بررسی جزئیات افزایش قیمت ها و حذف یارانه در لایحه بودجه سال ۹۷

تقدیم لایحه بودجه ۱۳۹۷ از سوی رییس‌جمهوری به مجلس شورای اسلامی مهمترین خبر اقتصادی روز گذشته بود

https://www.momtaznews.com/wp-content/uploads/2016/01/pic-560-1430046103.jpg

شاید مهم‌ترین موضوع در بودجه سال ۹۷ بحث هدفمندی یارانه‌ها بوده که پرداخت نقدی دولت به ۲۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این یعنی حدود ۴۰ درصد از یارانه‌بگیران در سال آینده حذف خواهند شد که مجلس باید روی این پیشنهاد بررسی دقیقی داشته باشد.

آنچه مشخص است اینکه بودجه دارای شرایط انقباضی است و سقف بودجه افزایش چندانی نداشته است و رقم آن امسال ۴۲۵ هزار میلیارد تومان تعیین شده که نسبت به سال گذشته افزایش شش درصدی داشته است.

در لایحه بودجه ۱۳۹۷ مجموع بودجه عمومی دولت حدود ۴۲۹ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با رقم ۳۷۱ هزار میلیارد تومانی لایحه بودجه امسال (۱۳۹۶) حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش دارد. بررسی و تحلیل این بودجه نشان دهنده برخی اخبار خوب و بد برای اقشار مختلف جامعه است.
بر اساس گفته یکی از نمایندگان مجلس، سقف فروش نفت نیز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

بر اساس پیش بینی دولت در مورد درآمدهای نفتی مجموع واگذاری‌ دارایی‌های سرمایه‌ای در لایحه بودجه سال آینده حدود ۱۰۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است در حالی که این رقم برای سال جاری در لایحه حدود ۱۱۶ هزار میلیارد تومان و مصوب تا ۱۱۸ هزار میلیارد تومان بود.

همچنین برای منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی برای سال آینده ۱۰۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. این رقم در مقایسه با ۱۱۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان و نسبت به رقم مصوب ۱۱۳ هزار میلیاردی در قانون بودجه تا ۱۲ هزار میلیارد تومان کاهش دارد.

عملکرد قانون بودجه سال نشان می‌دهد در شش ماهه امسال حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان از درآمدهای پیش‌بینی شده محقق شده است.
در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی بر قیمت ۵۵ دلاری هر بشکه نفت است که مجموع درآمد با دلار ۳۵۰۰ تومانی به ریال تبدیل شده است، البته این رقم در طول سال با افزایش می‌تواند همراه باشد به طوری که در حال حاضر دلار مبادله‌ای حدود ۳۵۴۰ تومان در بانک مرکزی قیمت‌گذاری شده است.

نکته مهم این است که دولت پیشنهادی در لایحه مطرح کرده که در صورت تصویب در مجلس و شورای نگهبان، اگر درآمد دولت از این مقدار کمتر شود چه نفت کمتری بفروشد یا قیمت آن کاهش پیدا کند اجازه دارد تا سقف مذکور از صندوق توسعه ملی برداشت کند.

پورابراهیمی به ایلنا گفته نکته دیگر در این بودجه این است که دولت اجازه انتشار ۷۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال آینده از مجلس کسب می‌کند.

عوارض خروج از کشور ۲۲۰ هزار تومان شد

لایحه بودجه پیشنهادی سال‌ آینده دربرگیرنده خبری بد برای ایرانیانی است که به مسافرت‌های خارج از کشور علاقه دارند. در لایحه بودجه ۱۳۹۷ عوارض خروج از کشور برای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان تعیین شده که نسبت به ۷۵ هزار تومان سال قبل تا ۱۴۵ هزار تومان رشد داشته است.

به گزارش ایسنا، طبق این لایحه روند دریافت عوارض خروج از کشور برای سال‌ آینده متفاوت خواهد بود به‌گونه‌ای که برای سفر اول از هر نفر ۲۲۰ هزار تومان دریافت می‌شود، اما در سفر دوم این عوارض۵۰ درصد افزایش یافته و به ۳۳۰ هزار تومان می‌رسد همچنین در سفر سوم و سفرهای بعدی تا صد در صد افزایش خواهد داشت.

