بهار دوباره “موزه هنرهای ملی” در “بهارستان”

“موزه هنرهای ملی ایران” به عنوان قدیمی ترین موزه ایران پس از دو سال تعطیلی به ساختمان اصلی اش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باز می‌گردد.

احمد محیط طباطبایی، دبیر کمیته ایکوم ایران “شورای بین المللی موزه ها” به خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: “موزه هنرهای ملی ایران” در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی با تلاش و کوشش مرحوم “حسین طاهرزاده بهزاد” که خود از هنرمندان، نقاش و طراح نقشه قالی مینیاتور بود شکل گرفت.
وی افزود: استاد “حسین طاهر زاده بهزاد” موزه هنرهای ملی را تحت عنوان مدرسه صنایع قدیمی به انگیزه احیا و تجدید حیات هنرهای ملی و سنتی ایران بنیاد نهاد و بدین ترتیب مدرسه صنایع قدیمی محل فعلی موزه هنرهای ملی ایران کانون حفظ هنرهای اصیل و ملی ایران شد.
محیط طباطبایی تصریح کرد: موزه هنرهای ملی تا سال ۸۹ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا بود و در همان سال بحث انتقال این مجموعه به “ارگ آزادی” واقع در خیابان آزادی مطرح و اجرا شد.
دبیر کمیته ایکوم ایران بیان کرد: در پی انتقال این موزه به “ارگ آزادی” بحث های بسیاری در جامعه هنری مطرح شد به طوریکه هنرمندان هنرهای سنتی ملی متعددی درخواست بازگشت ساختمان موزه  هنرهای ملی به بهارستان را داشتند.
وی اظهار داشت: هم اکنون موزه هنرهای ملی با همان آثار هنری و صنایع دستی هنرمندان و چیدمان قدیمی به مکان قبلی خود در باغ موزه نگارستان منتقل شده و تا پایان مهر بازگشایی می شود.
شایان ذکر است؛ ساختمان موزه به نام “حوض خانه باغ نگارستان” از بناهای متعلق به دوره قاجار بوده که در زمان “فتحعلی شاه” در جنوبی ترین قسمت قصر و باغ نگارستان ساخته شد.
در بین سالهای ۱۲۲۲ تا ۱۲۳۲ هجری قمری مجموعه قصر و کاخ باغ نگارستان به دست دو تن از معماران برجسته آن زمان استاد “عبدالله خان” و استاد “آقاجانی اصفهانی” بنا شد.
همچنین، پنجاه سال قبل برای اینکه ساختمان حوض‌خانه به منظور شکل گیری یک موزه متناسب شود قسمت هایی در بخش جنوبی و شمالی با همان طرح قبلی به آن  اضافه شد که در مجموع به شکل کنونی در آمده است.
گفتنی است؛ این مجموعه دربرگیرنده بهترین هنرهای ملی ایران در سالهای اخیر مانند مینیاتور، تذهیب، خاتم، کاشیکاری، قالی بافی، میناکاری و قلم زنی و معرق است./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.