برده داری نوین درعربستان

جام جم آنلاین: اعمال قوانین مالیاتی بسیار شدید و سنگین علیه کارگران خارجی در عربستان و سلب حقوق اولیه آنها برای داشتن امنیت شغلی و حتی جانی؛ پدیده‌ای را در عربستان به وجود آورده که بیشتر به برده داری نوین شباهت دارد تا جذب کارگران خارجی.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه القدس العربی در سرمقاله خود درباره تبعیض نژادی علیه کارگران خارجی در عربستان سعودی نوشت: مجلس مشورتی عربستان که اعضای آن از سوی حکومت منصوب می شوند، بار دیگر توصیه ای را جهت تصویب مالیات سالیانه برای کارگران خارجی در بخش های دولتی و خصوصی مطرح کرده است.

 ارایه دوباره این توصیه آن هم پنج ماه بعد از لغو آن، حتما به دستور دولت عربستان و از طریق کانال های آن در مجلس مشورتی صورت گرفته است؛ و گرنه این اصرار چه معنایی دارد به ویژه اینکه مسائل ضروری بسیاری وجود دارد که به منافع شهروندان و حقوق آنها آسیب وارد می کند؛ مانند برابری، دستگاه قضایی مستقل، توقف عملیات غصب زمین ها، و غارت اموال عمومی از سوی اعضای ارشد خاندان حاکم.

“اظفر خان” کارشناس ارشد بین المللی در سازمان بین المللی کار در امور مهاجرت، در خصوص این مسأله به روزنامه سعودی “الاقتصادیه” گفت: در همه کشورها قوانین تعیین شده برای حمایت از کارگران داخلی برای کارگران خارجی نیز اجرا شود، و در همین راستا تعهدات مالی تعیین شده برای کارگران خارجی همان تعهداتی باشد که در مورد کارگران داخلی اجرا می شود.

القدس العربی تأکید کرد: این کارشناس قصد دارد بگوید که گرفتن مالیات فقط از کارگران خارجی در عربستان، تبعیض نژادی است و قوانین بین المللی کار و حتی منشورهای حقوق بشر در همه جهان آن را رد می کنند. بنابراین اگر مقامات سعودی قصد دارند مالیات بر درآمد اعمال کنند، باید به طور مساوی و بدون هیچ تفاوت یا تبعیضی برای همه اعم از شهروندان یا اتباع خارجی ، اجرا شود.

القدس العربی خاطرنشان کرد: مراقبت های پزشکی رایگان یا فرستادن فرزندان به مدارس برای کارگران خارجی در عربستان با وجود آن که اکثر آنها عرب و مسلمان هستند ممنوع است؛ این وضعیت در بیشتر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس وجود دارد. علاوه بر این مقامات حاکم مالیات های بالایی بر آنها برای تمدید اقامت شان و دستیابی آنها به ویزای خروج و بازگشت و مالیات های دیگری اعمال می کنند.

در پایان این مقاله آمده است؛ در زمان انقلابهای عربی و مطرح شدن درخواستها جهت برقراری عدالت و برابری و رعایت حقوق بشر؛ مطرح شدن ایده‌های نژادپرستانه از سوی مقامات سعودی بسیار عجیب به نظر می رسد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.