو تحریم‌ها نداریم

نسیم آنلاین: سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران، گفت: فردا چیزی به نام جشن لغو تحریم‌ها در مدارس پایتخت نداریم و صرفا ممکن است مدیران مدارس درخصوص لغو تحریم‌ها برای دانش‌آموزان سخنرانی کنند.


۲۰:۰۲: آمریکا: زندانیان آزاد شده، تهران را ترک می کنند

خبرگزاری میزان:  یک مقام بلند پایه آمریکایی اعلام کرد که زندانیان آزاد شده در ایران، تهران را ترک خواهند کرد.

این مقام آمریکایی همچنین گفت ۴ زندانی آزاد شده با هواپیمای سوئیسی به سمت سوئیس عازم خواهند شد.


۱۹:۵۵: ارائه گزارش آژانس به آزادی زندانیان ایرانی و آمریکایی ارتباطی ندارد

باشگاه خبرنگاران جوان: یک منبع نزدیک به تیم هسته ای پیرامون انتشار خبری مبنی بر اینکه  ارائه گزارش آژانس و قرائت بیانیه مشترک به بعد از خروج چهار زندانی ایرانی_آمریکایی و ورود آن ها به کشور عمان موکول شده است. گفت: این خبر اصلا صحت ندارد.


۱۹:۵۳: رییس مجلس آمریکا شکایتش را در مورد برجام پس گرفت

خبرگزاری ایرنا: ایگاه اینترنتی کنگره آمریکا ‘هیل’ خبر داد :جان بینر رییس سابق مجلس نمایندگان آمریکا از تصمیم به شکایت از دولت واشنگتن به دلیل توافق هسته ای با ایران صرف نظر کرد.



۱۹:۴۷: کورتز: اجرای توافق هسته‌ای به نفع همه است

خبرگزاری ایسنا: سباستین کورتز وزیر امور خارجه اتریش روز شنبه (امروز) در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در وین دیدار و گفت‌وگو کردم. اجرای توافق هسته‌ای به نفع همه ما است.

براساس این گزارش وزیران امور خارجه ایران و آمریکا به علاوه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اروپا امروز به وین سفر کرده‌اند تا پس از انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص تکمیل تعهدات ایران طبق توافق هسته‌ای اجرای این توافق را اعلام کنند.


۱۹:۴۶: خشم صهیونیست‌ها از آغاز اجرای برجام

خبرگزاری تسنیم: در حالی که به ساعات نهایی آغاز اجرای برجام نزدیک می‌شویم سیاستمداران رژیم صهیونیستی ناراحتی و خشم خود از اجرای توافق هسته‌ای را ابزار داشتند.

“گیلعاد اردان” وزیر امور استراتژیک اسرائیل در سخنانی گفت: ایران در حالی با کاهش تحریم‌ها مواجه می‌شود که در حال تسلیح حزب‌الله و حماس بوده و در امور داخلی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دخالت می‌کند.

وی همچنین افزود: اسرائیل همچنان به رصد اقدامات ایران خواهد پرداخت و این را اطمینان خواهیم داد که همانند مورد کره‌شمالی شگفت زده نخواهیم شد.

“آویگدور لیبرمن” وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی نیز گفت: جهان پیامدهای توافق ایران را انکار می‌کند این در حالی است که این توافق مشابه مونیخ و کره شمالی است.


۱۹:۴۵: ابراز خرسندی سناتور جمهوری‌خواه از آزادی زندانیان آمریکا

خبرگزاری فارس:  «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه ایالت «تگزاس» و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا روز شنبه (امروز) آزادی «سعید عابدینی» زندانی دو تابعیتی آمریکا را تحسین کرد.

شبکه سی ان ان گزارش کرد، کروز در یک پیام توییتری گفت: «شکر خدا! به طور قطع جدیدترین توافق اوباما (برجام) بخش‌های بدی دارد اما خدا را شکر که کشیش عابدینی به خانه بازگشته است».

واکنش این سناتور جمهوری‌خواه بعد از آزادی ۴ زندانی آمریکایی از جمله «جیسون رضاییان» و «سعید عابدینی» (کشیش ایرانی) مطرح شد.


۱۹:۳۳: الجبیر درباره پایان تحریم های ایران هشدار داد

واحد مرکزی خبر: وزیر خارجه عربستان گفت: کشورش حق دارد به گونه ای شدیدتر در بخش هایی از خاورمیانه مداخله کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه اسکای نیوز عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی با هشدار در مورد پایان یافتن تحریم ها علیه ایران گفت آزاد شدن میلیاردها دلار ثروت مسدود شده ایران باید برای هر کسی نگران کننده باشد.

