بررسی لایحه بودجه سال کل کشور اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

۲۱اردیبهشت،

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در لایحه بودجه سال کل کشور بررسی کرد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ، دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز اعلام کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اصلی‌ترین دستگاه مجری در بخش فرهنگ است. این دستگاه بر اساس قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در سال ۱۳۶۶ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید بخش عمده‌ای از وظایف و تکالیف حوزه فرهنگ را بر عهده دارد. همچنین اسناد بالادستی متعددی (مانند اصول و سیاست‌های فرهنگی ، برنامه‌های توسعه به ویژه برنامه پنجم و… )وجود دارند که وظایف و تکالیفی برای این وزارتخانه ایجاد کرده‌اند.

به همین سبب ، در لوایح بودجه که از سوی دولت تهیه می‌شوند اعتباراتی برای انجام این وظایف در نظر می‌گیرند.

در این گزارش سعی بر آن است که میزان اعتبارات این وزارتخانه در لایحه بودجه سال تبیین شده و با تکالیف در نظر گرفته شده در برنامه پنجم توسعه ، به عنوان سند بالادستی ، تطبیق داده شود که از این طریق تا حدودی جهت‌گیری بودجه نسبت به قانون برنامه شناسایی شود .

در ابتدا با نگاهی کلی، جایگاه وزارتخانه در لایحه بودجه ترسیم شده و پس از آن میزان اعتبارات، به لحاظ هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بودن و نیز ملی و استانی بودن ، بررسی می‌شود.

همچنین درآمدهایی که برای این وزارتخانه پیش‌بینی شده مورد توجه قرار می‌گیرند و سپس برنامه‌هایی که وزارتخانه از بابت آنها اعتباراتی دریافت می‌کند موضوع بررسی خواهند بود. پس از یک بررسی کلی ، در بخش وضعیت متولی گری این دستگاه در حوزه فرهنگ، نسبت و جایگاه این برنامه‌ها و وزارتخانه به عنوان متولی آنها، در فصل فرهنگ، هنر ، رسانه‌های جمعی و گردشگری ، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در پایان نیز پیشنهادهایی ارائه می‌شوند.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.