برنامه هسته ای ایران، ابزار تبلیغاتی کاندیداهای آمریکایی

اظهارات و ادعاهای جدید باراک اوباما درباره برنامه هسته ای ایران، استفاده از سخنان نتانیاهو در تبلیغات انتخاباتی جمهوری خواهان آمریکا، هشدار کشورهای غربی مبنی بر محدود بودن زمان کاربست دیپلماسی درباره ایران، مخالفت چین با افزایش فشارها بر ایران و بازتاب اظهارات رئیس مجلس ایران درباره برنامه هسته ای کشور، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

اظهارات و ادعاهای جدید باراک اوباما درباره برنامه هسته ای ایران، استفاده از سخنان نتانیاهو در تبلیغات انتخاباتی جمهوری خواهان آمریکا، هشدار کشورهای غربی مبنی بر محدود بودن زمان کاربست دیپلماسی درباره ایران، مخالفت چین با افزایش فشارها بر ایران و بازتاب اظهارات رئیس مجلس ایران درباره برنامه هسته ای کشور، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز مهمترین اخبار مطبوعات بین المللی درباره ایران، به موضوع برنامه هسته ای و نیز تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه ایران در این رابطه اختصاص دارد. اما نکته جالب توجه در میان عناوین و اخبار این مطبوعات این است که با نزدیک تر شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این مسئله به یک ابزار تبلیغاتی برای دموکرات ها و جمهوری خواهان تبدیل شده است.

سایت خبری «آروتز شوا» بخش هایی از سخنرانی انتخاباتی باراک اوباما در فلوریدا را منتشر کرده که اظهار داشته سیاست وی این نیست که به ایران اجازه دهد به سلاح هسته ای دست یابد. وی همچنین بار دیگر بدون ارائه هیچ گونه سند و مدرکی مدعی شده ایران در پی دستیابی به سلاح هسته ای است و از این طریق ایالات متحده را مورد تهدید قرار می دهد. اوباما همچنین ادامه داده: «ما نمی توانیم یک مسابقه تسلیحاتی را در منطقه تحمل کنیم». آروتز شوا بیان این سخنان را از سوی اوباما، به مباحث هفته های اخیر درباره تعیین «خط قرمز» برای ایران و انتقادات نخست وزیر رژیم صهیونیستی از وی در این رابطه مرتبط می داند.

در طرف مقابل، سایت شبکه خبری «نیوز مکس» از استفاده جمهوری خواهان از اظهارات اخیر نتانیاهو به منظور جذب آرای یهودیان خبر داده است. به نوشته این سایت، در شرایطی که هم اکنون دو کاندیدای آمریکایی در ایالت فلوریدا مشغول رقابت هستند، یک تبلیغ انتخاباتی با هزینه یک میلیون دلار تهیه شده که اظهارات نتانیاهو درباره تعیین خط قرمز برای ایران را نیز مورد اشاره قرار داده است. در این تبلیغ انتخاباتی، پس از پخش اظهارات نتانیاهو، این جمله گنجانده شده که «دنیا نیازمند قدرت آمریکاست، نه عذرخواهی های آن». نیوزمکس اشاره می کند که فلوریدا یکی از ایالت های مهم در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست.

اما فارغ از مباحث انتخاباتی، برنامه هسته ای ایران همچون همیشه بخش مهمی از واقعیت سیاست جهانی را به خود اختصاص داده و تهدیدهای غرب نیز همچنان ادامه دارد. در این رابطه، روزنامه «نیوز اینترنشنال» پاکستان از هشدار کشورهای غربی نسبت به محدود بودن زمان برای یافتن راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته ای ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، ایالات متحده، انگلیس و فرانسه روز گذشته به طور جداگانه به این مسئله اشاره کرده اند. «سوزان رایس»، نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شده وقت در حال تلف شده است و «مارک لیال گرانت»، نماینده انگلیس نیز اظهار داشته ایران در مرحله ای حساس قرار دارد. نماینده فرانسه نیز مدعی شده ایران بر خلاف خواست جامعه بین المللی، به مذاکره تن نمی دهد.

با این حال، معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل، با افزایش فشارها و تحریم ها علیه ایران مخالفت کرده و اظهار داشته کشورش موافق این گونه اقدامات نیست. به نوشته خبرگزاری «شین هوا»، «وانگ مین» در این رابطه گفته: «چین همواره تأکید کرده که قطعنامه های مرتبط با این موضوع در شورای امنیت، باید به طور کامل اجرا شوند؛ اما تحریم ها هدف اساسی قطعنامه ها نیستند». وی همچنین گفته کشورش موافق اعمال فشار بیش از حد به ایران نیست و به شدت با به کار گیری یا تهدید به استفاده از زور در مقابل ایران مخالف است.

اما در نهایت، تأکید ایران بر ضرورت استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای، امری نیست که از دید رسانه های جهان پنهان بماند. «فایننشال تایمز» در این رابطه به اظهارات علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران استناد کرده که ضمن صحبت درباره مجموعه ای از موضوعات، تأکید کرده ایران تنها به دنبال فناوری های صلح آمیز هسته ای است. لاریجانی همچنین اقدام نظامی علیه ایران را بسیار پر هزینه خوانده و تهدیدات میت رامنی، کاندیدای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را نیز اظهارات انتخاباتی دانسته که از اهمیت چندانی برخوردار نیست.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.