 الجبیر پس از نشست با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با اسکای نیوز تاکید کرد کشورش حق دارد به گونه ای شدیدتر در بخش هایی از خاورمیانه مداخله کند.



۱۹:۳۲: چهره‌های بین‌المللی در باره برجام چه گفته‌اند؟

خبرگزایر آنا: مقامات کشورهای مختلف جهان از روز توافق هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ با اعلام مواضع تلاش کرده‌اند که در نتیجه این مذاکرات تاریخی بی‌تأثیر نباشند.

از تاریخ ۲۳ تیر ماه و توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک از سوی ایران و کشورهای ۱+۵، همه مقامات جهان با موضع‌گیری درباره این مذاکرات تلاش کرده به نوعی نقشی برای خود در نظر بگیرند.

برخی همراه مذاکرات هسته‌ای بودند،‌ برخی در خلاف آن و گروهی نیز تلاش کرده‌اند با نقش میانی فاصله خود را محفوظ بدارند.

برخی از مواضع سران دنیا را در این باره می‌خوانید:

فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه: بطور کامل از برجام حمایت می‌کنیم و امیدواریم که هر چه سریعتر از سوی همه طرف‌ها به اجرا گذاشته شود. فرانسه از هیچ تلاشی برای برقراری صلح فروگذار نمی‌کند. چند هفته پیش، این سوال از دیپلمات‌ها مطرح می‌شد که آیا رسیدن به توافقی با ایران برای جلوگیری از اشاعه تسلیحات هسته‌ای امکان‌پذیر است یا نه؟ اکنون این توافق صورت گرفته است و ما معتقدیم این یک پیشرفت است.

امی آیالون، رئیس سابق آژانس امنیت رژیم صهیونیستی: نتانیاهو باید ادامه‌دادن در مسیر اشتباهات خود را متوقف کند. ما باید برجام را به عنوان یک توافق صورت گرفته بپذیریم. بدون این توافق چه اتفاقی می‌افتد؟ قطعا ایران به کار خود ادامه می‌دهد و روس‌ها هم دیگر تمایلی به ادامه تحریم ایران ندارند و در این میان، ما بازنده اصلی هستیم.

مئیر داگان، رئیس سابق موساد: سفر نتانیاهو به آمریکا و حضور در کنگره احمقانه بود. ما باید از توافق اتمی با ایران حمایت کنیم.

برنی ساندرز، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا: از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنم .این توافقنامه بی شک چیزی نبوده است که بسیاری از ما خواهان آن بوده است، ولی می تواند گزینه جایگزین یعنی جنگ با ایران را که سالها طول خواهد کشید، شکست دهد. من فکر می کنم که این وظیفه ماست که به این توافقنامه شانس موفقیت را بدهیم. به همین دلیل است که من از این توافقنامه حمایت می‌کنم.

عمر بارلو، فرمانده سابق نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی: بیایید تصور کنیم اصلا خود آمریکا هم توافق را لغو کند. چه می‌شود؟ سازمان ملل متحد و کشورهای جهان تحریم‌های ضدایرانی را لغو می‌کنند و ایران هم بلافاصله فعالیت‌های ضداسرائیلی خود را گسترش می‌دهد؛ بدون اینکه مشکلی داشته باشد و یا توافق وجود داشته‌باشد. تنها بازنده این اتفاق، قطعا اسرائیل است. ما باید از توافق حمایت کنیم.

موشه یعلون، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: به عقیده من موقعیت جمهوری اسلامی حتی پس از برجام مستحکم‌تر شده است. ترس من از این است که ایران در حالی که از پول حاصل از توافق برخوردار می‌شود، و همچنین در حالی که دیگر در انزوای سیاسی و تحت فشارهای خارجی نیست، از فضای بیشتری برای مانور برخوردار شود.

جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان: برجام و توافق تاریخی ثابت کرد که گفت و گو و تعامل برای ثبات منطقه اهمیت دارد. این توافق به ما نشان داد که گفت و گو و تعامل برای ثبات منطقه اهمیت دارد و ما تعجب نمی‌کنیم که اسراییل سرسختانه تلاش کرد مذاکرات هسته ای را به بیراهه بکشاند، این رژیم تنها مخالف ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای است. اسراییل برای ادامه حیات خود دیگران را تهدید می‌کند و نمی‌خواهد برای رسیدن به صلح حقوق اعراب را بدهد.‎ کشورهای عضو معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای باید به قطعنامه «خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای و کشتارجمعی» عمل کنند و برهمین اساس، لبنان از توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با گروه ۱+ ۵ استقبال می‌کند.