این در حالی است که سال گذشته در لایحه بودجه عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور در دو بخش بود. عوارض خروج هوایی که برای هر نفر ۷۵ هزار تومان و خروج زمینی و دریایی که برای هر نفر ۲۵ هزار تومان تعیین شده بود. همچنین برای افرادی که به منظور حج تمتع، عمره و عتبات عالیات از کشور خارج می‌شدند، عوارض ۵۰ درصد تعیین شده بود اما در لایحه بودجه ۱۳۹۷ عوارض خروج زائرین حج تمتع و عتبات عالیات ۱۱۰ هزار تومان تعیین شده است.

جوانان امیدی به افزایش وام ازدواج نداشته باشند

اما خبر مهم دیگری که در دل لایحه بودجه ۱۳۹۷ قرار دارد ثابت ماندن مبلغ ۱۰ میلیون تومانی وام ازدواج برای سال آینده است. براین اساس تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال آینده هم ۱۰ میلیون تومان است که باید با دوره بازپرداخت چهار ساله و با کارمزد چهار درصد پرداخت شود.

ثروتمندان از خیل یارانه‌بگیران حذف می‌شوند

بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد در حالیکه تاکنون دولت در هر سال حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان بابت یارانه‌های نقدی پرداخت کرده است اما این رقم را برای سال آینده تا ۲۳ هزار میلیارد تومان کاهش داده است. با کاهش ۱۹ هزار میلیاردی هزینه یارانه نقدی باید در انتظار حذف گسترده یارانه بگیران بود.

اگر قرار باشد فقط ۲۳ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی پرداخت شود باید تا حدود نیمی از یارانه‌بگیران فعلی حذف شوند تا رقم ۲۳ هزار میلیاردی پاسخگوی پرداخت‌های نقدی باشد.
البته این موضوع می‌تواند خبر خوبی برای اقتصاد باشد زیرا اقتصاددانان معتقدند پرداخت یارانه به افراد و اقشاری که نیازی به آن ندارند تنها باعث هدررفت منابع مالی کشور شده است در حالیکه این مبالغ را می‌توان صرف امور مهمتری چون سرمایه‌گذاری برای ایجاد شغل کرد.

خبر خوب برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی

لایحه بودجه سال آینده حاوی خبر خوبی برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی است به‌گونه‌ای که مقرر شده از محل منابع سازمان هدفمندی یارانه‌ها که از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی‌ به آن اختصاص پیدا می‌کند تا ۷ هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق در خانواده‌های هدف از طریق افزایش پرداخت به خانوارهایی که درآمد آنها کمتر از خط حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی است تعلق گیرد.

قابل توجه صاحبان مشاغل و اصناف؛ مالیاتها افزایش می‌یابد!؟

اما لایحه بودجه ۱۳۹۷ حاوی خبر دیگری است که برای بسیاری از صاحبان اصناف و مشاغل بسیار مهم است و آن نیز پیش‌بینی افزایش درآمدهای مالیاتی دولت در سال آینده است.

در این رابطه دولت در نظر دارد در سال آینده ۱۲۸ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشته باشد که نسبت به هدف‌گذاری سال جاری حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

خبر بد برای پیمانکاران طرح‌های عمرانی

بررسی لایحه بودجه ۱۳۹۷ نشانگر خبری بد برای پیمانکاران طرحهای عمرانی است و آن کاهش ۱۰ هزار میلیاردی بودجه‌های عمرانی در سال آینده است. پیش‌بینی ۶۰ هزار میلیارد تومانی برای بودجه‌های عمرانی در سال آینده گرچه این رقم را به واقعیت نزدیک کرده است، اما نسبت به رقم مصوب سال جاری تا ۱۰ هزار میلیارد تومان کاهش دارد.

سیگاری‌ها بخوانند!

اما لایحه بودجه ۱۳۹۷ دربرگیرنده خبری بد برای افراد سیگاری است که همانا افزایش مالیات مصرف و فروش سیگار است. بنابر محاسبات صورت گرفته، میزان مالیات بر مصرف و فروش سیگار در سال آینده نسبت به سال جاری به ترتیب با حدود ۱۳ و ۱۲ درصد افزایش روبرو شده است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.