برخورد با انحراف در هنر، از وظایف حوزه هنری است/ خدمات سینما به انقلاب اسلامی را نباید نادیده گرفت/ مهمترین کار حوزه هنری تولید آثار هنری ارزشی و انقلابی است/ شاخصه هایی که فیلم های تولید شده باید فاقد آن ها باشند چیست؟

به گزارش سینمانگار، نشست جمعی از طلاب حوزه های علمیه و فعالان فرهنگی دانشگاه های تهران با ریاست حوزه هنری با محوریت فضای فرهنگی و سینمایی کشور روز چهارشنبه ۱۴ تیر ماه مصادف با شب نیمه شعبان در حوزه هنری برگزار شد.

در این نشست دانشجویان دانشگاه های امام صادق (ع)، دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه تهران، و دانشگاه آزاد اسلامی و طلاب حوزه های علمیه تهران حضور داشتند.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، در ابتدای این نشست علی فروغی، مسئول فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه این نشست با دعوت دانشجویان بسیجی دانشگاه امام صادق از رئیس حوزه هنری، برگزار شده است، افزود: این نشست با موضوعیت بررسی فضای فرهنگی و سینمایی کشور با توجه به رویدادهایی که اخیرا رخ داده است برپا شد.

این فعال دانشجویی ادامه داد: متاسفانه شاهدیم که بعد از گذشت چند سال از پیروزی انقلاب اسلامی بویژه در دوران اخیر سینمای غیر دینی به کشور ما تحمیل شده است و تاثیرات مخربی از نظر فرهنگی بر جای گذاشته و فساد در آن راه یافته است و این در حالی است که امام راحل (ره) از همان آغاز تاکید کردند ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم.

فروغی با تاکید بر اینکه باید با چنین جریاناتی که در حوزه فرهنگ و هنر به راه افتاده به مقابله برخاست، اظهار کرد: ما با ۲ نوع تولید سینمایی مشکل داریم؛ نخست تولیدات روشنفکری که تا کنون زیان های بسیاری را به فرهنگ ارزشی ما وارد ساخته و همچنین تولیدات زرد که مروج فساد و بی هویتی است.

مسئول واحد فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه گفت: برخی از فیلم هایی که در سینما و تلویزیون ما نمایش داده می شود نه تنها با اهداف انقلاب اسلامی و آرمان های شهدای ما مخالف است، بلکه با عرف فرهنگی غالب در جامعه هم مغایرت دارد و تاثیرات مخربی در فرهنگ ارزشی مردم ما ایجاد می کند.

تخلف از قانون؛ وزارت ارشاد یا حوزه هنری

وی با بیان اینکه در دولت دهم و معاونت سینمایی ارشاد آن، اتفاقات تاسف باری رخ داد، افزود: ما معتقدیم کسی که در جریانات سینمایی اخیر مرتکب بی قانونی شده، معاونت سینمایی ارشاد است و نه حوزه هنری و رئیس آن.

این فعال فرهنگی اظهار کرد: ما در نشستی که با جواد شمقدری داشتیم به او گفتم که ما میدانیم انتصاب شما از سوی جریان انحرافی بوده و خط دهی ها هم از همان سمت انجام می شود.

فروغی ادامه داد: در معاونت سینمایی این دولت فیلم های مسئله داری که در دولت پیش توقیف شده بودند، رفع توقیف شده و اجازه اکران گرفتند و وقتی دلیل آن را از معاون سینمایی وزارت ارشاد پرسیدیم گفت می خواستیم گرد و خاکی را که بر سینما نشسته بتکانیم و ما هم هشدار دادیم که اگر تکاندن این گرد و خاک فضا را غبارآلود کند تکلیف چیست؟ اما توجی به ابن مسئله صورت نگرفت.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: در جشنواره اخیر شاهد فیلم هایی بودیم که عملا با ارزش های دینی و انقلابی ما در تعارض بودند، اگر چه در میان آن فیلم ها آثار فاخر و ارزشمندی هم بود و ما از همین جا از کارگردانان متعد این آثار تشکر می کنیم.

سینما، معبری برای نفوذ دشمن

وی عرصه سینمای را یکی از معبرهای ورود دشمن در تهاجم فرهنگی دانست و گفت: گویی انقلاب اسلامی و فرهنگی ما هنوز به بخش سینما راه نیافته است.

فروغی اظهار کرد: ما دانشجویان اعلام می کنیم که در کنار هر جریانی که مدافع آرمان های ارزشی اسلام و انقلاب است ایستاده ایم و با جریان هایی که در برابر آرمان های انقلاب و امام راحل (ع) حرکت می کنند تا آخر مقابله می کنیم.

سپس طلاب و دانشجویان حاضر در جلسه به نوبت سخنانشان را با محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری مطرح کردند.

