بررسی اعتبارات حوزه رفاه و تامین اجتماعی در لایحه بودجه سال کل کشور

۳۱اردیبهشت،

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، لایحه بودجه سال کل کشور را از حیث اعتبارات حوزه رفاه و تامین اجتماعی بررسی کرد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز اعلام داشت: در لایحه بودجه سال کل کشور، مجموع اعتبارات فصل رفاه و تامین اجتماعی نزدیک به ۳۷۴ هزار میلیارد ریال است که حدود ۵/۱۹ درصد از بودجه عمومی دولت را به خود اختصاص می‌دهد. این اعتبارات نسبت به قانون بودجه سال حدود ۹/۲۰ درصد رشد دارد. از کل اعتبارات این حوزه، حدود ۶۲ درصد به بیمه‌های اجتماعی و امور بازنشستگان ، ۵/۹ درصد به بیمه‌های درمانی، ۳/۱۴ درصد به امور ایثارگران، حدود ۵/۱۲ درصد به امور حمایتی و توانمندسازی ، ۱/۱ درصد به امداد و نجات و ۵/۰ درصد به کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی اختصاص یافته است.

از نقاط قوت این لایحه، رشد حدود ۵/۲۱ درصدی در اعتبارات بیمه‌های اجتماعی، رشد ۸/۱۴ درصدی در اعتبارات حمایتی و توانمندسازی، رشد ۱۴ درصدی امور ایثارگران و رشد ۱/۲۰ درصدی اعتبارات بیمه‌ای درمانی و شفافیت بیشتر در بعضی برنامه‌ها نسبت به سال قبل است.

از جمله نقاط ضعف این لایحه نیز می‌توان به تعبیه بعضی از بندهای پیشنهادی اشاره کرد که متناسب با اصل موضوع و عنوان لایحه بودجه نیستند، زیرا مستند به تعاریف حقوقی و قانونی «بودجه کل کشور برنامه مالی دولت‌اند که برای یکسال مالی تهیه و حاوی پیش‌بینی درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار و برآورد هزینه‌ها برای عملیاتی که منجر به نیل به سیاست‌ها و هدف‌های قانونی می‌شوند» و روی آوردن به وضع و اصلاح قوانین عادی و مقرراتی که جنبه دائمی داشته و همچنین پیشنهاد بندهایی در لایحه بودجه که به طور کامل و مشخص ، قوانین مستقل و غیربودجه‌ای اند و ماهیت بودجه‌ای ندارند و چنین احکامی نباید وارد قوانین بودجه شوند. از دیگر نقاط ضعف لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال در مقایسه با قانون بودجه سال ، کاهش ۵/۱۲ درصدی اعتبارات امداد و نجات و ۳/۵ درصدی کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

در این گزارش ضمن بررسی بندهای ماده واحده و اعتبارات منظور شده در حوزه رفاه و تامین اجتماعی، پیشنهادهایی در جهت رفع کاستی‌ها و ابهامات آن ارائه می‌شوند.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.