برپایی نمایشگاه قرآن در سایر کشورها ملاحظات سیاسی دارد

برپایی نمایشگاه قرآن در سایر کشورها ملاحظات سیاسی دارد

جام جم آنلاین: بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور کارشناسان، دانشمندان و متفکران علوم قرآنی کار خود را در بخش‌های مختلف از بیست و چهارم تیر آغاز کرده است و فعالیت خود را با شعار «قرآن، فرهنگ بیداری» ادامه می‌دهد.

این نمایشگاه علاوه بر ایجاد بخش‌های جدید در موضوعات مختلف، حضوری فعال در حوزه‌های بین‌الملل دارد و با ایجاد بخش‌های مخلتفی میزبان کارشناســان علوم قرآنی از خارج از کشور است.

به بهانه برگزاری نمایشگاه قرآن با علیرضا تقی‌پور، قائم مقام بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

یکی از بخش‌های شلوغ نمایشگاه قـرآن، بخش «عفاف و حجاب» بوده است که تولیدات خلاق و متناسب با شرایط روز جامعه داشته است؛ با توجه به شعار سال و تاکید رهبر معظم انقلاب بر افزایش تولید ملی آیا بخش‌های دیگر نیز توانسته‌اند در نمایشگاه قرآن به چنین استانداردی نزدیک شوند؟

در حقیقت نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریــم بر پایه دو رویکرد بیداری اسلامی و تولید ملی شکل گرفته است. بیداری اسلامی در تمامی بخش‌ها از جمله خانواده، عکس و… مورد توجه قرار گرفته و تاکید شده است که حتما به این مساله اشاره شود و تولید ملی نیز شعار امسال بوده است که از سوی رهبر معظم انقلاب تعیین شده و نمایشگاه بیستم قرآن کریم آن را محور کار قرار داده است.

باید توجه داشت هنگامی که بحث تولید ملی مطرح می‌شود، سرمایه و صنعت همواره بیش از سایر بخش‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد،‌ در حالی که ما در سایر بخش‌ها نیز می‌توانیم به گفته رهبر معظم انقلاب جامه عمل بپوشانیم. تولید کتاب در زمینه قرآن و مباحث قرآنی کار اندکی نیست.

این در حالی است که تمامی شئونات زندگی ما در نمایشگاه قرآن از طریق مشاوره و کتاب به مردم عرضه می‌شود. هر شخص با هر سلیقه و تفکری که به نمایشگاه وارد شود می‌تواند محصول مورد نظرش را از نمایشگاه خریداری کند.

از دیگر بخش‌های جالب نمایشگاه که هر شب در فضای باز مصلی مخاطبان بسیاری دارد، اجرای قاریان برجسته بین‌المللی داخلی و خارجی است؛ این برنامه چگونه شکل گرفت؟

بازدید ۸۰ قاری مصری یکی از رخدادهای قابل توجه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بوده است. این قاریان از سوی شورای عالی قرآن به نمایشگاه دعوت شده بودند و در دومین روز حضورشان در ایران از نمایشگاه دیدن کردند و قطعا خاطرات بسیاری برای نقل با خود برده‌اند. این عزیزان در بخش آموزش همگام با جوانان و نوجوانان به تلاوت قرآن پرداختند و در غرفه کودک نیز از تماشای به تصویر کشیده شدن قصص قرآن بسیار شگفت‌زده شدند و برایشان جالب بود که مجری این قصه‌ها را با شیوه‌ای کودکانه و متناسب با گروه‌های سنی مختلف روایت می‌کند.

بعضی از قاریان تمایل بسیاری داشتند که نمایشگاهی در سطح و کیفیت نمایشگاه بین‌المللی قرآن در کشورشان برگزار کنند.

یکی از پیشنهادها یا بهتر است بگویم ادعاهای امسال نمایشگاه قرآن، اعلام آمادگی قائم‌مقام قرآنی وزیر ارشاد برای برپا کردن نمایشگاهی مشابه این نمایشگاه در دیگر کشورهای اسلامی بود؛ چقدر این ادعا قابلیت تحقق و اجرایی شدن دارد؟

بله. ما آمادگی برای گشایش نمایشگاه قرآن در تمامی کشورها را داریم و این موضوع اصلا شعار نیست و در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری ۳۰۰ نمایشگاه در کل کشور، در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها در سال آینده هستیم.

حتی نمایشگاه روستایی را طراحی کرده‌ایم. این نمایشگاه کانکسی است که توسط خودرو حمل شده و مجموعه‌ای از نمایشگاه قرآن در مقیاس کوچک‌تر را برای روستاییان برپا خواهیم کرد. بعد از اتمام بیستمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن به صورت آزمایشی این طرح را اجرا می‌کنیم و چنانچه نتیجه مثبت حاصل شد، طرح را توسعه داده و بر تعداد کانکس‌ها می‌افزاییم.

در کنار این فعالیت‌ها، وب‌سایتی تاسیس کرده‌ایم که از سیزدهم ماه مبارک رمضان برای همه کاربران در نقاط مختلف جهان قابل رویت است و شامل عکس و تصویر سه‌بعدی نیز می‌شود.

آیا تاکنون تصمیمی یا حتی پیشنهادی جدی برای برگزاری نمایشگاه قرآن در کشور خاصی داشته‌اید؟

ما در برگزاری این امر جدی هستیم، اما به دلیل ملاحظات سیاسی برخی کشورها از انجام این نمایشگاه جلوگیری می‌کنند. به عنوان مثال در مصر، عراق، مالزی و اندونزی دولت‌ها مانع برپایی نمایشگاه می‌شوند که البته قاریان و علاقه‌مندان فراوانی مشتاق این امر هستند، اما چنانچه دولت‌ها منعی ایجاد نکنند ما آمادگی کامل داریم تا نمایشگاه قرآن را در سایر کشورها برگزار کنیم.

اعظم راستی – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.