بلاروس دلایل اخراج سفیر سوئد را اعلام کرد

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ‘آندره ساوینیخ’ سخنگوی وزارت امور خارجه بلاروس روز جمعه در این باره گفت: ‘استفان اریکسون’ سفیر سوئد به مدت هفت سال در مینسک پایتخت بلاروس مشغول به کار بوده است. این زمان زیادی است. فعالیت های وی در این مدت نه در جهت تقویت روابط بلاروس و سوئد، بلکه در راستای تیره کردن آن بوده است.

وی همچنین گفت که تصمیم بر این گرفته شد که استوارنامه اریکسون تمدید نشود.

‘کارل بلیت’ وزیر امور خارجه سوئد در واکنش به این اقدام دولت بلاروس، با ‘رسوایی آور’ خواندن این اقدام گفت که با ‘کاترین اشتون’ رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا مشورت کرده است.

وزیر امور خارجه سوئد ساعاتی پیش با صدور بیانیه ای خاطرنشان کرد: اخراج سفیر سوئد در بلاروس توسط دولت ‘الکساندر لوکاشنکو’ رییس جمهوری بلاروس، نقض جدی قوانین و هنجارهای روابط بین کشوری است.

وی در این بیانیه افزود: اتهامات علیه سفیر سوئد بی پایه است، همه می دانند استکهلم خود را به کمک برای استقرار دموکراسی و حقوق بشر در بلاروس متعهد می داند و اریکسون در راستای این خط مشی فعالیت کرده است.

بر اساس این گزارش، بیلت پیش از این در نشست خبری تلفنی گفته بود اریکسون که از سال ۲۰۰۸ تاکنون سفیر سوئد در بلاروس بوده است، به دلیل ملاقات با مخالفان دولت بلاروس از این کشور اخراج شده است و استکهلم نیز سفیر آتی بلاروس را به این کشور راه نخواهد داد.

حدود شش ماه پیش و در سایه آغاز دور جدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه مقامات بلاروس، این کشور در واکنشی به این تحریم ها، خواستار خروج سفیر لهستان و نماینده کمیسیون اروپا از مینسک شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور نیز از فراخوانده شدن نماینده کشور متبوع خود در اتحادیه اروپا و سفیر این کشور در لهستان خبر داد.

اتحادیه اروپا نیز در واکنشی به این اقدام بلاروس، تمامی وزرای متبوع خود را از این کشور فرا خواند که پس از مدتی با فروکش کردن درگیری ها، اریکسون در بین اولین سفرایی بود که به این کشور بازگشتند.

تحریم های اتحادیه اروپا علیه بلاروس شامل منع سفر مقام های این کشور به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بلوکه کردن دارایی های آنان بود.

اتحادیه اروپا در دو سال اخیر و به دنبال انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، در ماه دسامبر سال ۲۰۱۰ میلادی در اعتراض به دستگیری شماری از مخالفان دولت بلاروس در چندین نوبت حکومت لوکاشنکو را مورد تحریم قرار داده است.

مترجمام/۹۲۴۲**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۹۵۷۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.