بررسی تبلت Archos 101 XS، یکی از محصولات سری جدید G10

کمپانی آرکاس (Archos) یکی از تولیدکنندگان خوب تبلت است. معمولاً قیمت تبلت‌های این سازنده نسبت به محصولات درجه اول بازار پایین‌تر بوده و البته کارایی و کیفیت کمتری نیز دارند. اما آنچه برای مشتری مهم است این است که با توجه به بودجه‌ی خود بهترین تبلت را تهیه کند. لذا به بررسی تبلتی از نسل دهم محصولات آرکاس می‌پردازیم. خانواده‌ی G8 و G9 در حال حاضر در بازار ایران موجود است و باید منتظر عرضه‌ی خانواده‌ی G10 باشیم. این خانواده هم مجموعه‌ای از مدل‌های مختلف است و به عنوان نمونه تنها مدل Archos 101 XS را بررسی می‌کنیم.

مهم‌ترین نکات این است که پردازنده‌ی آن ۲ هسته‌ای است و به طور دقیق، مدل OMAP 4470 است. صفحه نمایش آن همان‌طور که از عدد ۱۰۱ در نام مدل متوجه شده‌اید، ۱۰٫۱ اینچی است (در تبلت‌های آرکاس روند نام‌گذاری به همین صورت است، عدد را بر ۱۰ تقسیم کنید تا قطر صفحه نمایش بر حسب اینچ به دست آید). سیستم عامل آن نیز نسخه‌ی ۴٫۰ اندروئید یا بستنی حصیری می‌باشد، ظاهر آن کاملاً وانیلی است. البته نرم‌افزارها همان ظاهر اصلی خود که در تبلت‌ها و گوشی‌های سری Google Nexus دیده می‌شود را حفظ کرده‌اند.

نکته‌ی جالب در طراحی این تبلت صفحه کلیدی است که به صورت مغناطیسی به تبلت متصل شده و وقتی با آن کار نمی‌کنیم، از صفحه نمایش محافظت می‌کند.

سخت‌افزار

رزولوشن صفحه‌نمایش ۱۰٫۱ اینچی تبلت، ۱۲۸۰ در ۸۰۰ پیکسل است. بدنه شکل خاص خود را دارد، رنگ کلی آن سفید می‌باشد اما اطراف صفحه نمایش کمی خاکستری رنگ است. همان‌طور که گفته شد صفحه کلید هم محافظ صفحه نمایش است و هم یک صفحه کلید است، آرکاس اسم آن را Coverboard گذاشته است. 

کلیدهای صفحه کلید به صورت تخت (Chiclet) طراحی شده که کار با آن در مقایسه با صفحه کلید لمسی راحت‌تر است. البته اگر به صفحه‌کلید معمولی دستاپ خود عادت کرده‌اید و یا از MacBook استفاده می‌کردید، مدتی طول می‌کشد که به این صفحه کلید کوچک عادت کنید. 

صفحه کلید از طریق بلوتوث با سیستم عامل اندروئید ارتباط دارد، لذا کمی تأخیر در عملکرد آن دیده می‌شود. مطمئناً این مشکل به سخت‌افزار آرکاس برنمی‌گردد و دقیقاً همان چیزی است که اکنون Google روی آن کار می‌کند. بنابراین باید منتظر حل مشکل نرم‌افزار باشیم.

در واقع کاوربورد صفحه کلید خوبی است و درست شبیه صفحه کلیدهایی است که معمولاً و به سرعت با آن تایپ می‌کنیم. 

کاوربورد به صورت مغناطیسی به تبلت متصل می‌شود، یک پایه‌ی کوچک هم دارد که به خوبی کار می‌کند اما مواظب باشید که کودکان به آن دست نزنند چرا که حساس است و برمی‌گردد.

وزن تبلت ۲۱ اونس (حدود ۶۵۰ گرم) و ضخامت آن ۰٫۳۱ اینچ (حدود ۸ میلی متر) است. نسبتاً باریک است و البته کاوربورد نیز ۰٫۲ اینچ به ضخامت آن اضافه می‌کند. کاوربورد محکم به تبلت می‌چسبد و به خوبی از صفحه نمایش آن حفاظت می‌کند. وقتی تبلت را در ایستگاه آن قرار بدهیم و ایستگاه را به برق بزنیم، تبلت شارژ می‌شود. اما اگر داک (ایستگاه) را به برق نزده باشیم، در این صورت تبلت است که داک را شارژ می‌کند! عجیب است! 

