برداشت نفت از پارس جنوبی از نیمه اول سال۹۲/ پیشرفت ۹۴ درصدی سکوی لایه نفتی

۱۱م آذر ،

2643.jpg

با تکمیل حفاری چاه‌های طرح برداشت نفت از میدان پارس جنوبی تا پایان امسال، تولید از این لایه نفتی در نیمه اول سال محقق می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه‌ای ایران‌پترو در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان‌ ایران (ایسنا)، با اعلام این که هم اکنون یک دکل در لایه نفتی میدان پارس‌جنوبی مستقر شده‌است گفت: حفر اولین چاه این طرح به پایان رسیده است.

به گفته سعید حافظی بیرگانی، شش حلقه چاه باقی‌مانده لایه نفتی میدان پارس‌جنوبی تا پایان اسفند ماه امسال حفر می‌شود.

وی با اشاره به این که ساخت روسازه (تاپ‌ساید) طرح برداشت نفت از میدان پارس‌جنوبی ۹۴ درصد پیشرفت دارد، اعلام کرد: دی یا بهمن ماه سازه‌های این پروژه تکمیل می‌شود.

به گفته‌ی مدیرعامل شرکت توسعه‌ای ایران‌پترو، هم‌اکنون سکوی مخصوص استخراج نفت از لایه نفتی پارس جنوبی در بندرعباس در حال ساخت است.

به گزارش ایسنا، در دی ماه ۱۳۹۰ قرارداد چاه‌های توصیفی لایه‌های نفتی به پیمانکاران داخلی واگذار شده است. بر اساس این قرارداد حفاری دو حلقه چاه توصیفی در لایه‌های مشترک نفتی پارس جنوبی با هزینه ۱۸۰ میلیون دلار به شرکت گلوبال پتروتک واگذار شد و این شرکت موظف شد در مدت ۴۷۰ روز نسبت به تکمیل چاه‌های توصیفی و شناخت بیشتر مخزن، تعیین ذخایر نفت خام این میدان مشترک و تدوین طرح جامع توسعه (ام.دی.پی) لایه نفتی پارس جنوبی اقدام کند.

طرح‌ توسعه‌ لایه‌ نفتی‌ میدان‌ گازی‌ پارس‌ جنوبی‌ در اسفند ۱۳۸۳ به‌ شرکت پترو ایران‌ واگذار شده است و تاکنون حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شده است.

حجم نفت تولیدی از لایه نفتی پارس جنوبی که “A2” نامیده می‌شود، روزانه حدود ۲۵هزار بشکه برآورد کرده‌اند. ذخایر لایه نفتی پارس جنوبی را ۷٫۵ میلیارد بشکه برآورد شده است و در صورتی که ۱۰ درصد حجم برآورد شده برداشت شود، ۷۵۰ میلیون بشکه نفت از این لایه نفتی برداشت خواهد شد.

به گزارش ایسنا، اگر چه تاکنون به طور قطعی مشخص نشده است که لایه نفتی A2 میدان پارس جنوبی مشترک است یا غیرمشترک اما پیش از مطرح شدن این موضوع از این لایه به عنوان یک لایه غیرمشترک نام برده می‌شد.

در حالی برداشت از لایه‌نفتی پارس جنوبی به زودی صورت می‌گیرد که قطر روزانه ۴۵۰ هزاربشکه از لایه‌های مشترک این میدان برداشت می‌کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.