برداشت موفقیت آمیز تومور مغزی با استفاده از دستگاه ناوبری حین عمل

اردیبهشت ۱۴۰۳

جراحان گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد اولین بار موفق به برداشت تومور مغزی با استفاده از دستگاه ناوبری حین عمل (نویگشن) در مرکز آموزشی پژوهشی درمانی طالقانی شدند.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر مهرداد شیخ نظام جراح این عمل اظهار داشت: ‌این عمل بر روی یک بیمار ۴۰ ساله مبتلا به تومور داخل بافت مغزی که با علائم سردردهای شدید و تشنج به این مرکز ارجاع داده شده بود، با استفاده از دستگاه ناوبری حین عمل با موفقیت انجام شد.

این جراح مغز و اعصاب با اشاره به اینکه بیمارستان قائم(عج) مجهز به دستگاه نویگیشن است و در حال حاضر اعمال مرتبط با گوش، حلق و بینی و تومورهای این نواحی در این مرکز انجام می شود خاطر نشان کرد: ‌این عمل در حیطه برداشت تومور مغزی اولین بار بود که در دانشگاه انجام می شد.

دکتر مهرداد شیخ نظام با اشاره به اینکه در تومورهایی که در داخل مغز  است جراح نیاز به اطلاعات دقیق برای رسیدن به نزدیکترین محل تومور دارد خاطر نشان کرد: ‌با استفاده از این دستگاه علاوه بر نمایش موقعیت عمل ، کمترین آسیب به بافتهای حیاتی مغز می رسد و همچنین برداشت تومور نیز با اطمینان بیشتری صورت می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: ‌در این عمل تومور با موفقیت برداشته شد و هیچ آسیبی به بخشهای حیاتی مغز از جمله تکلم و حسی حرکتی وارد نشد و در حال حاضر وضعیت بیمار که در بخش جراحی اعصاب بستری می باشد رو به بهبودی است.

این جراح مغز و اعصاب تاکید کرد: جراحان گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد دوره های لازم برای انجام اعمال مرتبط با مغز با استفاده از این دستگاه را دیده اند و در حال حاضر امکان انجام این دسته از عملها در دانشگاه علوم پزشکی مشهد فراهم شده است.

گفتنی است: سامانه ناوبری حین عمل (نویگیشن) دستگاهی است که به عنوان کمک کننده جراح است ودر حین جراحی، موقعیت نوک ابزار جراح را روی تصاویر پزشکی بیمار نشان می‌دهد. این دستگاه سبب می‌شود زمانی‌ که ابزار جراح در کنار اندام‌های آسیب‌پذیر قرار می‌گیرد، پزشک را آگاه کرده و دقت وی را افزایش دهد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.