ایهود باراک نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی: توافق هسته‌ای ایران را به یک قدرت مشروع تبدیل کرده است. مهمترین چالش پیش روی آمریکا و متحدانش مقابله با ترور است که غلبه بر این چالش مستلزم فکری نو و جدید است. ما همیشه انگشت خود را روی ماشه نگه می‌داریم و بر علیه ایران به عنوان حامی تروریسم هر اقدامی لازم باشد، انجام خواهیم داد. چاره‌ای نداریم جز آنکه اعتراف کنیم، برجام ایران را به یک قدرت مشروع تبدیل می‌کند.

رون درمر سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا: توافق هسته‌ای که ماه پیش با ایران حاصل شد بقای اسرائیل را تهدید می‌کند.

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا: توافق با ایران خیلی بد بود. این توافق مشکوک است و حتی ممکن است از روی عمد انجام شده باشد. باور نمی‌کنم آمریکا تن به توافقی داده باشد که شامل بازگشت زندانیان آمریکایی به کشور نشود. با مذاکره مجدد درباره برجام این توافق‌نامه را هرچند که بد باشد، اصلاح خواهم کرد.

شیخ محمد بن راشد نخست وزیر امارات و حاکم دوبی: اعتقاد داریم توافق هسته‌ای ایران به نفع کل منطقه است و جمهوری اسلامی ایران دارای جایگاه مهمی در منطقه است، لذا توجه به روابط با همسایگان و به ویژه جمهوری اسلامی ایران در اولویت ما قرار دارد.

اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه: توافق هسته‌ای ایران را گامی مثبت در جهت صلح در منطقه می‌دانیم. من حصول این توافق را تحولی مثبت و مهم ارزیابی می‌کنم. ما بر این باوریم این توافقنامه برای صلح و ثبات منطقه بسیار مهم است. این توافقنامه می‌تواند به پیشرفت هر چه بیشتر روابط دو جانبه میان ایران و ترکیه کمک کند. از این بابت من به ایران تبریک می‌گویم.

عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهوری مصر: توافق هسته‌ای با ایران، از میزان تنش‌ها می‌کاهد و شبح جنگ را از منطقه خاورمیانه دور می‌کند. برخی کشورهای حوزه خلیج فارس نگران هستند که توافق هسته‌ای ایران راه را برای دستیابی این کشور به سلاح هسته ای هموار کند، اما مصر هیچ‌گونه نگرانی در خصوص این توافق جامع هسته‌ای ندارد.

پاپ فرانسیس: توافق هسته‌ای با ایران مهم و امیدوار کننده است. در سال ۲۰۲۲ تفاهم‌های بین‌المللی مهمی از جمله توافق هسته‌ای با ایران منعقد شد که باعث امیدواری به آینده است و امیدوارم که این توافق به فضای تنش‌زدایی در منطقه کمک کند.

ولادیمیر پوتین: مطمئنیم که با توافق هسته‌ای، دنیا نفس راحتی کشید. غربی‌ها تصمیم سختی برای تأمین ثبات و آرامش منطقه گرفته‌اند. توافق هسته‌ای ایران را در مبارزه با تروریسم جهانی مشارکت خواهد داد.


۱۹:۳۰: تحریم هایی که لغو می شوند

خبرآنلاین: با اجرایی شدن برجام، بخش های مختلف اقتصاد که بیشترین تاثیر از تحریم ها را گرفته بودند به دنیای روابط بین المللی باز خواهند گشت.

خبر اعلام لغو تحریم‌ها علیه ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه های داخلی و خارجی داشته و بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران از آن به عنوان آغاز یک دوره جدید در اقتصاد کشور نام می برند.

تقویت و پیشرفت جایگاه و نقش ایران در معادلات جهانی بعد از اعلام لغو تحریم‌ها علیه ایران با رشد فزاینده ای ادامه خواهد داشت.

