بزرگ‌ترین خرید اینترنتی مایکروسافت بی‌فایده بود

غول نرم‌افزاری پنج سال پیش یک شرکت تبلیغات آنلاین به نام aQuantive را به ارزش ۶٫۲میلیارد دلار خریداری کرده بود، اما خرید این شرکت کمکی به کسب‌وکار مایکروسافت در بازار تبلیغات آنلاین نکرد و این شرکت هنوز زیر سایه سنگین گوگل قرار دارد. البته انتشار خبر ضرر میلیاردی مایکروسافت چندان غافلگیرکننده نبود، زیرا مایکروسافت شرکت aQuantive را سال ۲۰۰۷ از آن خود کرده بود و کمتر کسی این خرید هنگفت را به یاد داشت.
خریدهای پرهزینه از سوی شرکت‌های بزرگ اتفاق جدیدی نیست. گوگل، رقیب شماره یک مایکروسافت در بازار تبلیغات آنلاین چندی پیش شرکت مطرح تبلیغات دیجیتال DoubleClick را خریداری کرده بود. بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری دنیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «خرید aQuantive جایگاه ما را به اندازه‌ای که انتظار داشتیم تغییر نداد و اعلام می‌کنیم که این خرید برای مایکروسافت سودده نبوده است.
خرید میلیاردی شرکت aQuantive بزرگ‌ترین خرید مایکروسافت در حوزه کسب و کار اینترنتی و دومین خرید این شرکت پس از تصاحب Skype به ارزش ۸٫۵میلیارد دلار در سال میلادی گذشته محسوب می‌شود. تصاحب aQuantive نتوانست سهم مایکروسافت را از بازار تبلیغات آنلاین تکان دهد و طولی نکشید که مدیران aQuantive هم مایکروسافت را‌ ترک کردند.
مایکروسافت همچنین به پیش‌بینی وضعیت خدمات آنلاین خود و میزان سوددهی آنها در آینده نزدیک پرداخت. بنا بر اعلام مایکروسافت، عملکرد درگاه اینترنتی MSN و موتور جست‌و‌جوی اینترنتی بینگ ضعیف‌تر از پیش بینی‌های قبلی بوده است.
بخش خدمات آنلاین مایکروسافت، کم بازده‌ترین حوزه کسب و کار این شرکت محسوب می‌شود. مایکروسافت هر فصل حدود ۵۰۰ میلیون دلار روی کسب و کار آنلاین خود ضرر می‌دهد. این در حالی است که این غول آمریکایی برای رقابت با گوگل سرمایه‌گذاری فراوانی روی موتور جست‌وجوی بینگ انجام داده است.
طی سه سال گذشته، مایکروسافت از بخش خدمات آنلاین خود متحمل ضرر ۵ میلیارد دلاری شده است. با وجود افزایش لاک پشتی سهام مایکروسافت از بازار جست‌وجو و تبلیغات آنلاین، بینگ هنوز به پایگاه کاربری لازم برای رسیدن به سوددهی دست نیافته است.
پیش از راه‌اندازی بینگ در ژوئن سال ۲۰۰۹، موتور جست‌وجوی ویندوز مایکروسافت ۸ درصد از بازار جست‌وجوی ایالات متحده را در اختیار داشت، این در حالی است که یاهو و گوگل در آن زمان از این بازار به ‌ترتیب ۲۰ درصد و ۶۵ درصد سهم داشتند.
طی سه سال اخیر، بینگ سهم مایکروسافت از بازار جست‌وجو در آمریکا را به ۱۵ درصد رسانده است، با این حال مایکروسافت بخش عمده این رشد را مدیون کاهش سهم یاهو است که هم‌اکنون به ۱۳ درصد رسیده است. بر اساس آمار موسسه تحقیقاتی Comscore، سهم گوگل از بازار جست‌وجوی آمریکا در حال حاضر به ۶۷ درصد رسیده است.
بر اساس قراردادی که یاهو و مایکروسافت در سال ۲۰۰۹ منعقد کردند، بینگ ابزار اصلی جست‌وجوی اینترنتی وب‌سایت یاهو و خدمات گوناگون این شرکت اینترنتی خواهد بود. مایکروسافت از درآمدی که از راه تبلیغات آنلاین روی وب‌سایت‌های یاهو به دست می‌آورد ۱۲ درصد سهم دارد.
ibnlive.in.com/ نسترن صائبی

۲۱۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.