بنیان‌گذار IMDb را بیشتر بشناسید

۲۴اردیبهشت،

کول نیدهم ۴۶ ساله است و در دهکده کوچکی در ۸ مایلی بریستول زندگی می‌کند. به این ترتیب شاید بتوان او را قدرتمندترین بریتانیایی هالیوود دانست. او ۲۳ سال پیش پایگاه اینترنتی IMDb را پایه‌گذاری کرد.

نامه: کول نیدهم ۴۶ ساله است و در دهکده کوچکی در ۸ مایلی بریستول زندگی می‌کند. به این ترتیب شاید بتوان او را قدرتمندترین بریتانیایی هالیوود دانست. او ۲۳ سال پیش پایگاه اینترنتی IMDb را پایه‌گذاری کرد.
مردی که تاکنون ۸۵۲۴ فیلم در زندگی‌اش دیده است، چه کسی می‌تواند باشد؟ او موسس پایگاه اینترنتی «اینترنت مووی دیتابیس (IMDB)» است که جامع‌ترین دایره‌المعارف سینمایی دنیاست. کول نیدهم ۴۶ ساله است و در دهکده کوچکی در ۸ مایلی بریستول زندگی می‌کند. به این ترتیب شاید بتوان او را قدرتمندترین بریتانیایی هالیوود دانست. او ۲۳ سال پیش پایگاه اینترنتی IMDb را پایه‌گذاری کرد. هر‌چند او در سال ۱۹۹۸ پایگاه اینترنتی را به آمازون فروخت، اما کماکان کارش را در آن‌جا ادامه داد. او در گفت‌وگو با روزنامه گاردین می‌گوید: «نخستین‌باری که به سینما رفتم هشت‌ساله بودم و فیلم «آرواره‌ها» را همراه مادرم دیدم. آنقدر ترسیده بودم که دیگر حتی جرات رفتن به استخر شنا را هم نداشتم، چه برسد که بخواهم به دریا بروم».

بنیان‌گذار IMDb را بیشتر بشناسید

 شش سال بعد، در سال ۱۹۸۱ برای اولین‌بار لذت فیلم‌دیدن را در ویدئوی وی. ‌اچ. ‌اس خانگی تجربه کرد. البته باز هم فیلمی ترسناک بود: «بیگانه». در آوریل ۱۹۸۹ او برای اولین‌بار سفری به ایالات متحده داشت: او پس از اینکه وسایلش را در اتاق هتلش گذاشت، سریعا به اولین مغازه‌کرایه نوار ویدئو رفت و فیلم «پرتقال کوکی» را کرایه کرد. فیلمی که نمایشش در آن زمان در بریتانیا ممنوع بود. او می‌گوید: «نقشه محرمانه من همان نقشه عمومی من است. کار من این است که همه را تا جایی که می‌توانم شیفته فیلم و تلویزیون کنم. ما سن‌مان بالا می‌رود و رفته‌رفته کمتر فرصتی برای رفتن به سینما پیدا می‌کنیم. اما از زمانی که آن‌لاین شدم و توانستم دربارهٔ فیلم با سایر مردم گفت‌وگو کنم، دیگر چنین نیستم. سینما یکی از آن صنایع بی‌همتایی است که مردم به‌طور دسته‌جمعی در آن کار می‌کنند. انگار سینما سبب برقراری ارتباط میان مردم می‌شود.

بنیان‌گذار IMDb را بیشتر بشناسید

علتش را نمی‌دانم، اما حدس می‌زنم که چیزی مثل تعهد و وفاداری شدید در آن هست: شما بسیاره‌تر می‌خواهی. مغز انسان از ایجاد ارتباط لذت می‌برد. یک‌نفر در میان این ارتباط‌ها به موضوعی پی می‌برد. به طور مثال درمی‌یابد که صدای غرش‌ها در «شیر‌شاه» در حقیقت صدای غرش ببر است. خب، حالا می‌خواهی این دانسته‌ات را با دیگران هم در میان بگذاری؛ IMDb جای مناسبی است برای این کار… دنیا کاملا جای پیچیده‌یی شده است. من زمانی که ۱۴ سال داشتم، ۱۴ بار فیلم بیگانه را تماشا کردم. فیلم معرکه‌یی بود. فیلمی که هنوز هم می‌توانم بارها و بارها آن را ببینم. حالا این پایگاه اینترنتی فرصت گرانبهایی به شما می‌دهد. انتخاب کاربران چیز خوبی است… می‌توانید چیزهایی را که با فیلم محبوب‌تان در ارتباط است هم بیابید.»


مجله اینترنتی برترین ها | پورتال خبری و سبک زندگی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.