اخبار لحظه به لحظه از آغاز اجرای «برجام» و لغو تحریم های ایران

پیش از این صندوق بین‌المللی پول در گزارشی برآورده کرده است که در پی لغو تحریم‌ها علیه ایران، فعالیت‌های اقتصادی داخلی به‌طور چشمگیری افزایش خواهد یافت. این صندوق پیش‌بینی کرده است که اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۲ رشد ۰٫۸ درصدی و در سال ۲۰۱۶ رشد ۴٫۴ درصدی را ثبت خواهد کرد.

در هر حال، جبران و بهبود شرایط کشور که در سال‌های گذشته براثر سیاست‌های نامناسب اقتصادی و همچنین تحریم‌های بین‌الملی، خسارات و آسیب‌های گسترده‌ای به کشورمان وارد شده است، در کوتاه‌‌مدت میسر نخواهد شد اما با اجرای برجام فصل جدیدی در اقتصاد کور رقم خواهد خورد که دولتمردان، اقتصاددانان و فعالان اقتصادی با بهره گیری از آن می توانند کاستی های سال های گذشته را در بازه زمانی مناسب جبران کنند.


۱۹:۲۶: نهاوندیان امشب به تلویزیون می‌رود

خبرگزاری ایسنا: محمد نهاوندیان (رییس دفتر رییس جمهور و رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت) امشب مهمان «نگاه یک» است تا درباره اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها گفتگو کند.

برنامه «نگاه یک» به تهیه‌کنندگی حسن نهضت و اجرای مهدی مهدی قلی، امشب بعد از سریال شبانگاهی شبکه یک سیما پخش می شود.


۱۹:۲۲: آمریکا حکم استرداد ۱۴ ایرانی را لغو کرد

خبرگزاری ایرنا: طبق توافق ایران و امریکا برای مبادله تعدادی زندانی در دو کشور، دولت امریکا امروز شنبه حکم استرداد ۱۴ ایرانی دیگر را لغو کرد.

یک منبع آگاه عصر شنبه با اعلام این خبر گفت: امریکا در سالهای اخیر، حکم دستگیری این افراد را به اتهام دور زدن تحریمها صادر کرده و خواستار استرداد آنها به امریکا شده بود.

به گفته منبع مذکور، این افراد شامل سعید جمیلی ، جلال سلامی ، متین صادقی ، علیرضا معظمی گودرزی ، محمد عباس محمدی ، کوروش طاهرخانی، سجاد فرهادی، سید احمد ابطحی ، غلامرضا محمودی، حمید عرب نژاد، علی معطر ، محمدعلی شعرباف، امین روان و بهروز دولت زاده هستند.

در همین حال، امریکا محدودیتهای حقوقی پس از آزادی ۷ ایرانی دیگر را نیز که سالهای پایانی محکومیت خود را در زندانهای آن کشور طی می کنند، لغو کرد.

این افراد، علاوه بر ۷ ایرانی هستند که امروز از زندانهای امریکا آزاد شدند.

اسامی زندانیان آزادشده ایرانی از سوی امریکا، «نادر مدانلو»، « بهرام مکانیک»، « خسرو افقهی»، «آرش قهرمان»، «تورج فریدی»، «نیما گلستانه» و « علی صابونچی» اعلام شده است.

در مقابل، ایران نیز «جیسون رضاییان»، «نصرت الله خسروی رودسری»، «امیر حکمتی» و «سعید عابدینی» را آزاد کرد.

ساعتی پیش، دادستان عمومی و انقلاب تهران، از آزادی چهار زندانی دو تابعیتی خبر داده بود.



۱۹:۰۵: سباستین کورتز، وزیر خارجه اتریش به دیدار محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود رفت.

اخبار لحظه به لحظه از آغاز اجرای «برجام» و لغو تحریم های ایران

۱۹:۰۰: عکس: دیدار وزرای امورخارجه ایران و آمریکا

خبرگزاری مهر: محمدجواد ظریف و جان کری وزرای امورخارجه ایران و آمریکا بعدازظهر امروز شنبه در وین دیدار و گفتگو کردند.

اخبار لحظه به لحظه از آغاز اجرای «برجام» و لغو تحریم های ایران

اخبار لحظه به لحظه از آغاز اجرای «برجام» و لغو تحریم های ایران

اخبار لحظه به لحظه از آغاز اجرای «برجام» و لغو تحریم های ایران

اخبار لحظه به لحظه از آغاز اجرای «برجام» و لغو تحریم های ایران



۱۸:۵۴: جان کری از سوی اوباما مسئول صدور مجوز برای فروش هواپیما به ایران شد.

