بنزین متانول‌دار در صورت استفاده درست مشکلی ایجاد نمی‌کند

۳۰م دیماه ،

مدیر کنترل تولید پتروشیمی:

بنزین متانول‌دار در صورت استفاده درست مشکلی ایجاد نمی‌کند

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران از لزوم آموزش برای استفاده از بنزین‌ دارای متانول خبر داد و گفت: استفاده از خانواده متانول در بنزین با کنترل های لازم انجام می‌شود.

به نقل از علی محمد بساق زاده  اظهار کرد: در کشورهای مختلف مثل چین، برزیل، هند و … از خانواده الکل‌ها در بنزین استفاده می‌کنند.

وی افزود: در برزیل از اتانول و در چین از متانول با ظرفیت‌های مختلف استفاده می‌شود. تست اولیه در کشورهای اولیه صورت گرفته و در ایران هم پس از در نظر گرفتن درصد، می‌توان از این ماده استفاده کرد.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در پاسخ به این پرسش که چرا به جای اتانول از متانول استفاده می‌شود، گفت: به طور کلی از خانواده‌های الکلی در بنزین استفاده می‌شود. در چین از متانول که الکلی غیر صنعتی است به میزان ۲۵ تا ۳۰ درصد استفاده می‌کنند و در برزیل چون نیشکر تولید می‌شود و از ملاس آن اتانول به دست می‌آورند، از اتانول در بنزین بهره می‌برند.

از متانول با شرایط خاص باید استفاده کرد

وی افزود: اتانول و متانول از خانواده الکل‌ها و دارای اکسیژن می باشند بنابراین کیفیت سوخت را بالا می‌برند اما باید در شرایط خاص باید طبق دستورالعمل‌های لازم و در زمان لازم با بنزین مخلوط شوند.

بساق زاده در واکنش به شرایط موجود کشور و مشکلات خودروها که در بسیاری از مواقع سوخت را به طور ناقص می‌سوزانند، گفت: باید استفاده از بنزین دارای متانول آموزش داده شود.

وی در واکنش به چگونگی برخورد با خطرهای موجود در راستای استفاده از متانول از جمله کور شدن، اظهار کرد: استفاده از برق هم بسیار خوب است، اما اگر فرد به برق دست بزند، برق او را می‌گیرد. هر چیزی مزیت‌ها و معایب‌هایی دارد و باید برای پیشگیری از معایب آموزش داده شود.

 

تایید سلامت بستگی به میزان تولید دارد

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در پاسخ به این پرسش که از نظر سلامت استفاده از اتانول مورد تایید است یا متانول، گفت: بستگی دارد در کشور کدام بیشتر باشد. در برزیل چون نیشکر تولید می‌شود و در پی آن اتانول در این کشور بسیار است، استفاده از آن به نفع‌شان است اما کشورهایی که دارای گاز و ذغال سنگ دارند و متانول راحت‌تر تولید می‌شود، از متانول در بنزین استفاده می‌کنند .

بساق زاده در پاسخ به این پرسش که آیا بکارگیری متانول در بنزین به خاطر بسیار بودن آن در کشور است، تصریح کرد: بله. ما بزرگ‌ترین تولید کننده متانول در خاورمیانه هستیم. اگر بتوانیم از متانول استفاده کنیم، وابستگی را کم کرده و ارزش افزوده آن محصول را بالا برده ایم .

وی در واکنش به نگرانی مردم برای مضرات متانول گفت: بیش از ۱۰ میلیون تن متانول در سال در کشور تولید و صادر می‌کنیم. متانول تولیدی در پتروشیمی کاملا خالص است ، اما اگر فرد با آن تماس داشته باشد و طبق دستورالعمل عمل نکند، می‌تواند اثراتی داشته باشد.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر این که هر چیزی باید طبق دستورالعمل استفاده شود، در پاسخ به این پرسش که پیروی از دستورالعمل‌ها را در کشور چقدر دقیق می‌داند، گفت: اگر آموزش داده شود، مردم می‌توانند به راحت‌ی از بنزین استفاده کنند.

بساق زاده در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر سالانه ۱۰ میلیون تن متانول در کشور تولید، ۸۰ درصد آن صادر و ۲۰ درصد آن در داخل مصرف می‌شود.

به گزارش ایسنا، پیش از این مشاور انجمن خودروسازان ایران نسبت به تاثیرات مخرب بنزین متانول‌دار بر سیستم سوخت‌رسانی خودروها و سلامت شهروندان اخطار داده بود.

داوود میرخانی رشتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرده بود که متانول ماده‌ای خورنده بوده و استفاده از آن در بنزین سبب خورندگی سیستم سوخت‌رسانی خودرو و نشست بنزین می‌شود.

وی با بیان اینکه این موضوع افزایش احتمال آتش‌سوزی خودروهای در حال تردد را به دنبال دارد، خاطرنشان کرده بود که در صورت استفاده از بنزین متانول‌دار، آلیاژ به کار رفته در قطعات سیستم سوخت‌رسانی خودروها باید تعویض شود که البته در خودروهای در حال تردد این امکان وجود ندارد.

میرخانی با بیان اینکه متانول سمی بوده و استنشاق بخارات آن برای دستگاه ریوی و چشم‌ها به شدت مضر است تصریح کرده بود که در حال حاضر تنها کشور چین است که از متانول در تولید بنزین استفاده می‌کند.

این وضعیت در حالی است که طبق برنامه چهارم توسعه قرار بود از ماده اتانول که غیر خورنده بوده و سمی هم نیست در بنزین استفاده شود اما مشخص نیست چرا ماده سمی متانول جایگزین اتانول شده است.

در پی اعلام استفاده از متانول در تولید بنزین و واکنش‌ها به این موضوع دست‌اندرکاران تهیه این بنزین عنوان کرده‌اند که میزان بهره‌گیری از متانول در تولید بنزین بسیار کم بوده و تاثیری بر خودروها و آلایندگی هوا ندارد.

جمعه ۶ بهمن   ۱۳:۳۵

منبع:عصرخودرو
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.