برناردو برتولوچی رئیس داوران جشنواره فیلم ونیز شد

۱۹اردیبهشت،

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برناردو برتولوچی در حالی ریاست داوران این دوره لیدو را به عهده دارد که دوران کاری باشکوه او از همین جشنواره آغاز شد.
 

درام تلخ «Grim Reaper» اولین فیلم بلند این فیلمساز ۷۲ ساله پارمایی سال ۱۹۶۲ در جشنواره ونیز نمایش داده شد.

برتولوچی سال ۱۹۸۳ در چهلمین دوره جشنواره ونیز هم ریاست هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل را به عهده داشت. آن سال جایزه شیر طلایی به فیلم «نام کوچک: کارمن» ساخته ژان-لوک گدار فیلمساز محبوب برتولوچی اعطاء شد.
 

برتولوچی سال ۲۰۰۷ جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد جشنواره ونیز را دریافت کرد و سال ۲۰۱۱ نیز اولین نخل طلای افتخاری سالانه جشنواره کن به او رسید.
 

او روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت: «آن زمان چیزی که از فیلم‌ها می‌خواستم غافلگیری و لذت بود. از آن زمان تاکنون بسیار عوض نشده‌ام.»
 

آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره ونیز، برتولوچی را به خاطر «کند‌و‌کاو در دنیای اطراف ما با نوعی کنجکاوی سیری‌ناپذیر و تغییر دادن زبان فیلم» مورد تحسین قرار داد.
 

«آخرین امپراتور»‌به کارگردانی برتولوچی در ۱۹۸۷ برنده ۹ جایزه شامل بهترین کارگردانی و فیلمنامه اقتباسی شد تا او تنها فیلمساز ایتالیایی باشد که اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرده است. برتولوچی برای فیلم‌های «دنباله‌رو» و «آخرین تانگو در پاریس» هم نامزد اسکار بوده است.
 

او درام «من و تو» را آماده نمایش دارد که ‌بر مبنای رمانی کوتاه و پرفروش نوشته نیکولا آمانیتی نویسنده ایتالیایی ساخته شده است. «من و تو» اولین فیلم برتولوچی پس از درام «خیالباف‌‌ها» در سال ۲۰۰۳ همین طور اولین فیلم ایتالیایی‌زبان او پس از ۳۰ است. این فیلم ماه آوریل در بریتانیا اکران شد.
 

«استراتژی عنکبوت»، «آسمان سرپناه» و «بودای کوچک» از دیگر ساخته‌های برتولوچی است.
 

او و همکارانش که اسامی آن‌ها بعدا اعلام می‌شود، برنده جایزه شیر طلایی و دیگر برندگان بخش مسابقه بین‌الملل این دوره لیدو را مشخص می‌کنند.

هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز ۲۸ اوت تا ۷ سپتامبر (۶ تا ۱۶ شهریور) برگزار می‌شود. ویلیام فریدکین کارگردان آمریکایی امسال در جشنواره جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد را دریافت می‌کند.
 

ورایتی / ۹ مه / ترجمه: علی افتخاری
 

۵۸۵۸

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.