بنزین پایه متانول سلامت مردم را تهدید می کند

۱۴ام بهمن ،

بنزین پایه متانول سلامت مردم را تهدید می کند

انتشار خبر تولید بنزین دارای متانول در کشور سبب بروز نگرانی هایی در جامعه شده است. مطالعات علمی و کارشناسی نشان دهنده این است که ترکیب بنزین با متانول علاوه بر اثرات مخرب زیست محیطی بر کارکرد سیستم موتور خودروها نیز تاثیر منفی برجای می گذارد.

به نقل ازانتخاب،  افزودن متانول به بنزین علاوه بر این که صرفه اقتصادی نداشته و سبب کاهش هزینه های تولید نمی شود،‌ بر محیط زیست نیز تاثیر مخربی دارد؛ از سوی دیگر این ترکیب منجربه فرسودگی زودهنگام موتور خودروها خواهد شد.

ایران رکورد بنزین متانول دار را می شکند

در سطح دنیا فقط کشور چین است که بنزین با ترکیب ۳۵ درصد متانول را تولید می کند. این کشور بزرگ ترین تولید کننده متانول از زغال سنگ است. چین برای مازاد تولید خود کاربری را یافته است؛ آن هم مخلوط کردن متانول با بنزین خودروهاست. تولیدکنندگان چینی به سبب این‌که استانداردهای بالایی ندارند، از این فرصت استفاده کرده و متانول مازاد را به بنزین خودروها اضافه می کنند. بنزین تولید چین دارای ۳۵ درصد متانول است. ظاهرا ایران می خواهد در این زمینه کشور چین را الگوی خود قرار دهد. با این تفاوت که منبع تولید متانول ایران از مازاد گاز طبیعی است.

کاهش عمر مفید خودروها

ترکیب بنزین و متانول سبب کاهش عمر مفید خودروها خواهد شد. متانول در لوله های فلزی،‌ از نوع مس،‌ آلومینیوم و منگنز و همچنین واشرها و قطعات پلاستیکی خودرو، خوردگی ایجاد می کند. همچنین در سیستم سوخت رسانی و باک از جمله فیلتر و پمپ بنزین اختلال و خوردگی ایجاد می کند که این موضوع می تواند سبب آتش سوزی خودروی درحال تردد شود. از سوی دیگر فشار تبخیر در متانول نسبت به بنزین بالاست، به ویژه در فصل زمستان تبخیر کم شده و مشکل روشن نشدن موتور رخ می دهد. همچنین ظرفیت کنیستر کربن تغییر می کند.

در صورت استفاده از بنزین پایه متانول در خودروها،‌ تغییراتی در خودروها نیز باید ایجاد شود؛ ازجمله این‌که به سبب مصرف سوخت بالا باک خودرو باید تعویض شده و در ابعاد بزرگ تری در خودرو تعبیه شود. سیستم ECU حدود ۱۰ میلیون خودروی در حال تردد باید تعویض شده و مطابق ترکیب تازه برنامه ریزی شوند. همچنین کاتالیست کانورتور خودروها باید تعویض و با طراحی تازه نصب شوند.

زنگ خطر برای سلامت مردم

افزودن متانول به بنزین، برای سلامت مردم خطرساز خواهد بود. این سوخت علاوه بر مضراتی که بر دستگاه تنفسی و ریه دارد،‌ منجر به از بین رفتن قدرت بینایی می گردد. کیفیت پایین بنزین تولیدی فعلی با افزودن متانول کشنده خواهد بود.

اثرات متانول را می‌توان در چندین نقطه از بدن بررسی کرد. در دستگاه عصبی سبب بروز گیجی، سردرد، سرگیجه، تشنج و گاهی افت هوشیاری می‌شود. در سی تی اسکن از مغز دیده شده که گاهی ضایعاتی مشابه با بیماران مبتلا به پارکینسون در مغز اشخاص مسموم دیده می‌شود. در چشم ایجاد دوبینی، ترس از نور، احساس دیدن توفان برفی، تاری دید، کاهش میدان بینایی و کوری می‌کند. اثرات متانول در دستگاه گوارش مشابه با اتانول بوده و با تهوع، استفراغ، دردشکمی همراه است. در دستگاه قلبی نیز ممکن است منجر به افت در فشارخون و ضربان قلب شود.

ترکیب بیش از پنج درصد خطرساز است

به شکل طبیعی، الکل متانول که ماده‌ای کاملا سمی است نمی‌تواند بیش از پنج درصد در بنزین حل شود و برای حل شدن آن با درصد بیش‌تری در بنزین باید از حلال‌های واسطه دیگری استفاده شود. حلال‌های واسطه نیز باید قابلیت سوزانده شدن در موتور خودروها را داشته باشند. لازم به ذکر است در حال حاضر هیچ یک از خودروسازان به جز شرکت‌های چینی استفاده از مخلوط متانول و بنزین را در محصولات‌شان تایید نکرده‌اند.

بااین وجود به نظر می رسد مسوولان و متولیان تامین سوخت مورد نیاز خودروها،‌ خود را مسوول و حافظ جان مردم نیز بدانند و نسبت به سلامت مردم و حفاظت از محیط زیست بی تفاوت نباشند. در حالی که در اغلب کشورهای جهان برای ارتقای کیفیت سوخت، از پنج تا ۱۵ درصد اتانول استفاده می کنند متاسفانه مسوولان کشورمان به دنبال استفاده از متانول آن هم با ترکیب ۳۵ درصدی می باشند که حتی بخار آن سبب کوری چشم می‌شود.

شنبه ۱۴ بهمن   ۱۷:۴

منبع:عصرخودرو
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.