برنامه های کاهش آسیب اعتیاد در زندان ها اجرا می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، ‘عباسعلی ناصحی’ روز شنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران گفت: درصد زیادی از زندانیان کشور به اعتیاد مبتلا هستند و گروه فراوانی از آنان در رابطه با جرایم سوء مصرف مواد مخدر، زندانی شده اند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت با همکاری سازمان زندان ها برای درمان و کاهش آسیب اعتیاد، برنامه های خوبی را اجرا کرده است.

رییس کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد این وزارتخانه برای توانبخشی معتادان با سازمان آموزش فنی و حرفه ای همکاری دارد و آنان را برای آموزش های شغلی یا کاریابی به این سازمان معرفی می کند.

**ادغام برنامه درمان اعتیاد با برنامه پزشک خانواده

ناصحی در ادامه با اشاره به اجرای برنامه پزشک خانواده از چند ماه آینده در سراسر کشور گفت: برنامه درمان اعتیاد با اجرای برنامه پزشک خانواده در قالب این برنامه ادغام و خدمات درمان اعتیاد در کنار دیگر خدمات درمانی به مردم ارایه می شود.

وی افزود: با این ادغام، کیفیت خدمات درمان اعتیاد بهتر و پوشش آن نیز بیشتر می شود.

**آموزش پزشکان برای درمان اعتیاد

رییس کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر وزارت بهداشت، اظهار داشت: برنامه های آموزشی متعددی برای پزشکان و روانشناسان در رابطه با مبارزه با اعتیاد داریم.

ناصحی گفت: همچنین برنامه پیشگیری از سوء مصرف مواد برای کارشناسان بهداشتی و دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی، همسران و فرزندان معتادان و همچنین جانبازان کشور، طراحی شده است.

**اجرای برنامه پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر در محیط های ورزشی

رییس کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد برنامه پیشگیری از سوء مصرف مواد در محیط های ورزشی به صورت انتخابی در چند محیط ورزشی امسال اجرا می شود.

ناصحی، ادغام خدمات پیشگیری از سوء مصرف مواد در نظام مراقبت های اولیه بهداشت و اجرای برنامه های آموزشی مهارت های فرزندپروری را از دیگر برنامه های وزارت بهداشت برای مبارزه با اعتیاد نام برد.

**فعالیت بیش از دو هزار مرکز درمان و ترک اعتیاد در کشور

رییس کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر وزارت بهداشت، گفت: هم اکنون ۱۸۹ مرکز درمان اعتیاد در بخش دولتی و دو هزار و ۱۶۲ مرکز در بخش خصوصی با مجوز این وزارتخانه در حال فعالیت است.

ناصحی افزود: ۴۷ هزار و ۲۳۳ معتاد در مراکز دولتی و ۳۸۵ هزار و ۴۱۷ معتاد در بخش دولتی تحت پوشش خدمات درمانی اعتیاد قرار دارند.

**متادون، مهم ترین داروی درمان اعتیاد به مواد مخدر

رییس کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر وزارت بهداشت، گفت: درمان اعتیاد در کشور بصورت عمده با داروی متادون انجام می شود.

ناصحی افزود: همچنین از داروهای بوپرنورفین -نوعی داروی مخدر مسکن- و شربت اپیوم -شربت تریاک- نیز برای درمان اعتیاد در مراکز درمانی استفاده می شود.

**کمبود مراکز درمان اعتیاد در برخی استان ها

رییس کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر وزارت بهداشت، گفت: مراکز درمانی اعتیاد در برخی از استان های کشور کم است.

ناصحی اظهار امیدواری کرد با حمایت لازم بتوان به اندازه کافی در تمام استان ها، این مراکز را ایجاد کرد.

وی افزود: در کنار توسعه و برنامه ریزی برای افزایش مراکز درمانی اعتیاد، برنامه پایش و نظارت آنها را نیز انجام می دهیم تا استانداردهای لازم درمانی را داشته باشند.

به گفته ناصحی سال گذشته سهمیه دارویی تعدادی از مراکز درمانی متخلف قطع شده است.

**ایدز مهم ترین عارضه بهداشتی اعتیاد

رییس کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر وزارت بهداشت، شیوع ویروس ایدز -اچ.آی.وی- را مهم ترین عارضه بهداشتی اعتیاد عنوان کرد.

ناصحی گفت: خوشبختانه با اجرای برنامه کاهش آسیب اعتیاد، شیوع ایدز از طریق اعتیاد تزریقی در کشور کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.

به گفته وی، عوارض اجتماعی و خانوادگی ناشی از اعتیاد نیز با اجرای برنامه کاهش آسیب اعتیاد، کم شده است.

اجتمام**۹۱۸۵ ** ۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۵۸۳۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.