وزارت ارشاد در صدور مجوز ساخت فیلم متهم است

حمید زاده مسئول واحد رسانه دانشگاه امام صادق (ع) هم در این نشست خطاب به مومنی شریف گفت: موضوع اساسی در جریانات سینمایی اخیر مسئله انجام کار غیر قانونی بوده که شما (مومنی شریف) را به آن متهم کرده اند؛ من می خواهم بگویم کار غیر قانونی را وزارت ارشاد انجام داده زیرا قوانین مربوط به تولید فیلم را زیر پا گذاشته است.

این فعال دانشجویی ادامه داد: بر مبنای اساسنامه ای که برای تولید آثار سینمایی تدوین شده، آثار تولیدی باید با اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی همخوان باشند؛ در حالی که امروز می بینیم اینگونه نیست.

چه باید کرد

خبرنگار ایرنا که برای پوشش خبری این نشست در جلسه حاضر شده بود خطاب به رئیس حوزه هنری به طرح سوال پرداخت و گفت: تعهد به قانون اساسی امری الزامی است و برخورد با قانون شکنان هم امری مسلم؛ اما اگر کسی از قانون تخطی کند و هر شخص یا ارگانی بخواهد خودش در برابر این تخطی ایستادگی کند و جلوی آن را بگیرد، مثلا در این مورد خاص اگر بپذیرم که صدور مجوز برای ساخت فیلم هایی که مطابق با ارزشها و آرمان های انقلاب اسلامی نبوده اند، کاری غیر قانونی انجام شده است و مثلا حوزه هنری بخواهد در برابر آن بایستد، با این شیوه به سوی نوعی هرج و مرج پیش می رویم و سنگ روی سنگ بند نمی شود.

وی ادامه داد: برخورد با بی قانونی، باید توسط مراجع قانونی پیگیری شود نه اینکه هر شخص یا ارگانی خودش جلوی بی قانونی بایستد؛ در چنین حالتی چه باید کرد؟

این خبرنگار همچنین پرسید: اگر بی قانونی را وزارت ارشاد انجام داده که مجوز این گونه فیلم ها را صادر کرده است و یا وظیفه نظارتی اش را به درستی انجام نداده، تکلیف کارگردان یا تهیه کننده گانی که با هزینه زیاد این فیلم ها را ساخته اند و اکنون اجازه اکران ندارند چیست؟

هزینه های انحرافات فرهنگی با کیست

فروغی که مدیریت این نشست را بر عهده داشت در پاسخ این خبرنگار از خبرگزاری ایرنا، گفت: این جلسه یک نشست رسانه ای نیست و با هدف دیگری انجام شده است، اما نکاتی را در پاسخ به سوالات این خبرنگار ایرنا ذکر می کنم.

مسئول واحد فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: اهداف و مقاصد اینگونه سوال ها که از خبرگزاری ایرنا و روزنامه ایران که هر دو به یک جریان واحد تعلق دارند و این روزها تلاش کردند از وزارت ارشاد و شورای صنفی حمایت کنند روشن است.

وی خطاب به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شما بگویید هزینه ای که این فیلم ها در مغشوش کردن و به انحراف کشیدن فکر و ذهن جوانانی که این فیلم ها را می بینند و هزینه ای را که فرهنگ ارزشی ما از نتایج مخرب این فیلم ها می دهد، چه کسی باید بپردازد؟

خبرنگار ایرنا پاسخ داد: این برداشت شخصی شما است.

فروغی گفت: اتفاقا این موضوع اصلا بحثی هرمنوتیکی و تاویل بردار نیست. همه به مورد تاثیرات مخرب این گونه تولیدات سینمایی اتفاق نظر دارند و می دانند که توهین به ارزشها و زیر پا گذاشتن آرمان های اخلاقی و دینی در این گونه فیلم ها امری مسلم است.

وی افزود: من نمی دانم دوستان ارشاد یا شورای صنفی دین شان را از کجا می گیرند، اما ما دینمان را از منابع دینی و مراجع دینی و شخص رهبر معظم انقلاب می گیریم و همه این بزرگان در رابطه با تاثیرات زیان بار این گونه فیلم ها تذکر داده اند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: در رابطه با سوال دیگر این خبرنگار باید بگویم امام خمینی (ره) در وصیتنامه سیاسی الهی خود که از یکی از مهمترین مراجع قانونی برای ماست، فرموده اند امت حزب الله هرگاه مشاهده کردند شخص یا ارگانی از موازین شرعی تخطی می کند و مراجع قانونی با آن برخورد نمی کند خودشان باید دست به کار شده و با این موضوع برخورد کنند؛ زیرا وقتی پای شرعیات وسط باشد نمی توان معطل مراجع قانون ماند.

