بررسی تغییر روند برگزاری آزمون دکتری

بررسی تغییر روند برگزاری آزمون دکتری

تهران – وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری از بررسی راهکارهای مختلف و تغییرات احتمالی در برگزاری آزمون دکتری خبر داد.

ˈکامران دانشجوˈ روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی درواکنش به اعلام نمره صفر در مصاحبه برخی داوطلبان آزمون دکتری از سوی بعضی دانشگاه ها، اظهار داشت: موضوع اعلام نمره صفر برای تعدادی از معرفی شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون دکتری در مصاحبه برخی از دانشگاه ها را از مدتی پیش بررسی کردیم و متاسفانه به نظر می رسد برخی گروه های آموزشی همان اعمال سلیقه ای که قبل از برگزاری آزمون نیمه متمرکز دکتری اعمال می کردند را در آزمون متمرکز در پیش گرفته اند.

وی ادامه داد: برخی گروه های آموزشی در مصاحبه آزمون دکتری به فارغ التحصیلان خود نمره بالاتری می دهند و ترجیح بیشتری برای آنها در مقایسه با فارغ التحصیلان دیگر دانشگاه ها قائل هستند.

دانشجو تاکید کرد: اگر اشتباهی در این موضوع صورت گرفته باشد از دانشگاه ها می خواهیم که آن را اصلاح و جبران کنند اما چنانچه این امر به یک رویه تبدیل شده باشد با آن به طور جدی برخورد خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: روش نیمه متمرکز اگر به درستی اجرا شود بهترین شیوه برای گزینش دانشجوی دکتری است ولی اگر برخی دانشگاه ها، دانشکده ها یا گروه های آموزشی با عملکرد خود این موضوع را زیر سوال ببرند، تغییراتی را در نحوه پذیرش دانشجوی دکتری برای این مراکز دانشگاهی ایجاد می کنیم و یا به طور کلی روند پذیرش را تغییر خواهیم داد.

وزیرعلوم اضافه کرد: گزینه های مختلف برای تغییر روش گزینش دانشجوی دکتری درحال بررسی است و احتمال تغییر وزن مصاحبه و آزمون وجود دارد و حتی ممکن است آزمون دکتری تخصصی نیز همانند آزمون کارشناسی ارشد و یا دکتری حرفه ای (پزشکی) به صورت متمرکز و بدون نیاز به مصاحبه برگزار شود.

آزمون دکتری از دو سال قبل به شیوه نیمه متمرکز برگزار می شود که در آن داوطلبان بعد از قبولی در آزمون کتبی سازمان سنجش به صورت چندبرابر ظرفیت به دانشگاه ها برای شرکت در مصاحبه معرفی می شوند.

در آزمون دکتری امسال، تاثیر آزمون کتبی در قبولی دانشجویان دکتری با ضریب ˈیکˈ و تاثیر مصاحبه با ضریب ۲ اعمال شد که همین امر موجب مشکلاتی در روند پذیرش دانشجو شد و برخی از گروه های آموزشی و دانشگاه ها به صورت سلیقه ای با گزینش دانشجویان دکتری برخورد کردند.

**اعزام دانشجو به کانادا براساس سیاست های کلان نظام صورت می گیرد

وزیرعلوم در مورد وضعیت دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه های کانادا به دنبال تعطیلی سفارتخانه های دو کشور گفت: آموزش عالی نیز همچون دیگر بخش‌های کشور در راستای سیاست‌های نظام و دولت حرکت می کند و درمورد اعزام دانشجوی جدید به کانادا منتظر جمع بندی و تصمیم گیری های کلان هستیم.

وی ادامه داد: تعطیلی سفارتخانه یک کشور قبلا هم در مورد انگلستان سابقه داشته است و موضوع جدیدی نیست که ما را غافلگیر کند.

دانشجو به دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های کانادا و خانواده های آنان این اطمینان را داد که مشکلی در روند ارائه خدمات وزارت علوم همچون ارز دانشجویی برای آنها ایجاد نخواهد شد.

برگزاری آزمون دکتری

 

آزمون دکتری

 

دکتری


پورتال اخبار دانشگاهی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.