بمبگذار یمنی جاسوس سیا ازکار درآمد

پس از آنکه دولت آمریکا اعلام کرد، طرحی را برای بمب‌گذاری در یک هواپیمای مسافربری توسط شاخه القاعده در یمن خنثی کرده، مشخص شد که فرد اعزامی القاعده در واقع جاسوس دوجانبه نفوذی سیا در این گروه برای کشف عملیات‌های انتحاری بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات می‌گویند ماه گذشته، آمریکا اطلاعاتی بدست آورد که نشان می‌داد شاخه القاعده در یمن امیدوار است یک حمله دیدنی و جذاب را با استفاده از بمب‌های جدید در خطوط هوایی آمریکا راه‌اندازی کند که تقریبا غیرقابل کشف باشد.

مقام‌های آمریکایی پیشتر در روز سه‌شنبه گفته بودند که کشف این توطئه از سوی گروه القاعده در شبه جزیره عرب حاصل عملیات مخفی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در یمن است. گفته می‌شود که این فرد همکاری نزدیکی هم با سازمان اطلاعات عربستان داشته است.

همزمان نگرانی‌هایی درباره نوع مواد مورد استفاده در آن بمب به وجود آمد چرا که در این بمب از مواد شیمیایی استفاده شده بود که دستگاه‌های امنیتی فرودگاه را حساس نمی‌کرد.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند، درحال بررسی این مساله هستند که آیا امکان عبور این وسیله انفجاری از دستگاه های امنیتی در فرودگاه‌ها و ساقط کردن هواپیماهای مسافربری با آن وجود داشته است یا خیر.

این وسیله انفجاری حاوی هیچ نوع فلزی نیست و بنابراین احتمال آنکه از چشم فلزیاب‌های امنیتی فرودگاه‌ها پنهان بماند وجود دارد.

جان برنان، مشاور کاخ سفید در مبارزه با تروریسم گفت: “این وسیله در اختیار ماست و پلیس فدرال آمریکا در حال بررسی آن است. می‌خواهیم به جنبه‌های مختلف آن پی ببریم تا مطمئن شویم می‌توانیم در آینده مانع آن شویم این وسیله یا وسایل مشابه وارد نقاطی شود که جان مردم آمریکا را تهدید می‌کند.”

وسیله کشف شده یک نمونه پیشرفته‌تر از بمبی است که در روز کریسمس سال ۲۰۰۹ در یک هواپیمای مسافربری در شهر دیترویت آمریکا کشف شد.

مقام‌ها می‌گویند که بمب تازه همچون نمونه قبلی قرار بود در لباس‌های زیر بمب‌گذار جاسازی شود اما نحوه انفجار آن تغییر کرده است.

جان برنان در مصاحبه با شبکه ای.بی.سی آمریکا در پاسخ به سوالات درباره اینکه آیا امکان عبور چنین وسیله‌ای از سیستم‌های امنیتی فرودگاه‌ها وجود دارد یا خیر گفت: “تا جایی که ما نتیجه‌گیری کرده‌ایم، این بمب دست‌ساز از نقطه نظر طراحی منبع تهدید بود و حالا سعی داریم تدابیری اتخاذ کنیم که برای جلوگیری از عبور هر نوع بمب دست‌ساز مشابه از موانع امنیتی لازم است.”

پیتر کینگ، رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌‌شنبه گفت که “شماری از کشورها” با ارائه اطلاعات و همکاری در این مورد، به خنثی شدن طرح کمک کردند. اما وی گفت نمی‌داند فردی که قصد بمب‌گذاری را داشت کجاست.

کاخ سفید تنها گفته است که این فرد “دیگر مایه نگرانی” نیست یعنی تهدیدی برای آمریکا به حساب نمی‌آید.

مقام‌های آمریکایی نمی‌دانند که بمب توسط چه کسی ساخته شده اما به شخصی به نام ابراهیم حسن العسیری سوءظن دارند.

العسیری طراح بمب کریسمس ۲۰۰۹ و دو بمب دیگر است که القاعده در کارتریچ چاپگرها جاسازی و در سال ۲۰۱۰ به مقصد آمریکا پست کرده بود. برای ساخت هر دو آنها از یک ماده صنعتی که یک منفجره قوی است استفاده شده بود. در هیچ کدام از آن موارد بمب‌ها منفجر نشد.

گروه‌های وابسته به القاعده به دلیل بی‌ثباتی در یمن در آنجا قدرت گرفته‌اند. این گروه در آنجا اردوگاه‌هایی ترتیب داده و در برخی نواحی حتی عملا امور را کنترل می‌کند.

روز یکشنبه گزارش شد که “فهد القصع”، از رهبران ارشد القاعده در اثر اصابت موشکی به هنگام پیاده شدن از اتومبیلش کشته شد. نیویورک تایمز گزارش داد که عامل نفوذی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اطلاعاتی که منجر به قتل فهد القصع را ارائه کرده بود. این حمله احتمالا از سوی یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی انجام شد.

نام وی در فهرست افراد تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا قرار داشت و جایزه‌ای پنج میلیون دلاری برای اطلاعاتی که به بازداشت وی منجر شود، تعیین شده بود. آمریکا وی را به دست داشتن در بمب‌گذاری سال ۲۰۰۰ در کنار ناو جنگی یو.اس.اس.کول در بندر عدن در یمن متهم می‌کرد. در آن حمله ۱۷ سرباز آمریکایی کشته شدند.
۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.