ایستادگی در برابر شبه روشنفکران

در ادامه معتضدی کارشناس ارشد مدیریت رسانه از دانشگاه صدا و سیما با تاکید بر اینکه از اول انقلاب تا امروز تعارض و کشمکش میان قشر روشنفکرنما و امت حزب الله وجود داشته است، گفت: این دعواها چیز جدیدی نیست و ما حمایتمان را در رویدادهای سینمایی اخیر از حوزه هنری اعلام می کنیم و از محسن مومنی شریف به خاطر موضع گیری و ایستادگی اش در برابر جریان شبه روشنفکری تشکر می کنیم.

انتقاد کنندگان از هیچ منطقی پیروی نمی کنند

سپس طالبی سردبیر  یکی از برنامه های رادیو گفت و گو و دانشجوی مدیریت فرهنگی هم اظهار کرد: در مورد سوالاتی که دوست خبرنگارمان در جلسه مطرح کرد باید بگویم اگر انصاف داشته باشیم می بینیم که پشت همه انتقادات و حرف هایی که روزنامه ایران نسبت به حوزه هنری در این مدت مطرح کرده است هیچ منطق و فکر منسجمی وجود ندارد.

وی با اشاره به یکی از برنامه های رادیو گفت گو که با حضور کارشناسان سینمایی و دوستانی از روزنامه ایران انجام شده بود، گفت: چه در این برنامه و چه در موضع گیری های دیگر روزنامه ایران و دوستانی که از وزارت ارشاد حمایت می کنند روشن است که مصاحبه ها و گفت و گوهایشان هدف دار است و با حب و بغض با این مسئله روبرو می شوند و این واقعا تاسف بار است.

این فعال فرهنگی ادامه داد: از حوزه هنری و رئیس آن که در برابر این هجمه فرهنگی که اکنون از طریق سینما دنبال می شود، یک تنه ایستادگی کرده است، تشکر می کنیم و حمایت خود را اعلام می داریم.

استفاده از بیت المال برای ساخت فیلم ضد ارزشی

حسن زاده دانشجوی دانشگاه تهران و هنر آموز سینما در ادامه گفت: باید از ابتدا جریان فرهنگی و ارزشی ما در سینما به شکلی پیش می رفت که امروز شاهد تولید و ساخت چنین فیلم هایی نمی بودیم، که متاسفانه اینگونه نشد.

وی ادامه داد: اما حال که به این صورت کسانی با صرف بیت المال دست به ساختن چنین فیلم هایی می زنند و وزارت ارشاد هم اجازه اکران به آن ها می دهد وظیفه ما و حزب الله است که بیداری خود را نشان داده و تذکر دهد.

وی نیز تشکر و حمایت خود را از محسن مومنی شریف و موضع گیری حوزه هنری اعلام کرد.

وظیفه ارشاد، ارشادیت است

سید مجتب حسینی دانشجوی معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) سخنانش را با نقل یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری آغاز کرد و گفت: چون دوست خبرنگارمان از ایرنا سوالی مطرح کردند فکر می کنم این قول رهبر معظم انقلاب روشنگر باشد که فرمودند حالا که یک فیلمنامه نویس آمده و حرف چرندی زده است، حالا وزارت ارشاد کجاست که بیاید نظارت کند؟! وظیفه ارشاد ارشادیت است.

این فعال دانشجویی اظهار کرد: یکی از کارهایی که جریان های حزب اللهی باید انجام دهند این است که آنقدر فضای حزب اللهی را بر فرهنگ جامعه حاکم کنند که مدیریت فرهنگی کشور نتواند پایش را از ارزشها فراتر بگذارد.

وی ادامه داد: عملکرد حزب الله نباید منحصر به اعتراض، جلوگیری از اکران فیلم ها و پایین کشیدن پرده سینما باشد، بلکه حزب الله وظیفه دیگری هم دارد.

حسینی افزود: دعوای بین روشنفکر ها و حزب الله در کشور ما دعوای دیرینه ای است و در این میان برای قشر دینی مردم که شاهد این دعواها هستند این سوال مطرح است که عملکرد بسیج دانشجویی و حزب الله این وسط چیست.

تاکید بر مقابله گفتمانی

وی گفت: حزب الله باید علاوه بر اعتراض و برخورد با جریان های ضدارزشی با اقتدار گفتمانی ارائه کند که بر ارزشهای انقلاب اسلامی مبتنی است.

این فعال دانشجویی با تاکید بر مبارزه گفتمانی با جریان های شبه روشنفکری، اظهار کرد: حزب الله باید در جریانات سینمایی اخیر گفتمان سینمای ارزشی را که بر آرمان های دینی و انقلاب اسلامی بنا شده را به نمایش بگذارد و این کاری است که سید مرتضی آوینی انجام داد.

