برگزاری همایش روز ملی خلیج فارس در بوشهر یک رویداد بزرگ جهانی است

به گزارش ایرنا، عبدالکریم مشایخی پنجشنبه درنشست هماهنگی برگزاری روز ملی خلیج فارس در بوشهر افزود: بوشهر در گذر تاریخ همواره باب‎الابواب خلیج فارس و معتبرترین بندر کشور بوده است و روز ملی خلیج فارس باید در بوشهر برگزار شود.

وی اظهارداشت: بندر بوشهر چهار بار از طریق دریا مورد تهاجم بیگانگان قرار گرفته و دلیرمردان بوشهری هیچ گاه به بیگانگان اجازه تجاوز به خاک ایران نداده‎اند.

مشایخی گفت: رونمایی از کتاب المسالک و الممالک در همایش روز ملی خلیج فارس در بوشهر رویداد مهم دیگری است که درزمینه صورت می گیرد.

وی افزود: دراین کتاب مباحثی که در مورد تاریخ و جغرافیای تاریخ درعلوم متقدم اسلامی در زمینه خلیج فارس نگاشته شده گردآوری شده است که کمتر در کتاب‎های دیگر به آن پرداخته شده است.

مشایخی ادامه داد: همچنین نقشه‎هایی از باستان تا قرون اولیه اسلامی در این کتاب ارایه شده که از نظر خیلج فارس شناسی و حاکمیت بوشهر برخلیج فارس اهمیت زیادی دارد.

رییس بنیاد ایرانشناسی شعبه بوشهر یادآور شد: نخستین کتابی که در مورد خلیج فارس نوشته شده مربوط به معین التجار بوشهری در سال ۱۲۸۵ هجری قمری از تجار سرشناس بوشهری است و نقش مهمی در انقلاب مشروطه در استان بوشهر داشته است.

مشایخی با بیان اینکه وی خدمات فرهنگی و تجاری زیادی به بوشهر کرده است، تصریح کرد: معین التجار بوشهری در این کتاب مطالب خوبی را در مورد خلیج فارس و اسنادی در این زمینه آورده است.

وی اظهارداشت: در ارتباط با خلیج فارس نویسندگان بزرگی در استان بوشهر داریم که نوری زاده بوشهری از جمله این نویسندگان است و سه جلد کتاب در مورد خلیج فارس نگاشته است.

مشایخی گفت: تعدادی کتاب در مورد خلیج فارس در اختیار این بنیاد است و می‎توانیم در روز ملی خلیج فارس نمایشگاهی با محوریت مترجمان و مولفان بوشهری برپا کنیم.

وی یادآورشد: بیش از ۱۰۰ نقشه تاریخی مربوط به بوشهر و خلیج فارس داریم که در تهران نگهداری می‎شود که خوب است نمایشگاهی از این نقشه‎ها در بوشهر برگزار شود.

دهم اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس نام گذاری شده است. ک/۲

۷۲۰۹/۵۳۹/۶۸۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۷۸۶۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.