برچسب کنترل اصالت و سلامت جایگزین برچسب شبنم می شود

عبدالعظیم بهفر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با اشاره به امضای تفاهم نامه ای بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجرای هر چه بهتر طرح برچسب کنترل اصالت و سلامت محصولات آرایشی و بهداشتی، افزود: این تفاهمنامه در مورد فرآورده های سلامت محور از جمله دارو ها ،مکمل ها، اقلام آرایبشی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی، فرآورده های خوراکی و آشامیدنی است.

وی ادامه داد: طرح شبنم نیز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر روی کالاها درج می شد که با امضای این تفاهمنامه متولی کنترل اصالت و سلامت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود.

بهفر اضافه کرد: براساس این تفاهمنامه کدهای رهگیری از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت می شود و گزارش استفاده از این کدها در نهایت به وزارت صنعت ارایه می شود.

وی با اشاره به اجباری و قانونی شدن نصب برچسب اصالت بر روی تمام محصولات آرایشی و بهداشتی، افزود: تقلبی بودن محصولات سلامت محور غیر از اینکه اقتصاد را مختل می‌کند، سلامت مردم را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌‌دهد.

بهفر با اشاره به رونمایی از سامانه ملی شبکه غذا و محصولات آرایشی و بهداشتی یا شبکه ملی پایش غذا در بیست و یکم مهرماه جاری، افزود : بخشی از این سامانه به کنترل برچسب اصالت سلامت غذا و دارو‌ می پردازد.

به گفته وی، این برچسب از یک بارکد دو بعدی و به شکل مربع تشکیل شده که برای شبکه توزیع و بازرسان غذا و دارو طراحی شده که امکان شناسایی و ردیابی کالا را فراهم می‌کند.

مدیرکل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: تمام مشخصات کالا اعم از شماره سری، تاریخ تولید و انقضا از زمان تولید یا ورود به کشور تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد بر روی این برچسب درج شده که قابل ردیابی است.

بهفر اضافه کرد: در کنار این برچسب یک بارکد ۱۶ رقمی با لایه‌ای پوشانده شده و تا زمانی که مصرف کننده کالا را خریداری نکند این برچسب پاک نمی‌شود براین اساس خریدار می تواند با وارد کردن این شماره و تطبیق آن با بارکد دو بعدی در سامانه شبکه ملی غذا و دارو از اصالت جنس خریداری شده مطمئن شود.

اجتمام**۹۱۰۵**۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۹۵۵۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.