حسینی با اشاره به یکی از جلسات سخنرانی شهید سید مرتضی آوینی در برابر قشر شبه روشنفکر در دانشگاه تهران، گفت: شهید آوینی در این سخنرانی فقط ۵۰ سوال طرح می کند و به سخنرانی پایان می دهد و در همان سخنرانی او را «هو» می کنند.

وی با بیان اینکه شهید آوینی هم نقد می نوشت، هم بحث و سخنرانی می کرد، تاکید کرد: ما هم باید در روشمان مقابله گفتمانی را ایجاد کنیم و در ضمن به تربیت هنرمند و فیلمساز مومن روی بیاوریم که این شعار شهید آوینی بود.

فعالیت های آموزشی حوزه هنری به دانشگاه ها وارد شود

دانشجوی دیگری که در جلسه حاضر بود درباره اهمیت پرورش نیروهای مومن و متعهد گفت: وقتی گفتمان نیرو نداشته باشد روی زمین می ماند.
وی ادامه داد: اگر محتوای دینی و ارزشی تولید کنیم اما نیر و سینما گری برای اجرا نداشته باشیم که آن محتوا را بسازد، تلاشمان بی نتیجه خواهد ماند.

این فعال دانشجویی اظهار کرد: در دانشگاه ها در مقاطع ارشد و دکتری نیروهای مومن و متعهدی داریم که دغدغه های هنری هم دارند اما بستری برای فعالیت ندارند ولازم است از آن ها حمایت شود.

وی با بیان اینکه حوزه هنری در حد خودش در حال آموزش دادن به تهیه کنندگان و فیلمنامه نویسان و کارگردانان است، گفت: این فعالیت ها باید از حوزه هنری فراتر رفته و به دانشگاه ها وارد شود.

این دانشجوی بسیجی ادامه داد: صرف تربیت نیرو در دوره های آموزشی کافی نیست بلکه باید حمایت از این نیرو ها هم وجود داشته باشد و ما از حوزه هنری تقاضا داریم این پیوند را برقرار ساخته و از هنرمندان متعهد حمایت کند.

حوزه هنری عقب نشینی نکند

الهی، دیده بان تحلیلی واحد فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع)نیز گفت: رویدادهای فرهنگی و سینمایی اخیر را رصد کردیم و در جاهایی که لازم دانستیم مواضع خود را اعلام داشتیم.

این دانشجو خطاب به رئیس حوزه هنری اظهار کرد: کار شما در برخورد با جریان مخرب سینمایی که در جامعه فرهنگی ما شکل گرفته بسیار عالی بود، اما بحث اصلی استقامت در این راه است و انتظار ما از شما مقاومت و پایداری در برابر این جریان است و ما هم تا آخرین قدم از شما حمایت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: گاهی موضع گرفتن و عقب نشینی کردن از آن موضع بدتر از این است که کسی از ابتدا موضع نگیرد و در حاشیه بماند و ما می دانیم این موضع گیری بجای شما و استقامت در این راه چه هزینه هایی برای شما خواهد داشت.

در این نشست غدیری، طلبه از حوزه علمیه مشکات و طلاب و دانشجویان دیگری هم با اعلام حمایت از مواضع سینمایی حوزه هنری، از محسن مومنی شریف به خاطر بیداری و شجاعت اش و اقدام بجای او در اکران ندادن به فیلم های غیر اخلاقی و ضد ارزشی تشکر کردند.

رئیس حوزه هنری: «اهل سر و صدا نیستم»

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری پس از شنیدن سخنان فعالان دانشجویی و طلاب حاضر در جلسه، ضمن تبریک میلاد امام عصر (ع) گفت: امیدوارم همه کارهایی که انجام می دهیم برای کسب رضایت خداوند و حضرت حجت (ع) باشد، زیرا اگر اینگونه شد راه رستگاری را پیموده ایم و در غیر این صورت به بیراهه رفته ایم.

رئیس حوزه هنری خاطر نشان کرد: بنده مایل به برگزاری این جلسه نبودم، زیرا اساسا اهل سر و صدا نیستم و هیچ گاه تا مجبور نباشم حرفی نمی زنم.

وی با بیان اینکه من به وظیفه ام عمل کرده ام، افزود: در هر دو سخنرانی ام درباره این موضوع کوشیده ام عرایضم را با منطق و استدلال بیان کنم و به هیچ وجه قصد شعار و کارهای تبلیغاتی نداشته ام.

انقلاب اسلامی بر گردن هنر حق دارد

این مقام مسئول در ادامه به نسبت هنر و انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی بر گردن هنر خیلی حق دارد.

وی ادامه داد: حدود ۲۰۰ سال در کشور ما بین اکثر گونه های هنری و دین هیچ مناسبتی وجود نداشت و نه تنها هنر در خدمت دین نبود بلکه در برابر دین قرار گرفته بود.

