بهترین سیاره نامزد زندگی انسان با همکاری دانشمند ایرانی معرفی شد

بهترین سیاره نامزد زندگی انسان با همکاری دانشمند ایرانی معرفی شد

محققان ناسا با همکاری پروفسور «نادر حقیقی پور» عضو هیات علمی موسسه نجوم دانشگاه هاوایی فهرستی از پنج سیاره فرا خورشیدی قابل سکونت را ارائه کردند.

به گزارش  دریچه خبر، ستاره Gliese 581 به دلیل داشتن چهار سیاره از جمله سیاره بیرونی Gliese 581d قابل سکونت هستند و این نخستین بار است که شواهدی از دو سیاره فراخورشیدی قابل سکونت در یک مدار ستاره مشابه بدست آمده است.

 

داده های ناسا نشان می هد، سیاره فراخورشیدی Gliese 581g به همراه Gliese 667Cc، Kepler-22b، HD85512 و Gkiese 581d جزو پنج سیاره فراخورشیدی زمین مانند محسوب می شوند.

 

این طرح که با همکاری محققان رصدخانه‌های مختلف از جمله پروفسور «نادر حقیقی پور» عضو هیات علمی موسسه نجوم دانشگاه هاوایی انجام شده است، تأیید می‌کند که سیاره فراخورشیدی Gliese 581g یکی از بهترین کاندیداهای احتمالی زندگی انسان در آینده خواهد بود.

 

تیم تحقیقاتی HARPS از رصدخانه ژنو پیش از این چهار سیاره فراخورشیدی در مدار ستاره Gliese 581 را کشف کرده بودند، اما قادر به مشاهده سیاره فراخورشیدی Gliese 581g‌ در داده های دریافتی نشدند.

 

تجزیه و تحلیل دانشمندان نیز وجود این سیاره فراخورشیدی را که نخستین بار در سپتامبر ۲۰۱۰ کشف شده بود، زیر سؤال می‌برد.

 

تیم تحقیقاتی به سرپرستی «استیون ووگت» سرانجام توانستند با تجزیه و تحلیل مجموعه عظیمی از داده های دریافتی، شواهد امیدوار کننده ای از وجود سیاره Gliese 581g بدست آورند. داده های جدید این فرضیه را مطرح می کنند که شعاع این سیاره فراخورشیدی بیش از ۱٫۵ برابر زمین نیست.

 

این نخستین نمونه از وجود یک سیستم سیارات فراخورشیدی قابل سکونت در مدار ستاره‌‌ای مشابه محسوب می‌شود.


DaricheKhabar.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.