بشار اسد : مردم سوریه تعیین می کنند من بروم یا باشم

به گزارش ایرنا، ‘بشار اسد’ در یک گفت وگوی تلویزیونی با خبرنگار شبکه ARD آلمان تاکید کرد: سوریه امروز در یک چالش ملی قرار گرفته و من وظیفه دارم از کشور و ملت خود دفاع کنم.

رییس جمهوری سوریه در این مصاحبه که یکشنبه شب از این شبکه تلویزیونی پخش شد، در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم به استعفا ندارد، افزود: اکثریت مردم سوریه از من حمایت می کنند پس دلیلی برای کنار کشیدن وجود ندارد.

اسد خاطرنشان کرد: امروز ایالات متحده و غرب علیه من هستند و یک سری قدرت های منطقه ای با دولت من دشمن شده اند، در این شرایط اگر ملت سوریه هم علیه من بودند پس من به هیچ عنوان نمی توانستم جایگاه خود را حفظ کنم .

رییس دولت سوریه تاکید کرد: پس پاسخ سوال شما بسیار واضح است زیرا من همچنان از حمایت عمومی مردم برخوردار هستم.

خبرنگار این شبکه تلویزیونی در ادامه از رییس جمهوری سوریه پرسید که شورشیان و مخالفان وی از چه کسانی تشکیل شده اند، اسد در پاسخ ، گفت: ترکیبی از القاعده و یکسری اشخاص یاغی به اضافه برخی افراطی ها و تندرو های جنایتکار که جمعی از آنها مواد مخدر از اروپا به منطقه خلیج فارس قاچاق می کند.

وی افزود: این شورشیان هزاران نفر هستند اما نمیتوان رقم دقیقی برای آنها مشخص کرد.

رییس دولت سوریه در همین رابطه ،افزود: ما دهها نفر از اعضای القاعده را دستگیر کرده ایم که در بین آنها اتباع تونس و لیبی وجود دارند و شما به عنوان خبرنگار می توانید با این دستگیر شدگان صحبت کنید.

اسد در ادامه با بیان اینکه آمریکای ها نیز بخشی از این مناقشه هستند که از راه های مختلف شورشیان را مورد حمایت قرار میدهند، گفت: تا زمانی که آمریکایی ها به هر نحوی از تروریست ها حمایت کنند، در واقع شریک آنها هستند حال این حمایت با ارسال سلاح باشد یا پول و یا اینکه با حمایت های سیاسی در مجامع بین المللی از تروریست ها پشتیبانی کنند.

رییس جمهور سوریه تاکید کرد: اولویت مهم و اول ما در شرایط امروز دفاع از کشور در مقابل تروریست ها است و این وظیفه و هدف اصلی ما است .

اسد در عین حال برای گفت و گو و مذاکره با مخالفان خود اعلام آمادگی کرد و افزود: ما حتی حاضریم باخود آمریکایی ها گفت وگو کنیم ودرهای مذاکره را روی هیچ کس نبسته ایم.

وی تاکید کرد: گفت و گو یک گزینه راهبردی برای ما است البته تا زمانی که شما با تروریسم مواجه هستید و مذاکره کارایی نداشته باشد،چاره ای جز مبارزه با ترور نخواهید داشت.

اسد خاطرنشان کرد: شما نمی توانید فقط بدنبال دیالوگ باشید تا زمانی که ملت و سربازان شما بدست دشمنان و تروریست ها کشته می شوند.

رییس جمهور سوریه در پاسخ به اینکه آیا آماده دیالوگ با مخالفان در تبعید نیز خواهد بود یا نه،گفت: ما آماده ایم با همه صحبت کنیم و این را قبلا نیز گفته ایم،حتی با شورشیانی نیز اگر آماده باشند سلاح خود را بر زمین گذارند، صحبت کنیم.

اسد در ادامه این گفت و گو حمایت خود را از طرح کوفی عنان برای برقراری صلح و آرامش در سوریه اعلام کرد و آن را طرحی بسیار خوب توصیف کرد.