مومنی شریف افزود: بنده ۲۵ سال پیش در یک کار پژوهشی داشتم با دو موضوع «زن» و «دین» در ادبیات داستانی عصر پهلوی. نتیجه نشان می داد عمده آنان در تحریف حقایق دینی و خشن نشان دادن چهره تابناک دین مبین اسلام و نمادهای مسلمانی و نیز تحقیر زن مسلمان به شدت کوشیده اند.

رئیس حوزه هنری اظهار کرد: در اینجا بود بنده به عمق فرمایش امام خمینی(ره) پی بردم که در همان اوان انقلاب خطاب به شبه روشنفکران طلبکار از نظام فرمودند کاری که قلم های شما با دین کرد، سر نیزه های رضاخان نکرد. رضا خانی که در اسلام زدایی کار آن مقدار پیش برد که حتی چادر و روسری را از سر زنان برداشت و بر سر مردان کلاه فرنگی گذاشت و همه مراکز و محافل ترویج دین را تعطیل کرد با این همه از نظر امام از روشنفکران وابسته عقب بود.

مومنی شریف ادامه داد: انقلاب اسلامی هنر را به میان مردم و توده های دیندار آورد و سینما را که پیش از انقلاب مظهر  فساد و فحشا بود، چنان مسلمان و آبرومند کرد که در خدمت مفاهیم اخلاقی و دینی قرار گرفت و آثارش در مساجد به نمایش در آمد. البته در این کار حوزه هنری نقش اول را داشت.

سینما خدمات زیادی به انقلاب اسلامی کرده است

مومنی شریف خاطر نشان کرد: نباید خدمات سینما به انقلاب اسلامی را نیز نادیده انگاشت. سینما گران متعهد ما در معرفی چهره ایران بعد از انقلاب به جهان نقش غیرقابل انکار دارند. امروز حداقل در منطقه اسلامی، فرهنگ ایرانی را با فیلم ها و سریال های ارزشی و اخلاقی می شناسند. این نشان می دهد اگر سینمای ما به این مزیت نسبی خود توجه داشته باشد می تواند در این فضا قله هایی را فتح کند.

مومنی به خاطراتش از شهید آوینی اشاره کرد و گفت: بنده نیز مانند آقای آوینی و بعضی مفاخر امروز  ادبیات و هنر انقلاب اسلامی، بعد از  پایان جنگ، یعنی در سال ۶۷ به حوزه هنری آمدیم. بنده آن زمان با بعضی از نوشته ها و مقالات شهید آوینی در مطبوعات آشنا بودم اما از نزدیک او را ندیده بودم.

وی افزود: یادم هست در همان سال ها فیلمی در همین تالار اندیشه حوزه هنری پخش می شد که به طور نه چندان صریح به عزاداری حضرت فاطمه (س) بی احترامی شده بود، لابد چون فیلم متعلق به یکی از نامداران سینمای ایران در جشنواره های بین المللی بود، کسی واکنشی نشان نداد مگر یک مرد میان سنی که کلاه مشکی به سر داشت و اورکت سبز رنگ به تن. او بلند شد و خطاب به کارگردان فریاد زد: “خدا تو را لعنت کند، تو به حضرت زهرا (س) توهین کردی!” از بغل دستی ام پرسیدم او کیست؟ پاسخ داد سید مرتضی آوینی است.

مومنی شریف با بیان اینکه شهید آوینی واقعا یک روشنفکر بود، اما صفت روشنفکری باعث نمی شد در برابر چنین اهانتی نه خیلی روشن و جدی به مقدسات سکوت کند، افزود: اگر امروز بود و این هجمه سنگین به مقدسات و ارزش ها را می دید، به نظرتان چه کار می کرد؟

هدف دشمن حساسیت زدایی است

رئیس حوزه هنری در بخش دیگری از سخنانش گفت: در این جنگ نرم، هدف دشمن حساسیت زدایی از چیزهایی است که برای ملت ما مقدس هستند. آنان امیدوارند به مرور ما حساسیت و تعصبات مقدس مان را از دست بدهیم.

مومنی ادامه داد: دشمن می خواهد از ما حساسیت زدایی کند؛ حساسیت زدایی از غیرت دینی، حساسیت زدایی از روابط نامشروع بین زن و مرد و دیگر اموری که برای ما حساسیت بر انگیز است و همه اینها باعث شده که امروز در نظام مقدس جمهوری اسلامی اکثریت افراد دیندار و مومن با  سینما قهر کنند.

مومنی شریف اظهار کرد: یکی از دوستان نویسنده ما که از قضا زمانی از منتقدان سینما در مطبوعات هم بودند، می گفت با همسر و فرزندانم به سینما رفتیم در نیمه های پخش فیلم چنان از آنان خجالت کشیدم که بلند شدیم و آمدیم بیرونم. چرا باید در جامعه اسلامی و انقلابی ما چنین اتفاقی رخ دهد.

