برنامه دریافت مالیات از موجران

۱۹م آذر ،

به گزارش نوساز به نقل از دنیای اقتصاد، کمیسیون عمران مجلس با پیشنهاد دولت برای افزایش دامنه مالیات بر آپارتمان‌های اجاره‌ای مخالفت کرد و اخذ مالیات از اجاره‌بها را فقط برای خانه‌های بیش‌از ۱۵۰مترمربع در تهران و ۲۰۰ مترمربع در سایرشهرها مجاز اعلام کرد.

دولت در لایحه تحول مالیاتی که برای تصویب به مجلس ارسال کرده، در نظر دارد درآمد حاصل از مالیات بر اجاره‌بهای مسکن را از طریق پایین آوردن سقف متراژ معافیت مالیاتی آپارتمان‌های اجاره‌ای به ۷۵ مترمربع، افزایش دهد طوری که به جای رویه کنونی سازمان مالیاتی که منازل اجاره‌ای با مساحت بیش از ۱۵۰ متر را مشمول پرداخت مالیات می‌کند، منازل با مساحت بیش از ۷۵ مترمربع را نیز مشمول مالیات کند.

اما نمایندگان عضو کمیسیون عمران مجلس با بررسی مفاد لایحه تحول مالیاتی، مشمول کردن آپارتمان‌های اجاره‌ای کوچک‌متراژ برای اخذ مالیات را سبب تشدید بار هزینه‌ای برای اجاره‌نشین‌ها ارزیابی کردند و این پیشنهاد را رد کردند.

کمیسیون عمران همچنین تصویب کرد: محاسبه متراژ مشمول مالیات که در قبل برای موجران بیش از یک خانه‌ اجاره‌ای بصورت تجمیعی – جمع مساحت خانه‌ها- انجام می‌شد در لایحه به صورت تک‌تک انجام شود به این معنی که اگر موجری دو واحدمسکونی ۱۲۰ متری را اجاره داده است، چون هر کدام از این خانه‌ها کمتر از حدنصاب ۱۵۰ مترمربع است از پرداخت مالیات اجاره‌بها معاف باشد. این در حالی است که هم‌اکنون مرجع مالیاتی کشور چنین موجری را به خاطر اجاره در مجموع ۲۴۰ مترمربع، مشمول پرداخت مالیات می‌کند.

مهرداد لاهوتی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در این باره گفت: دولت نباید برای درآمدهای مالیاتی روی بازار اجاره مسکن حساب باز کند و مالیاتی که هم‌اکنون از اجاره‌بهای آپارتمان‌های بزرگ‌متراژ دریافت می‌شود نباید به منازل میان‌متراژ و کم‌متراژ سرایت کند چون که معادل بار مالیاتی، فشار اجاره‌بها نیز افزایش پیدا می‌کند.

نرخ کنونی مالیات بر اجاره‌بهای واحدهای مسکونی که از آپارتمان‌های با مساحت بیشتر از ۱۵۰ مترمربع دریافت می‌شود تقریبا معادل دو ماه اجاره‌بهایی است که موجر از مستاجر دریافت می‌کند.

دولت در شرایطی لایحه تحول مالیاتی را با اخذ مالیات بیشتر از بازار اجاره تقدیم مجلس کرده که برای معضل روز بازار مسکن –خانه‌های خالی- هیچ ابزار بازدارنده‌ای در لایحه پیش‌بینی نکرده است.

سخنگوی کمیسیون عمران دربارهٔ فرجام تور مالیاتی تدارک دیده‌شده برای اجاره‌نشین‌ها معتقد است: اگر در صحن مجلس اعضای کمیسیون عمران نتوانند نمایندگان را به تبعات این تور آگاه کنند، این احتمال وجود دارد که پیشنهاد دولت مبنی بر کاهش سقف متراژ در معافیت مالیاتی خانه‌های اجاره‌ای به تصویب برسد.


آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.