اخبار لحظه به لحظه از آغاز اجرای «برجام» و لغو تحریم های ایران



۱۸:۵۲: توافق با ایرباس برای خرید ۱۱۴ هواپیما

خبرگزاری تسنیم: عباس آخوندی از توافق با شرکت ایرباس فرانسه برای خرید ۱۱۴ هواپیما برای هواپیمایی ایران‌ایر، هما، خبر داد.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه مذاکرات برای خرید هواپیما به کجا رسید، با توجه به اینکه تحریم‌های در حال لغو شدن است؟ اظهار کرد: در چند ماه اخیر مذاکرات بسیاری را با شرکت‌های دست اول تأمین کننده هواپیما داشته‌ایم. در دو بخش بحث کرده‌ایم یکی اینکه ساختار هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را بازسازی کنیم که در این زمینه درگام نخست برای ۱۱۴ فروند هواپیما با ایرباس فرانسه توافق کرده‌ایم.



۱۸:۴۶: خبرنگاران در انتظار سخنرانی روحانی پس از قرائت بیانیه برجام.

اخبار لحظه به لحظه از آغاز اجرای «برجام» و لغو تحریم های ایران



۱۸:۴۵:
سباستین کورتز، وزیر خارجه اتریش به دیدار محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود رفت.



۱۸:۴۳: لحظه معرفی سخنگوی جدید وزارت امور خارجه به جان کری از سوی ظریف.

اخبار لحظه به لحظه از آغاز اجرای «برجام» و لغو تحریم های ایران



۱۸:۳۹: توصیه ظریف به ۱+۵ درباره برجام

خبرگزاری میزان: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: منفعت همه در این است که برجام اجرایی شود و همه به مسئولیت های خود در آن متعهد باشند.

ظریف افزود: البته روش ما پایش عملکرد طرف مقابل و احراز نحوه پایبندی آنها به تعهداتشان است، اما عقل حکم می کند کشورهایی که وقت زیادی را صرف مذاکره کرده اند، با اقدامات نسنجیده باعث هدر رفتن نتایج مذاکرات نشوند.



۱۸:۲۸: دیدار کری و ظریف پایان یافت.



۱۸:۳۵:
لاریجانی: امیدوارم برداشتن تحریم‌ها امر مبارکی باشد و شرایط برای زندگی مردم بهتر شود.


۱۸:۱۱: بانک مرکزی: رفع محدودیت های بانکی تا ساعاتی دیگر/ مبادلات مالی بین المللی از سر گرفته خواهد شد.


۱۷:۴۴: سباستین کورتز، وزیر خارجه اتریش وارد هتل کوبورگِ وین شد.


۱۷:۲۹: پایگاه اطلاع‌ رسانی هیل: کنگره به دنبال تضعیف برجام از طریق اعمال تحریم‌ علیه ایران است


۱۷:۰۹: افزایش حمایت مردمی از اجرای برجام

خبرگزاری ایرنا:  زمان اجرای عملی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در حالی بزودی فرا می رسد که لحظه به لحظه بر شمار صفحه ها و کارزارهای اینترنتی (کمپین) حمایت مردمی و اعضای این گروه ها افزوده می شود.

رصد شبکه های اجتماعی نشان می دهد شماری از فعالان این عرصه با هدف حمایت از اجرای برجام چندین صفحه و کارزار تبلیغاتی و مردمی راه انداخته اند.


۱۷:۰۵: توماس اردبرینک، خبرنگار نیویورک تایمز در ایران در صفحه ی توییتر خود نوشت: تلویزیون ایران در ساعات اخیر تنها یکبار به ماجرای اجرای برجام اشاره کرد و در ادامه تنها به بحث دندان پزشکی پرداخت.


۱۷:۰۰: دیدار ظریف و کری در وین

خبرگزاری تسنیم: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در هتل کوبورگ وین با جان کری، همتای آمریکایی خود دیدار کرد.

وزیر خارجه کشورمان به منظور دیدار با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین جان کری صبح امروز وارد پایتخت اتریش شد.

اخبار لحظه به لحظه از آغاز اجرای «برجام» و لغو تحریم های ایران


۱۶:۳۱: لاریجانی: مساله هسته‌ای زودتر قابل حل بود

خبرگزاری ایسنا: رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مساله هسته‌ای بسیار زودتر از این‌ها قابل حل بود به شرط اینکه طرف‌های خارجی به دنبال توقف غنی‌سازی در ایران نبودند.