وی گفت: بعد از جشنواره فیلم فجر در سال ۸۹ در شوراهای مختلف هشدار دادم که با این جهت گیری که در انتخاب فیلم ها صورت گرفت، انحرافی ایجاد شد و سال آینده در تولیدات سینمای شاهد اتفاقات ناخوشایندی خواهیم بود. در جشنواره ۹۰ همه متوجه این انحراف شدند و بزرگانی در همان زمان تذکر دادند و حتی مسئولان سینمای ارشاد هم به این موضوع اذعان داشتند طوری که در اختتامیه اعلام کردند مجبورند برای بعضی فیلمها در اکران محدودیت سنی قائل شوند.

اما تصمیمی که حوزه هنری در اوایل سال اعلام کرد، یک تصمیم ناگهانی و هیجانی نبود بلکه این موضوع پیش از این به علت همان نگرانی که عرض شد، حدود یک سال پیش در شورای سیاستگذاری حوزه که بالاترین مرجع قانون گذاری در این نهاد است، تصویب شده بود منتهی قرار بود اعمال کنیم ولی اعلام نکنیم. اما شرایط به گونه ای پیش آمد که ناچار به اعلام شدیم و الان از این اقدام خرسندیم.

وی با بیان اینکه عزل و نصب رئیس حوزه هنری با معرفی رئیس سازمان تبلیغات و موافقت مقام معظم رهبری صورت می گیرد، افزود: شورای سیاستگذاری حوزه هنری هم با معرفی و حکم دفتر مقام معظم رهبری منصوب می شوند و مصوبات آنان برای ما حکم قانون را دارد.

برخورد با انحراف در هنر، از وظایف حوزه هنری است

مومنی شریف تصریح کرد: انحرافات و اشتباهات امروز در بخشی از تولیدات سینمایی قابل دفاع نیست و لذا ما از دفاع همکارانمان در حوزه سینمایی ارشاد متعجب ایم و گمان می کنم تنها علت مفروض برای این کار به این است که تصور می کنند با ورود دیگران اقتدارشان در حوزه  مدیریتی خود، آسیب می پذیرد.

وی ادامه داد: در اینجا عرض می کنم راهش این نیست. ایستادگی بر اشتباه، اشتباه است. بی شک نظارت حق ارشاد است اما اگر آنان در این حوزه کوتاهی نمی کردند، پای دیگران مانند ائمه جمعه، مردم مسلمان و حتی حوزه هنری به حوزه مسئولیتی آنان باز نمی شد.

هیچ کس قصد ندارد به ساحت قانون بی احترامی کند

رئیس حوزه هنری در ادامه بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری را که در دیدار با اعضای شورای انقلاب فرهنگی ایراد شده بود، برای حاضران قرائت کرد و گفت: هنگامی که اعضای شورای انقلاب فرهنگی به دیدار رهبر معظم انقلاب رفته بودند و ایشان بهترین سپاس ها و تقدیر ها را از فعالیت های این نهاد ابراز داشتند فرمودند در گذشته مثلا ۱۰ سال پیش فیلم هایی ساخته می شد که جنبه های دینی اش بیشتر بود، اما امروز فیلم هایی ساخته می شود که جنبه های مصرف گرایی، دنیا پرستی و شهوت گرایی اش بیشتر است، این روند غلط است و می توان آن را اصلاح کرد. هیچ کس مایل نیست جوانانمان را به عیاشی و دنیا پرستی و شهوت پرستی تشویق کنیم.

مومنی شریف اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرموده اند ما به هیچ وجه حق نداریم بیت المال را صرف تفکر غلط کنیم و آگاه باشید که این ربطی به آزادی و آزاد اندیشی ندارد؛ اینکه ما تفکری را غلط می دانیم و بیاییم به آن یارانه هم بدهیم غلط است و ربطی هم به آزادی ندارد؛ این موضوع را نباید با مقوله آزادی مخلوط کرد.

رئیس حوزه هنری سپس با برشمردن تعدادی از شاخصه های تولیدات منفی سینمایی از منظر مقام معظم رهبری به شرح و توضیح آن ها پرداخت و گفت: مسئولان سینمایی ما باید پیش از آنکه با عکس العمل امت حزب الله در اعتراض به فیلم های مسئله دار مواجه شوند، به نقدهای انجام شده تن بدهند تا اعتراضات به خشونت یا راه های دیگر کشیده نشود. ما هم این نکات و شاخصه هایی که از نظر مقام معظم رهبری شاخصه تولیدات منفی است با هدف نقد این جریان غلط که در سینما شکل گرفته گوشزد می کنیم.

