بررسی تکامل ‘کسب و کار اجتماعی’ بعنوان مدلی جدید ازسرمایه داری/ اینفوگرافیک

برخی از سازمانها مانند مرکز یونس در بنگلادش فعالانه دست به ترویج این نوع بیزینس زده اند. محمد یونس برنده جایزه نوبل ادبیات تحت عنوان آینده کاپیتالیسم و ساخت کسب و کارهای اجتماعی این اصطلاح را وارد مباحث قرن بیست و یکم کرده است. از دید وی یک بیزینس یا کسب و کار اجتماعی شامل کمپانی بدون ضرر و بدون سود سهام است که اهداف اجتماعی در آن مبتنی بر نیازهای روز و تنظیم بازار تبیین شده است و اولویتهای مالی در آن کمرنگ تر است و بیشتر اهداف متعالی برای آن در نظر گرفته می شود.

این موضوع جدای از سازمانهای غیر انتفاعی است که در جوامع سرمایه داری قبلا تعریف و تبیین شده است.

این نوع تعاریف در مورد کسب و کارهای اجتماعی یا سوشال بیزینس تکامل یافته که می توان در اینفوگرافیک زیر به توسعه معنایی و عملیاتی آن پرداخت.

برای آشنایی با تکامل کسب و کار اجتماعی یا سوشال بیزینس باید  اصطلاح  سوشال مدیا (social media) را توضیح داد که در روند تکاملی ، نقش به سزایی داشته است. اینجا مدیا در اینترنت و ابزارهای نوین ارتباطی بر اساس سایتهای شبکه های اجتماعی نقش و ظهور می یابند.

از سوی دیگر باید واژه سوشال انترپرایز (social enterprise) را نیز در همین راستا توضیح داد. هر نوع تجارت گسترده با استفاده از سازمانها و شبکه های بزرگ اجتماعی را می توان در زیر مجموعه سوشال انترپرایز معنا نمود.

(انترپرایز واحدهای بزرگ تجاری در سطح بین المللی با شعب مختلف فیزیکی و مجازی است که با تمرکز بر ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری مبتنی بر اینترنت بیشتر از یک کشور درآمدزایی سالانه دارند)

بنابراین ابزارهای شبکه های اجتماعی در خدمت کسب و کار اجتماعی قرار گرفته اند تا به فاکتورهایی مانند غلبه بر فقر، دسترسی به فنآوری، محیط زیست سالمتر و آموزش و پرورش بهتر ؛ سریعتر دست یابند.

سازمانها، ابزارهای اجتماعی را برای اعمال نفوذ درون سوشال بیزینس ها یا کسب و کارهای اجتماعی بکار می گیرند تا با ایجاد جوامع و روابط جدید با سهامداران داخلی و خارجی راهای جدید برای بیزنیس را می آفرینند. این امر ساختارهای سازمانی و هرمهای قدرت را به سوی موفقیت مستمر در بیزینس رهنمون ساخته تا هویتی قابل قبول تر و پذیرنده تر برای سهامداران ایجاد کند تا به نیازهای مراجع پاسخ مناسب دهند.

اینفوگرافیک زیر منتج از پرسشنامه جامع ارسال شده برای ۵۵ مدیر اجرایی در امریکا و سطح بین الملل است که با ۳۰ مصاحبه از روسای رسانه ها و شبکه های اجتماعی اینترنت محور، ترکیب شده است.

مدیران در این تحقیق گفته اند که با چهارچوبی قوی برای حمایت از نیازهای مشتریان و خدمات انلاین عمومی؛ از ابزارهای شبکه های اجتماعی به خوبی استفاده می کنند.

  

/۳۱۵۶

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.