برگزاری محفل ”مهر و ماه” با حضور پیش کسوتان ترنا بازی در تئاتر شهر

یکشنبه ۱۵ مرداد – ۱۱:۲۸:۲۶ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

  ویژه برنامه آئین ها و سنن نمایش های ماه رمضان که به همت اداره کل هنرهای نمایشی و کانون نمایش های آئینی و سنتیاز ۱۲ مرداد ماه با عنوان محفل “مهر و ماه”آغاز شده است،  با حضور پیش کسوتان ترنا بازی در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری ممتاز،   ویژه برنامه با اجرای علی فتحعلی آغاز شد و مراسم ترنابازی به سرپرستی امید داوری و با حضور مرشد نصرت به عنوان مرشد ترنا، احمد عسگری به عنوان کارگزار ،حاج رضا آسمانی (ترنا زن) در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر ادامه پیدا کرد.
همچنین مرشد ترابی در محفل “مهر و ماه” شب گذشته نقل تولد زال را بر عهده داشت .
این مراسم با استقبال بسیار چشم گیر پیش کسوتان ترنا بازی تهران و مردم که ساعت ها تماشاگر این برنامه بودند، برگزار شد.
لازم به یادآوری است ترنا بازی یکی از آئین‌های کهن استان کردستان در ماه مبارک رمضان است که هم اکنون به دست فراموشی سپرده شده است. در گذشته ای نه چندان دور انجام بازی ترنا یکی از بازی‌های لاینفک زندگی مردمان شهر سنندج به خصوص جوانان و به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان بود.  این بازی که از ساعت ۱۰ شب آغاز می‌شد گاهی تا قبل از سحر هم ادامه می یافت و بعد از اتمام آن همه راهی خانه‌های خود می‌شدند.
ترنا عبارت بود از یک قطعه پارچه دراز و شلاق مانند که با انداختن قاپ یا کبریت اشخاصی که در گرداگر دقهوه خانه نشسته بودند یکی از آنها به عنوان شاه و یکی هم به عنوان وزیر انتخاب می‌شد.
گفتنی است، ویژه برنامه آئین ها و سنن نمایش ماه مبارک رمضان به مدیریت داود فتحعلی بیگی از ۱۲ مردادماه ساعت ۲۱ تا ۲۳، در محوطه باز مجموعه تئاترشهر، آغاز شده است و با شروع شب های احیا -۲۱ مردادماه- به پایان می رسد.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۸۰۵۱۱۲۸۲۶۲۷۸


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.