شاخصه های تولیدات منفی

مومنی گفت: از نظر رهبر انقلاب «اشاعه بی بند و باری و معاشرت های نامشروع»، «ترویج خشونت های خونین»، «تقلید از فرهنگ بیگانه در پوشش، رفتار و …»، «واژگونه نشان دادن واقعیت کشور در گذشته و حال»، «ایجاد یاس در مخاطبان»، «ایجاد سرگرمی ها و لودگی های مهلک»، «سوق دادن به اسراف» و … از شاخصه هایی است که فیلم های تولید شده باید فاقد آن ها باشند.

این مقام مسئول اضافه کرد: مقام معظم رهبری همچنین نکاتی را به عنوان راهکارهای مقابله با انحراف در سینما و به طور کلی عرصه هنر یادآور شدند که باید مورد توجه ما باشد؛ ابتدا «مدیریت و برنامه ریزی درست» دوم «شناخت ابعاد قضیه»، سوم «به کار گرفتن انسان های شایسته» و چهارم «باج و میدان ندادن به افراد نا شایست».

برخی از مسئولان مرعوب شده اند

وی در انتقاد به برخی مسئولان گفت: به نظر می رسد، بعضی از دوستان ما مرعوب برخی چهره ها می شوند و احترام به آن ها را از احترام به مراجع دینی مهمتر می دانند و از این رو نمی توانند به تکالیف شرعی و قانونی خود عمل کنند.

مومنی شریف گفت: لازم است از مواضع انقلابی وزارت ارشاد در حوزه کتاب در برخورد با هجمه سنگینی که در آن بخش ادبیات و اندیشه کشور ار تهدید می کند، تقدیر کرد. بعضی کوتاهی ها در سینما نباید باعث شود اقدامات آنان در حوزه های دیگر نادیده گرفته شود. شما هم چنان که نسبت به سیاست های سینمای و درست تر عرض کنم، بعضی کوتاهی های آنان اعتراض دارید باید از آن مواضع انقلابی هم دفاع کنید.

اگر حرفی زده ام در دفاع از حوزه هنری بود

رئیس حوزه هنری خطاب به طلاب و دانشجویان خاطر نشان کرد: حرف هایی که من در این مدت زده ام همه اش در دفاع از حوزه هنری و کسانی بوده که در اینجا زحمت می کشند، زیرا حوزه هنری جایی است که بر گردن هنر دینی و انقلابی حق دارد و بنا به قول رهبر معظم انقلاب باید به عنوان مرکز هنر انقلابی و حزب اللهی حفظ شود.

وی افزود: در جاهایی که به شخص من توهین شد و شما شاهد بودید که بیشترین توهین ها به من صورت گرفت، کوتاه آمدم اما نمی توانستم از حوزه هنری دفاع نکنم.

مومنی ادامه داد: هنگامی که عده ای بیایند در رسانه های عمومی بگویند ما حوزه هنری را تنبیه خواهیم کرد و این حرف را کسانی بزنند که اندازه این حرف را نمی دانند و یا حتی بعضی از آنان هیچ حقی به گردن هنر این مملکت ندارند، ما نمی توانستیم سکوت کنیم.

سینما مال همه مردم است

این مقام مسئول تاکید کرد: سینما مال همه مردم است نه آن ۱ درصدی که امروز از آن بهره مندند و بیشتر تهیه کنندگان و مجریان ما می کوشند سلیقه آنان را رعایت کنند. ما باید شرایطی مهیا کنیم که همه مردم یا بیشتر مردم، به همراه خانواده هایشان بتوانند با خیال راحت به سینما بروند و راضی هم برگردند. باید احساس کنند سالن های امن و سالمی برای دیدن فیلم های مورد علاقه شان وجود دارد و نگرانی های اعتقادی و اخلاقی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه مهمترین کار حوزه هنری تولید آثار هنری ارزشی و انقلابی است، افزود: در زمینه تولید محتوای ارزشی سیاست های قابل دفاعی اتخاذ کرده ایم و خوشبختانه با حمایت سینما گرانمان اقتباس از کتاب های موفق در حوزه های دفاع مقدس و مسائل اجتماعی آغاز شده است. این آثار عموما کتابهایی هستند که در این سالها با استقبال بی نظیر مردممان مواجه شده اند امیدواریم در پرده سینما هم این اتفاق بیفتد. به شرطی این که مجریان و متولیان امر هم چنین اعتقادی داشته باشند و نگویند این کارها “مردمی” و نیست!

مومنی ادامه داد: بعضی کارگردانان توانا و با افتخارمان با موضوع زندگی سرداران شهید مشغول تولیدات ارزشمندی هستند که ان شاءالله مردم عزیزمان خواهند دید.

این مقام مسئول گفت: امیدواریم تا تابستان ۱۵ سالن دیگر به مجموعه سالن های سینمای حوزه هنری افزوده شود. البته دولت محترم در این پروژه ها و ساخت و تعمیر آن ها کمک مان کرده است که امیدواریم با توجه به قانون بودجه امسال در روند این حمایت ها خللی ایجاد نشود. هنوز خیلی از شهرهای کشور ما سینما ندارند.

