بلوک حق تقدم ایران زمین فردا در فرابورس عرضه می شود

خبرگزای آریا- مدیر بازار فرابورس گفت: بلوک ۴٫۸ درصدی از حق تقدم استفاده نشده بانک ایران زمین به قیمت پایه هر سهم ۴۵۰ ریال فردا، سه شنبه در فرابورس عرضه می شود.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا،  امیر هامونی با اعلام این خبر افزود: ۱۹۵ میلیون سهم معادل ۴٫۸ درصد حق تقدم استفاده نشده بانک ایران زمین به قیمت پایه هر سهم ۴۵۰ ریال فردا سه شنبه ۲۰ تیر، از طریق بازار فرابورس به صورت یکجا و نقد عرضه می شود.
هامونی تاکید کرد: کارگزارانی که حق تقدم استفاده نشده را خریداری می کنند، علاوه بر مبلغ پرداختی بابت حق تقدم، مبلغ اسمی هر سهم را نیز از مشتری دریافت و وجه مورد نظر را به حساب اعلامی توسط بانک، حداکثر تا روز یکشنبه ۲۵ تیر واریز نمایند. مسئولیت واریز مبلغ خرید حق تقدم و همچنین ارزش اسمی هر سهم بر عهده کارگزار است.
وی در ادامه با یادآوری به اینکه سهام مذکور حق تقدم استفاده نشده است گفت: خریداران امکان فروش سهام خریداری نشده را تا قبل از ثبت افزایش سرمایه بانک ندارند. همچنین سرمایه بانک نباید از محل تسهیلات دریافتی از بانک ها و موسسات اعتباری تامین شود.
هامونی با اشاره به اینکه متقاضیان می بایست فاقد هر گونه بدهی غیر جاری به بانک و موسسات اعتباری باشند گفت: اشخاص حقوقی غیر بانکی که بخشی از سرمایه و سهام آنها متعلق به دولت و یا شرکت های دولتی بوده و یا تحت مدیریت بخش دولتی قرار دارند نمی توانند در بانک، سهامدار باشند.
هامونی در پایان تاکیدکرد: هیچ یک از بانک ها اعم از دولتی و غیر دولتی و موسسات اعتباری نمی توانند در هیچ زمان بیش از یک درصد سهام بانک را دارا باشند. همچنین مطابق با سیاست های اصل ۴۴، رعایت سقف مجاز تملک سهام بانک ها به طور مستقیم و یا غیر مستقیم برای هر شرکت سهامی عام و یا تعاونی سهامی عام یا هر موسسه و نهاد عمومی غیر دولتی ۱۰ درصد و برای اشخاص حقیقی و سایر اشخاص حقوقی ۵ درصد است.  

۱۵۶ میلیارد ریال ارزش معاملات فرابورس ایران
در حالی که ارزش معاملات بازارهای فرابورس ایران، با جابجایی ۶۶ میلیون اوراق بهادار، به ۱۱۶ میلیارد ریال رسید، بیشترین حجم معاملات را در بازارهای اول و دوم فرابورس، حق تقدم بانک ایران زمین در بازار دوم فرابورس با جابجایی ۳۹ میلیون و ۵۰۰ سهم با نرخ ۴۸۱ ریال داشت. کمترین حجم معاملات را کویر تایر در بازار اول فرابورس با جابجایی هزار سهم و قیمت پایانی هزار و ۵۸۵ ریال کسب کرد. بیشترین افزایش قیمت را شرکت پالایش نفت شیراز در بازار اول با افزایش قیمت ۴٫۹ درصد و قیمت ۳ هزار و ۱۲۷ ریال از آن خود کرد. بیشترین کاهش قیمت را عمران و توسعه شاهد با کاهش قیمت ۴٫۹ درصد و قیمت۳ هزار و ۱۱۲ ریال در بازار دوم فرابورس در سیستم معاملاتی امروز ثبت کرد.

حجم معاملات در بازار ابزارهای نوین مالی
در بازار ابزارهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات را اوراق مشارکت مسکن مهر با جابجایی ۱۲ هزار و ۴۴۰ برگه داشت. حجم اوراق دیگر به ترتیب ۶ هزار و ۶۶۰ برگه اجاره ماهان، ۶ هزار و ۳۰ برگه اجاره امید، ۴ هزار و ۹۲۰ برگه اجاره جوپار، ۲ هزار و ۷۶۰ برگه اجاره مسکن، هزار و ۵۱۰ برگه اجاره سامان، هزار و۲۶۰ برگه مشارکت نارنجستان، هزار و ۱۶۰ برگه مشارکت نفت فصلی،۸۰۰ برگه اجاره مپنا و ۲۸۰ برگه اجاره لیزینگ سینا به قیمت هر برگه یک میلیون ریال جابجا شد.

پذیره نویسی بانک خاورمیانه ادامه دارد  
در سومین روز پذیره نویسی بانک خاورمیانه۴٫۶ میلیون سهم پذیره نویسی شد که تا امروز ۲۴۱٫۳ میلیون از هزار و ۹۳۴ میلیارد و ۵۰۹ میلیون سهم باقی مانده است و ادامه پذیره نویسی به فردا موکول می شود.
قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز حدود ۱ درصد افزایش داشت و در مرز ۶۱ تا ۶۲ هزار تومان مبادله شد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.