علی لاریجانی خاطرنشان کرد: امروز همزمان است با لغو تحریم‌های یکجانبه علیه کشورمان که بعد از همه فشارها و تحریم‌ها و با پایمردی مردم همراه بود.


۱۵:۵۲: زیبا کلام: باید به ظریف جایزه داد

عصر ایران: دکتر صادق زیبا کلام، با اشاره به اینکه تمامی اقدامات برای اجرایی شدن صورت پذیرفته است ، گفت : هیچ دلیلی برای عملی نشدن برجام وجود ندارد و به طور حتم  اجرایی خواهد شد.

زیبا کلام با بیان این که اگر بناست جایزه ای در این باره اهدا شود باید بین ظریف و جان کری باشد، خاطر نشان کرد: این دو وزیر امور خارجه تمام تلاش خود را به کار بستند تا  براساس  شرایط و مشکلات کشورهای مقابل  قدم بردارند که در نهایت هم موفق شدند.



۱۵:۴۹: جان کری وارد وین شد

خبرگزاری فارس: جان کری وزیر خارجه آمریکا برای دیدار با محمد جواد ظریف و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در راستای اجرای برجام وارد وین پایتخت اتریش شد.


۱۵:۴۶: توئیت موگرینی درباره برجام

خبرگزاری صدا و سیما: فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی در حساب کاربری توئیتر خود اعلام کرد وی و وزیر امور خارجه ایران روز شنبه برای «کامل کردن» توافق هسته ای که ژوئیه گذشته به دست آمد در وین دیدار کرده اند.


۱۵:۳۵: آیت الله هاشمی لغو تحریم‌ها را به رهبری، دولت و مردم تبریک گفت

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با توجه به انجام مراحل پایانی برجام و انجام تعهدات طرفین از پشتکار رئیس جمهور، دولت و به ویژه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که تحت حمایت کامل رهبری معظم انقلاب انجام شد، تشکر و قدردانی کرد و این موفقیت را به رهبر انقلاب، دولت و به ویژه مردم غیور و وفادار ایران تبریک گفت.



۱۵:۰۱: منبع نزدیک به تیم هسته‌ای: خبر قرائت بیانیه در روز یکشنبه صحیح نیست.


۱۴:۵۶: وزیر امور خارجه کشورمان که برای اعلام “روز اجرای” برنامه جامع اقدام مشترک در وین به سر می‌برد عصر امروز (شنبه) با همتایان آمریکایی و اتریشی خود دیدار می‌کند.


۱۴:۳۷: آمریکا: اصلی‌ترین تعهد ما رفع تحریم‌هاست

خبرگزاری ایسنا: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره‌ی اجرای برجام و اتفاقاتی که در آمریکا و در راستای انجام تعهداتش قرار است صورت گیرد، بیان کرد: همزمان با اعلام آغاز اجرای توافق هسته‌ای، ما نیز در آمریکا باید اطلاعیه‌های مرتبط را صادر کنیم و واضح است که اصلی ترین اقدامی که ما باید در روز اجرای برجام انجام دهیم، رفع تحریم‌ها است.


۱۴:۰۷: انتظار سی ان ان برای آغاز اجرای برجام

خبرگزاری ایرنا: شبکه تلویزیونی سی.ان.ان امروز (شنبه) با تاکید بر «انتظار در وین برای آغاز اجرای برجام»، گزارش داد: از هم اکنون، هرلحظه امکان برداشته شدن تحریم های ایران وجود دارد، زیرا تمامی راه های دیپلماتیک در این زمینه پیموده شده است.


۱۴:۰۶: مرور مراحل روز اجرا در گفت و گوی موگرینی و ظریف

خبرگزاری ایرنا: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) دقایقی پس از ورود به وین، با فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به گفت و گو نشست که این گفت و گو بعد از کمتر از ۳۰ دقیقه پایان یافت.

ظریف و موگرینی در ملاقات امروز آخرین بحث های مربوط به روش و مراحل اقدام مربوط به روز اجرا را مرور کردند.

تحولات منطقه از دیگر محورهای بحث وزیر امور خارجه ایران و هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود.

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، سید عباس عراقچی رییس ستاد پیگیری اجرای برجام و حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت خارجه هم در این دیدار حضور داشتند.


۱۳:۱۵: کری تا دقایقی دیگر لندن را به مقصد اتریش ترک خواهد کرد. وی بعد از ساعت ۱۳:۰۰ به وقت محلی به وین خواهد رسید.

بازنشر: سرویس اخبار ایران و جهان ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.