بررسی اشتغالزایی استان‌ها در سال۹۰ +جدول

جدول اشتغالزایی استان ها در سال ۹۰ برای نخستین بار منتشر شد.

بررسی جدول عملکرد استانها در ایجاد فرصت های جدید شغلی طی سال ۹۰ نشان می دهد که ۹۲۲ هزار و ۹۴۹ فرصت جدید شغلی در کشور ایجاد شده است که از این میزان، ۱۰۶هزار و ۹۹۲ فرصت شغلی در استان تهران، ۷۳ هزار و ۳۸۸ فرصت در فارس و ۸۶ هزار و ۲۴۹ شغل دیگر در خراسان رضوی ایجاد شده است.

بدترین آمار در کهکیلویه و بویراحمد
بر پایه این گزارش، استان ایلام با ۷ هزار و ۸۳ فرصت جدید شغلی در کنار بوشهر با ۹ هزار و ۹۸۰ اشتغال جدید و کهکیلویه و بویراحمد نیز با ۶ هزار و ۸۵۲ اشتغال جدید؛ کمترین عملکرد را در بین استانهای کشور داشته اند.
به صورت کلی دولت در سال گذشته ایجاد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار فرصت جدید شغلی را به عنوان سناریوی اصلی خود مطرح و دنبال کرده بود. کمی بعدتر مباحثی در زمینه ایجاد ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار فرصت شغلی و در نهایت نیز تقسیم بندی عملکرد به فرصتهای شغلی جدید، حفظ اشتغال و فرصت های موجود تقسیم بندی شد.
به عبارتی می توان طبق گفته های مقامات دولتی، ۹۲۲ هزار فرصت شغلی ایجاد شده در سال ۹۰ که البته آمارهای ۳ ماهه پایانی سال گذشته را به همراه ندارد، نشان می دهد که از هدف ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری اشتغال زایی دولت در سال ۹۰ تا عملکرد آن، فاصله زیادی وجود دارد.

بهترین عملکرد در ۵ استان
ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که مقامات مرتبط با حوزه اشتغال و بازار کار در سال جاری، عملکرد نهایی استان ها در سال گذشته را اشتغال زایی به میزان ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار فرصت اعلام کردند و مابقی تا ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار فرصت شغلی را مربوط به حفظ فرصت های موجود دانستند. به عبارتی، در ۳ ماهه پایانی سال گذشته، ۱۷۷ هزار و ۵۱ فرصت جدید شغلی در ۳۱ استان کشور ایجاد شد.
۵ استان تهران با ۱۰۶هزار و ۹۹۲ فرصت اشتغالی جدید، آذربایجان شرقی با ۵۷ هزار و ۴۳، خراسان رضوی با ۸۶ هزار و ۲۴۹، خوزستان با ۵۷ هزار و ۵۹۳ فرصت شغلی و در نهایت استان فارس با ۷۳ هزار و ۳۸۸ مورد عملکرد؛ بهترین آمار را در بین ۳۱ استان کشور داشته اند.

جدول عملکرد اشتغالی استان‌ها در سال ۹۰

استان تعداد اشتغال ایجاد شده دستگاهی تعداد نمونه
 آذربایجان شرقی  ۵۷۰۴۳  ۲۶۷
 آذربایجان غربی  ۳۷۲۵۸  ۱۹۶
 اردبیل  ۱۱۰۸۹  ۱۵۰
 اصفهان  ۳۹۳۵۶  ۱۹۶
 البرز  ۲۸۰۵۳  ۱۹۶
 ایلام  ۷۰۸۳  ۱۵۰
 بوشهر  ۹۹۸۰  ۱۵۰
 تهران  ۱۰۶۹۹۲  ۶۰۰
 خراسان جنوبی  ۸۵۶۸  ۱۵۰
 خراسان شمالی  ۲۰۹۰۲  ۱۵۰
 خراسان رضوی  ۸۶۲۴۹  ۴۷۴
 خوزستان  ۵۷۵۹۳  ۲۶۷
 زنجان  ۱۱۸۰۱  ۱۵۰
 سمنان  ۱۳۰۷۴  ۱۵۰
 سیستان و بلوچستان  ۲۸۰۳۸  ۱۹۶
 فارس  ۷۳۳۸۸  ۳۸۴
 قزوین  ۱۴۶۲۳  ۱۵۰
 قم  ۱۰۲۰۰  ۱۵۰
 لرستان  ۱۹۲۸۵  ۱۵۰
 مازندران  ۳۵۷۰۹  ۱۹۶
 مرکزی  ۱۸۴۷۳  ۱۵۰
 هرمزگان  ۳۴۳۳۰  ۱۹۶
 همدان  ۳۶۰۴۰  ۱۹۶
 چهارمحال و بختیاری  ۱۰۷۶۷  ۱۵۰
 کردستان  ۳۱۵۶۷  ۱۹۶
 کرمان  ۲۲۵۷۹  ۱۹۶
 کرمانشاه  ۳۳۷۲۹  ۱۹۶
 کهکیلویه و بویراحمد  ۶۸۵۲  ۱۵۰
 گلستان  ۱۸۰۴۱  ۱۵۰
 گیلان  ۱۸۵۲۹  ۱۵۰
 یزد  ۱۶۷۵۸  ۱۵۰
 جمع  ۹۲۲۹۴۹  ۶۳۵۲

 طبق گفته مسئولان دولتی در ۳ ماهه پایانی سال گذشته نیز ۱۷۷هزار و ۵۱ فرصت جدید شغلی دیگر در استانها ایجاد شد که در مجموع آمار نهایی را به ۱ میلیون و ۱۰۰هزار فرصت شغلی افزایش داد.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.