وی افزود: کل سینماهای فعال کشور حدود ۲۷۰ سینماست در حالی که تعداد شهرستان های ما حدود ۱۱۰۰ است و باید برای ساخت سینماها در شهرستان ها اقدامات جدی کرد.

امیدوارم سلامت به سینما بازگردد

مومنی شریف خاطر نشان کرد: البته سینما ساختن به شرطی خوب است که محتوای سینمایی خوبی داشته باشیم که امیدواریم با انجام وظیفه مان در این عرصه به زودی سلامت به سینمای ما بازگردد.

رئیس حوزه هنری گفت: در بخش نیروی انسانی کمبودهایی احساس می کنیم و لذا در ۱ سال اخیر بیشتر وقت ما صرف آموزش نیروهای حرفه ای متعهد شد و در این راه از افراد خوبی استفاده کرده ایم و نتایج آن بسیار امیدوار کننده است.

این مقام ادامه داد: امیدواریم نیروهایی که هم اکنون در حوزه هنری آموزش می بینند به عرصه فرهنگ و هنر کشور تزریق شوند و در این عرصه تاثیرگذار باشند.

مومنی شریف در پایان این نشست ضمن تشکر از حس مسئولیت و غیرت دینی طلاب و دانشجویان حاضر در جلسه گفت: ما نیاز داریم اگر در زمینه هایی انتقاداتی بر ما وارد بود، آن زمان نیز شما آن ها را به ما تذکر دهید زیرا هیچ کس از نقد مبرا نیست.  اگر ما مسئولان بدانیم چشم هایی هستند و ما را می پایند و دلسوز ما هستند، خیلی از مشکلات در حوزه مدیریت کشور پیش نمی آید.
 

نامه طلاب و دانشجویان به رئیس حوزه هنری

در پایان این گزارش خبری، به جهت اطلاع یافتن از هدف برگزاری این نشست،نامه ای که جمعی از طلاب و دانشجویان دانشگاه های تهران خطاب به رئیس حوزه هنری نگاشتند، پیوست می شود؛

بسمه تعالی

در شرایط کنونی کشور اسلامی مان، که از داخل و خارج مورد هجمه های مختلف از جمله تهاجمات فرهنگی قرار گرفته است، ایستادن در مقابل ضد ارزش ها و حملات فرهنگی، زیر آماج انتقادات منور الفکرها و غرب زدگان کاری بس مشکل مینماید.

وقتی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد “اسلامی”! و برخی برنامه های سازمان صدا و سیما، عملکرد تخریبی نسبت به فرهنگ اسلامی امت مکتبی امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) را سرعت بخشیدند، ایستادن در مقابل این جریان هزینه های گزافی به همراه خواهد داشت؛ ‌و ممکن است مانند آوینی مورد توهین و طرد واقع شود.

متاسفانه دفاع از ارزش های انقلاب و ترویج گفتمان امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در بین برخی خواص فرهنگی فاصله گرفته از مکتب، رنگ باخته است و نقد و فعالیت فرهنگی و هنری اصیل و سالم، جرات و شجاعت می طلبد.

برخی از عوامل وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما که عالما یا از روی جهل در پازل جریان خاص روشنفکری و ابتذال فرهنگی، نقش ایفا میکنند، باید متوجه باشند که اکثریت غالب مردم را علاقمندان به سنت های اهل بیت (علیهم السلام)  و ارزش های اسلامی و انقلابی تشکیل داده اند و در واقع ملت عزیز خواستار محو ابتذال و بی بند و باری از عرصه سینما و رسانه است.

ملت دل در گرو گروه ها و معدود افراد خاص تریبون دار ندارند؛ افرادی که به تعبیر شهید آوینی ظاهرا منتسب به انقلاب و باطنا پیوسته به دشمن هستند.

امت حزب اللهی و انقلابی ایران و دانشجویان و طلاب بسیجی از حوزه هنری و شخص جناب آقای مومنی شریف به دلیل اقدام انقلابی و مقاومت در برابر جریان مبتذل و تاریک الفکر سینما و رسانه ها حمایت کرده و مراتب تقدیر و تشکر دانشجویان را با افتخار اعلام می نماید.

ضمنا اعلام میدارد با تمام ظرفیت علمی، قانونی و حقوقی خود از این اقدام فرهنگی دفاع همه جانبه می نماید؛ و از مسئولان حوزه هنری درخواست می نماید تا این حرکت آغاز شده را با قدرت ادامه داده و تا به نتیجه رسیدن این جریان مبارک از تمام توان ایجابی و سلبی خود استفاده نماید.

والسلام
جمعی از طلاب و دانشجویان دانشگاه های تهران
 


سینما نگار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.