برگزاری اولین مرحله جشنواره ادبی “حوا”

مرحله اول جشنواره ادبی حوا” با هدف زمینه سازی برای جهانی شدن کتاب کودک ایران در شهریور سال جاری برگزار شد.

سیدعلی کاشفی،دبیر اجرایی اولین دوره “جشنواره ادبی حوا” به خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت:اولین دوره “جایزه ادبی حوا” در اسفند ماه سال گذشته آغاز به کارکردها و در نمایشگاه بین الملل کتاب تهران جلساتی در بخش ناشران بین المللی و بازار جهانی کتاب برای معرفی جایزه ادبی “حوا” برگزار شد.
وی افزود:این جشنواره با هدف زمینه سازی جهانی کتاب کودک و نوجوان ایران برای آن ۷ دسته از ناشرانی که کتاب های کودک و نوجوان خود را به زبان های خارجی ترجمه کرده اند و قصد حضور در بازار جهانی را دارند؛بستر مناسبی فراهم آورده تا قابلیتهای این کتاب ها را برای معرفی درخارج از کشور معرفی کنند.
وی در ادامه گفت:از میان ۲۴ ناشر که آثار خود را به دبیر خانه جشنواره ارسال کرده اند ۱۳۸ اثر در مرحله اول داوری و از میان آن ها ۲۱ اثر برگزیده در مرحله دوم داوری، توسط داوران غیرایرانی داوری خواهند شد.
کاشفی درمورد مخاطبان افزود:تمام مدیران فرهنگی،ناشران،نویسندگان،مترجمان و دست اندر کاران تجارت بین المللی مخاطبان جشنواره خواهند بود.
دبیر اجرایی جایزه ادبی “حوا” گفت:اختتامیه جشنواره در اواخر مهر ماه همزمان با روز ملی صادرات در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود و دلیل انتخاب روز ملی صادرات برای این است که توجه مسئولان را به این نکته جالب کند که ادبیات کودک ایران پتانسیل معرفی به جهان را دارد و می تواند در آمد ارزی برای ایران داشته باشد.
وی در مورد داوری گفت:داوری مقدماتی در شهریور سال جاری توسط داوران داخلی شامل نویسندگان،اصحاب نشر کودک و کارشناسان بین الملی برگزار شده و در مرحله دوم در مهرماه داویر توسط کارشناسان بین المللی کودک و “فعالان” کپی رایت داوری خواهد شد.
وی در ادامه گفت:این جایزه ادبی توسط “آژانس بین المللی حوا” بنیان گذاری شده و جوایز آن بیشتر به صورت معنوی شامل عرضه کتاب در نمایشگاه های بین المللی،حمایت از ترجمه و از ناشرانی که در خارج از کشور این کتاب ها را چاپ می کنند.
وی خاطرنشان کرد:این جشنواره با همکاری بنیاد ادبیات داستانی،خانه هنرمندان ایران،انتشارات الهادی،موسسه نشر و انجمن تصویر گران ایران برگزار می شود./ه


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.