بسته رصدگاه نیمه اول آبان ماه

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

آشنایی با سیاره زهره ، رویداد های نجومی و خبرهای جذاب دنیای ستارگان از جمله بخش هایی هستند که توی این شماره از رصدگاه آسمان مورد بررسی قرار گرفته است.

محمد رضا شعبانی کارشناس مرکز نجوم آوا استار در گفتگو باخبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت:اولین رویداد نجومی نیمه اول آبان مربوط است به ماه بدر یا کامل که در شامگاه هشتم آبان ماه ساعت ۲۳:۳۰ در آسمان خواهد درخشید و علاقمندان می توانند با در دست داشتن یک دورین دوچشمی ساده به راحتی عوارض سطحی آن را رصد کنند.

وی افزود: کره ماه تنها قمری است که در مداری مشخص به دور زمین در حال چرخش می باشد و و درخشان ترین جرم آسمان است که ما نا ظران زمینی می توانیم آن را با چشم غیر مسلح رصد کنیم.

ماه همنشین پروین می شود

شعبانی اظهار داشت :‌خوشه ستاره ای پروین یکی از اجرام آسمانی مهم در میان ستارگان است که دارای ۷ ستاره اصلی می باشد که به آن هفت خواهر نیز می گویند این هفت ستاره با چشم غیر مسلح در آسمان صاف قابل رویت است.

وی عنوان کرد: دهم آبان ماه ساعت ۲۳:۳۰ این خوشه زیبا در قسمت شمالی ماه قرار می گیرد که مقارنه این دو جرم با چشم غیر مسلح قابل روین خواهد بود .

ماه با مشتری دیدار تازه می کند

شعبانی یاد آور شد :سیاره مشتری که بزرگترین سیاره منظومه شمسی است و جنسی از گاز دارد به غول منظومه شمسی معروف شده که در برخی از شبها با چشم غیر مسلح به صورت یک ستاره پر نور سفید در آسمان قابل رویت می شود.

وی تاکید کرد: دوازدهم آبان ماه سیاره مشتری در قسمت شرقی ماه جای خواهد گرفت و با هم مقارنه جذابی را خواهند ساخت که باچشم در آسمان ایران ساعت ۵ صبح قبل از طلوع خورشید رویت می شود.

زهره پر نور ترین جرم آسمان بعد از ماه

سیاره زهره یا ونوس که نام دیگر آن ناهید است دومین سیاره سامانه خورشیدی محسوب می شود که بعد از ماه، درخشان‌ترین جرم آسمانی می باشد و در تاریکی کامل آسمان با چشم غیر مسلح قابل رویت است.

ناهید داغ‌ترین سیاره در منظومهٔ شمسی که جو ضخیم و غلیظ اطراف آن رصد سطح آن رابسیار دشوار کرده و ناهید در مداری دایره‌وی و با فاصله ۱۰۸ میلیون کیلومتر به دور خورشید در حال چرخشه

هیچ قمری در اطراف این سیاره در حال چرخش نیست و ناهید قطری حدود ۱۲ هزار و۱۰۴ کیلومتر را به خود اختصاص داده و دارای جرمی حدوداً معادل ۸۱ درصد جرم زمین و چگالی نزدیک به ۹۵ درصد چگالی زمین است این سیاره به دلیل شباهت هایی که با زمین دارد به خواهر زمین در منظومه شمسی معروف شده.

برای انجام تحقیقات مختلف تا کنون ۴ سفینه و ماهواره را به سمت آن پرتاب کرده اند که از جمله آنها می توان به سفینه مارینر ۲، که در سال ۱۹۶۲ پرتاب و از فاصله ۳۵ هزار کیلومتری ناهید گذشت و یا سفینه مارینر ۱۰ که در فوریه ۱۹۷۴ از ارتفاعی کمتر از ۶هزار و ۵۰۰ کیلومتری این سیاره عبور کرد و آخرین کاوشگر مداری ونوس‌اکسپرس که یازدهم آوریل سال ۲۰۰۶ میلادی وارد مدار سیاره ناهید گشت و پس از یک روز موفق شد اولین تصویر را از قطب جنوب این سیاره برداشت کند اشاره کرد.

هر روز ۴ بار غروب خورشید را ببینید

اگر شما هم جز افرادی هستید که از تماشای غروب آفتاب لذت می بردید حتما از خواندن این خبر خوشحال می شوید .

به تازگی سیاره ای در یک منظومه چهار تایی با نامph1 کشف شده است که در حال چرخش به دور یک ستاره دوتایی است اختر شناسان اعلام کردند احتمالا این سیاره قری حدود ۶ برار زمین دارد و در آن مبی توان هر روز ۴ بار شاهد غروب خورشید بود./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.