بررسی نقش روسیه و چین در مذاکرات هسته‌ای و دلایل کارشکنی عربستان

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

نوشته شده در تاریخ ۰۸/آذر/ – ۱۲:۲۶ و در حوزه های سیاسی – ۰ نظر

در گفت‌وگوی آنا با شفیعی مطرح شد؛

خبرگزاری : عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس درباره نقش روسیه در مذاکرات، گفت: در ظاهر روسیه تلاش می‌کند تا مذاکرات به نتیجه برسد؛ اما در عمل این نگرانی برایش وجود دارد که به نتیجه رسیدن مذاکرات به لحاظ اقتصادی، سیاسی و استراتژیک به زیان این کشور باشد.

نوذر شفیعی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، درباره ارزیابی خود از نقش روسیه در روند مذاکرات هسته‌ای کشورمان با ۱+۵، اظهار کرد: نقش این کشور در مذاکرات هسته‌ای به گونه‌ای‌ست که در ظاهر ممکن است همراه ایران باشد، اما در عمل اگر مذاکرات به نتیجه نرسد به نفع روسیه خواهد بود.

وی درباره منافع روسیه از به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای، گفت: ایران همواره در حوزه‌های مختلفی همچون تأسیسات هسته‌ای، بازار انحصاری برای روسیه محسوب می‌شود و عملا برگی برنده‌ای است که روس‌ها به وسیله‌ آن با آمریکایی‌ها تسویه حساب می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ادامه داد: اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد، ایران فرصت استفاده از کشورهای دیگر که دارای تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری نسبت به روسیه هستند را برای ظرفیت ایجاد تأسیسات هسته‌ای به دست می‌آورد و این به نفع روسیه نیست.

شفیعی خاطرنشان کردد: حقیقت این است که در ظاهر، روسیه همراه ایران در مذاکرات با ۱+۵ است و تلاش می‌کند مذاکرات به نتیجه برسد؛ اما در عمل این نگرانی برای روسیه وجود دارد که به نتیجه رسیدن مذاکرات به لحاظ اقتصادی، سیاسی و استراتزیک به زیان این کشور باشد.

وی همچنین درباره نقش عربستان در به نتیجه نرسیدن مذاکرات و دلیل کارشکنی‌ این کشور در مذاکرات هسته‌ای، اظهار کرد: عربستان سعودی به دو دلیل کارشکنی می‌کند، دلیل اول اینکه رقیب منطقه‌ای ایران است و آنچه در عراق، سوریه، بحرین و یمن می‌گذرد جلوه‌هایی از رقابت ایران و سعودی دیده می‌شود و  در این میدان مبارزه اگر ایران در مذاکرات هسته‌ای موفق بشود و مذاکرات با نتیجه مثبت شکل بگیرد، امتیاز منفی برای عربستان و امتیاز مثبت برای ایران محسوب می‌شود که در علوم سیاسی اصطلاحا می‌گوییم “قاعده رفتاری حاصل جمع جبری صفر دارد” و برد یکی، باخت دیگری است.

این استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: نکته دوم این است که عربستان در چارچوب سیاست‌های کلی ایالت متحده آمریکا عمل می‌کند و اگر آمریکا در مذاکرات همراه بشود عربستان هم همراه خوهد شد و اگر مخالفت کند سعودی‌ها هم مخالفت و کارشکنی می‌کنند.

به عقیده این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، عربستان قدرت چانه‌زنی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران را افزایش می‌دهد، ضمن آنکه در معادلات بین‌المللی قدرت هژمونی آمریکا در نظر گرفتن قدرت متحدان است.

شفیعی همچنین درباره نقش چین در مذاکرات  گفت: چین هم وضعیتی همچون روسیه دارد، زیرا از یک سو بازار انحصاری ایران در اختیار چین است و از سوی دیگر نیز بزرگترین شریک تجاری ایالت متحده آمریکا به حساب می‌آید.

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – سیاسی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.