بهبود حوزه اعتیاد کشور با جملات شعاری امکانپذیر نیست

فروردین ۱۴۰۳

بهبود وضعیت حوزه اعتیاد کشور با جایگزینی تفکر آینده نگری بجای تفکر منفعلانه امکانپذیر بوده و در این زمینه نباید تنها به صورتی شعاری عمل کرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ممتاز نیوز، کاظم نظم ده در هفتمین کنگره دانش اعتیاد با اعلام این خبر که مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی موفق ترین مرکز در حوزه کنترل اعتیاد کشور است، افزود: سازمان بهزیستی به عنوان یکی از دستگاههای محوری در زمینه پیشگیری و کاهش آسیب در درمان اعتیاد در سال ۹۱ به بیش از ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور خدمات ارائه داده است.  

وی درادامه با اشاره به اینکه ۱۰ میلیون نفر از هزینه های سرانه اجتماعی محور در حوزه اعتیاد سازمان بهزیستی در سال قبل بهره مند شده اند، خاطر نشان کرد: هزینه پرداخت شده به منظور پیشگیری از اعتیاد این سازمان در سال قبل برای هر نفر بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان بوده و اعتبار ۴ میلیارد و سیصد میلیون تومان نیز برای این حوزه در نظر گرفته شده بود.  

با وجودی که سرانه پیشگیری برای هر نفر درکشورهای توسعه یافته تنها ۲۰ دلار درنظر گرفته می گردد.  

نظم ده جایگزین کردن فکر آینده نگری بجای تفکر منفعلانه را راهکار موثر برای پیشگیری از اعتیاد در کشور دانست و تصریح کرد: بهبود وضعیت در حوزه اعتیاد تنها با افزایش دانش در این زمینه امکانپذیراست و این مهم نیز تنها با شعار دادن محقق نشده و باید با باور قلبی و سیاستگذاری صحیح می توان به موفقیت در این حوزه دست یافت.  

سیاستگذاری منطبق بر تحقیقات در حوزه اعتیاد به سازمانهای متولی شهامت ظهور می دهد 

 در ادامه نظم ده در خصوص ضرورت سیاستگذاری منطبق بر تحقیقات در حوزه اعتیاد افزود: سیاستگذاری بر اساس تحقیقات به مدیران سازمانهای متولی شهامت می دهد که به جای همراهی سیل آسیب اجتماعی خلاف جریان حرکت کرده و چرخه معیوب سیاستگذاریها در حوزه اعتیاد را بشکنند.  

وی یاد آور شد: چنانچه تفکر پیشگیرانه در حوزه اعتیاد از بین برود به ناچار باید به سمت درمان برویم و این در حالی است که هزینه های سرانه درمان در حوزه توانبخشی اعتیاد برای هر نفر ۳۰ میلیون تومان است.  

نظم ده با تاکید بر ضرورت افزایش فعالیت های پژوهشی به منظور کنترل اعتیاد در کشور، اینگونه بیان داشت: سال قبل دفتر پژوهش مبارزه با مواد مخدر برای ایجاد انگیزه بیشتر به منظور پژوهش در این حوزه جوایزی را در نظر گرفت و در این زمینه به مسئولان کنگره دانش اعتیاد نیز اعلام آمادگی کرد که امیدواریم این حرکت سبب حرکت منطبق با تغییر آینده نگر در دستگاههای متولی شود. /ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.