در آینده ایستگاه‌هایی که از همین تکنولوژی استفاده کنند را می‌توان به تبلت وصل کرد، به عنوان مثال ایستگاه بلندگوی آرکاس و همچنین Archos Pouches از جمله داک‌های قابل استفاده هستند.

حافظه‌ی داخلی ۱۶ گیگابایت است و می‌توان از کارت‌های سایز microSD نهایتاً کارت ۶۴ گیگابایتی SDXC نیز استفاده کرد. پورت ویدیویی miniHDMI، پورت USB برای ارتباط با کامپیوتر و همچنین شارژ، اتصال بی‌سیم از طریق بلوتوث ۴٫۰ و Wi-Fi نیز واسط‌های ارتباطی این تبلت است.

نرم‌افزار

تمام نرم‌افزارهای گوگلی مثل Google Play، Gmail، Google+ و Google Drive به صورت پیش‌فرض روی تبلت نصب شده، ظاهر آن همان‌طور که گفته شد وانیلی است. البته Google Play امکان دانلود و نصب نرم‌افزارهای اینچنینی را به شما می‌دهد. 

اندروئید ۴٫۰ در انجام کارهای همزمان از طریق دکمه‌ی recent apps در پایین صفحه روی داک خوب عمل می‌کند، البته قرار است تا پایان سال جاری سیستم عامل به اندروئید ۴٫۱ یا Jelly Bean ارتقا پیدا کند.

مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای Media Center در این تبلت نصب شده که به کمک آن می‌توان فایل‌هایی ویدیویی و عکس‌ها را مشاهده کرد و یا مشخصاتشان را بررسی نمود. جست‌وجو در مورد سازنده، بازیگر، سری، عنوان و سایر اطلاعات یک فایل نیز ممکن است.

مجموعه آفیس OfficeSuite Pro 6 برای اسناد آفیس در نظر گرفته شده، به کمک این نرم‌افزار می‌توانید فایل‌های Word، Excel و Powerpoint خود را خوانده یا ویرایش کنید. البته PDF هم پشتیبانی شده است.

نگاهی به بنچ‌مارک داشته باشیم، پردازنده‌ی ۲ هسته‌ای OMAP 4470 و پردازنده‌ی PowerVR SGX544 چه قدر سریع هستند؟ البته این مدل یک نمونه‌ی مهندسی است و محصول نهایی ممکن است کمی متفاوت عمل کند:

زمان کارکرد با شارژ باتری

مطمئناً باتری این تبلت برای کارکرد طولانی مدت طراحی شده، کاوربورد یا صفحه کلید آن هم به عنوان یک منبع اضافه باتری، کارکرد آن را افزایش می‌دهد. آنچه قطعی است این است که حداقل ۱۰ ساعت می‌توان با این تبلت کار کرد، حتی اگر کارهای سنگین و بازی هم انجام بدهید باز هم ۱۰ ساعت کارکرد با شارژ باتری حتمی است.

 

در حالت استندبای که صفحه نمایش خاموش است، مصرف باتری بسیار کاهش یافته و می‌توان چند روز بدون نیاز به شارژ باتری، تبلت را در این حالت نگه داشت.

جمع‌بندی

تبلت جالب و بی‌نظیری است. در مقایسه با تبلت ASUS Transformer Prime به همراه صفحه کلیدش، کیفیت بالایی ندارد اما قیمت ۳۹۹ دلاری تبلت و صفحه کلید همراهش را نیز باید در نظر گرفت. قرار است در ماه نوامبر Archos 101 XS به صورت رسمی عرضه شود، زمان خوبی نیست چرا که محصولات بهتری مثل Galaxy Note 10.1 در بازار وجود دارد. ضمناً سیستم عامل در زمان عرضه، اندروئید ۴٫۱ یا آبنبات پاستیلی است.

منبع: slashgear

مطالب مرتبط

  • تبلت جدید Dell به نام Peju لو رفت
  • تبلت Archos 97 carbonمحصولی از سری Elements، ، قیمتی پایین و کیفیتی بالا
  • نقد و برسی تبلت آندرویدی قدرتمند شرکت ایسوس به نام Eee Pad Transformer TF101
  • سریع ترین تبلت دنیا Archos 80 G9 توسط Archos عرضه می شود
  • یوگای لنوو و تاییچی ایسوس، نوت‌بوک‌هایی جالب که به تبلت هم تبدیل می‌شوند

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.