وی خاطرنشان کرد: کوفی عنان تاکنون کاری بسیار سخت اما مهم و خوب را انجام داده البته ما به این واقف هستیم که موانع متعددی بر سر راه این طرح وجود دارد اما نباید این تلاش ناکام بماند.

اسد افزود: بزرگترین مانع طرح عنان این است که بسیاری از کشورها موفقیت آن را نمی خواهند و برای شکست آن تلاش می کنند و در این راه حمایت سیاسی از تروریست ها در سوریه را اعلام کرده و به آنها کمک تسلیحاتی و پولی می کنند.

رییس جمهوری سوریه در پاسخ به این سوال که به نظر وی کدام کشورها به مخالفان دولت و شورشیان سوریه سلاح می دهد، گفت: اگر ما شواهد مشخص هم نداشته باشیم از نشانه های موجود می توانیم پاسخ سوال شما را بدهیم، و در این رابطه نیز نشانه هایی وجود دارد در مورد کشورهایی که به طور رسمی اعلام کرده اند می خواهند از تروریست ها حمایت کنند.

اسد تصریح کرد: در رده اول این حمایت وزیر خارجه عربستان سعودی و همتای قطری وی هستند که به صراحت موضع خود را اعلام کرده اند واز ‘مسلح شدن شورشیان’ حمایت کرده اند.

رییس جمهوری سوریه ادامه داد: ترکیه نیز بارها پیشنهاد کمک های نظامی و پشتیبانی در راه قاچاق سلاح و تحویل آن به شورشیان و مخالفان دولت را ارائه کرده است.

اسد ادامه داد: دولت آمریکا نیزبطور عمده حمایت سیاسی خود ازمخالفان دولت و شورشیان سوریه را بارها اعلام کرده است.

از رییس جمهوری سوریه درمورد نقش مخالفان خارج از کشور درطرح دولت ملی انتقالی سوریه، سوال شد که وی در پاسخ گفت: مخالفان دولت که در تبعید هستند باید به مقررات و قوانین کشور پایبند باشند،دراقدامات جنایتکارانه شرکت نکند واز ناتو ودیگر کشورها درخواست حمله به سوریه را مطرح نکند.

اسد درپاسخ به این سوال که آیا در این شرایط نگران خانواده اش نیست،گفت: مهمترین چیز برای یک انسان این است که به کاری که انجام می دهد اعتقاد داشته باشد و من نیز به کارم اعتقاد راسخ دارم و نیازی نیست که چیزی نگران باشم و از زندگی بترسیم.

وی افزود: دیگران می توانند نظر دیگری داشته باشند اما آنها این را لمس می کنند که کار من به نفع کشور و منافع ملی است وکسی که در برای کشورش خدمت می کند نباید از چیزی بترسد.

از اسد سوال شد که سرانجام وضعیت سوریه چیست،وی در پاسخ گفت: راه حل را باید در دو محور دید،چیزی که بر سر آن بحثی وجود ندارد اینکه باید باتروریست ها مبارزه شود و این همان کاری است که در همه جای دنیا انجام می شود و دراین زمینه هیچ راهی برای گفت و گو وجود ندارد .

رییس جمهور سوریه افزود: محور دوم نیز گفت و گو با قدرتهای متفاوت سیاسی در جهان و پیشبرد روند اصلاحات درکشور است که در این مورد نیز در نهایت این مردم هستند که با رای خود تصمیم می گیرند.

اسد در پایان با ارائه چشم اندازی از آینده سوریه،گفت: من در هر مقطع از زمان دوست دارم کشورم را در مسیر رشد و شکوفایی ببینم، اقتصاد و وضعیت بهتر برای کشور از هر جهت مد نظر من است و هیچکدام از اینها بدون امنیت میسر نخواهد شد و بدون آرامش و فضای امن رویای آینده بهتر دست یافتنی نخواهد بود.

اروپام** ۲۰۵۱**۱۷۰۱**۵۳۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۰۰۲۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.