بهترین برخورد با نقاشی‌های کودک

به گزارش ممتازنیوز به نقل از سلامت، کودکان بعد از یک سالگی دوست دارند با هر چیزی که به دستشان می‌رسد روی کاغذ خط بکشند…

بعد از گذشت مدتی خط‌خطی‌های بی‌معنی، تبدیل به تصاویر معنی‌داری می‌شوند که کودک نه تنها از سر بازی و سرگرمی آنها را رسم می‌کند، بلکه حکایت درون خود را با آنها بیان خواهدکرد. برای آغاز نقاشی کشیدن هیچ سن استانداردی وجود ندارد. بعضی بچه‌ها اصلا نقاشی‌ نمی‌کشند و بعضی به‌ندرت دست به قلم می‌برند اما این موضوع ارتباطی به خوب یا بد بودن تخیل آنها ندارد. سوال‌های بسیاری در ذهن والدین وجود دارد. شاید این سوال‌ها ذهن شما را هم درگیر کرده باشد.

۱. همیشه باید بگوییم چه نقاشی زیبایی؟

این موضوع کاملا به مفهومی که از زیبایی داریم برمی‌گردد. اگر کودک شما تمام تلاشش را برای کشیدن یک طرح زیبا انجام داده، باید به او بگویید نقاشی‌اش زیباست. فراموش نکنیم نقاشی‌ها آینه رشد فرزندمان هستند. گاهی بی‌توجهی، بی‌حوصلگی و ناهماهنگی در نقاشی کودکان به چشم می‌خورد با این حال بهتر است قبل از بیان هر حرفی، در مورد آنچه می‌خواهیم بگوییم، فکر کنیم.

پیشنهاد: خود را همیشه مجبور به دروغ‌گفتن نکنید. اگر نقاشی کودکتان زیبا نیست، به او بگویید؛ اما با ظرافت و احتیاط، طوری که کودک دلسرد نشود.

۲٫ آیا باید نقاشی کودکان را نگه‌داشت؟

وقتی کودکتان نقاشی می‌کشد و آن را به شما تقدیم می‌کند، یعنی این هدیه مخصوص شماست. هدیه را به‌خصوص همان لحظه دور نیندازید. می‌توانید بعضی از آنها را نگه‌دارید و وقتی کودکتان بزرگ شد به او نشان دهید. البته فقط نقاشی‌هایی که به نظرتان زیباست نگه‌ ندارید. ممکن است چیزی که به نظر شما جذاب و زیباست، به نظر او این‌طور نباشد.

پیشنهاد: نقاشی‌های کودکتان را حداقل برای یکی دو سال نگه‌دارید و بعد از این مدت آنها را دوباره به او نشان دهید. این کار به پیشرفت او در نقاشی کمک می‌کند.

۳٫ آیا می‌توان نقاشی کودکان را تحلیل کرد؟

نقاشی کودکان در واقع تولیدات ناخوداگاه آنها در طول روز است. شخصیت کودکان روز به روز در حال تغییر است. اگر امروز کودکی ۲ درخت بزرگ را در کنار ۲ درخت کوچک رسم می‌کند، شاید منظورش خانواده باشد شاید هم نه. لازم نیست همیشه به دنبال تحلیل نقاشی کودکان باشیم اما بهتر است به آنها توجه کنیم. اگر کودک صحنه جنگ یا سلاح یا خون می‌کشد، نباید فورا نگران شویم. همه ما از درون گرفتار سیاهی هستیم و باید به نوعی آن را بیرون بریزیم. اجازه بدهید آزاد باشد و نقاشی کند.

پیشنهاد: کودکان از طریق نقاشی احساساتشان را نمایان می‌کنند. اجازه بدهید خود کودک در مورد صحنه‌ای که کشیده برایتان حرف بزند.

۴ کودکم همیشه یک طرح ثابت می‌کشد؛ این طبیعی است؟

برخی بچه‌ها همیشه خانه می‌کشند یا همیشه طبیعت را رسم می‌کنند. در بیشتر موارد هدف آنها رسم زندگی روزمره یا چیزی است که به آن علاقه وافر دارند. تکرار رسم یک شکل ‌جای نگرانی ندارد حتی برعکس مهارت آنها را افزایش می‌دهد و اعتماد به نفسشان را بالا می‌برد اما اگر فرزندانتان همیشه صحنه‌های سیاه و خشن رسم می‌کند و علایم دیگری نظیر نمره‌های پایین در مدرسه یا رفتار نامناسب در خانه می‌دانید، بهتر است به یک روان‌پزشک مراجعه کنید.

پیشنهاد: کودکان معمولا چیزی را بیشتر می‌کشند که بیشتر دوست دارند. شاید بین نقاشی‌های او و برنامه مورد علاقه‌اش در تلویزیون بتوانید ارتباطی پیدا کنید.

۵٫ آیا دست بردن در نقاشی کودکان درست است؟

آدمکی با ۸ انگشت، خورشیدی به رنگ قرمز… گاهی نقاشی کودکان چیزی فرای حقیقت است. در واقع کودکان آنچه از حقیقت می‌دانند، نقاشی می‌کنند نه آنچه را واقعا می‌بینند. برای آنها خانه همیشه سقفی مثلثی دارد گرچه در خانه‌ای با سقفی صاف زندگی می‌کنند. اگر کودکتان اجازه دخالت می‌دهد، می‌توانید در نقاشی او دست ببرید و یک گل، خانه یا آدم به آن اضافه کنید.

پیشنهاد: نگاه خودتان را به فرزندتان تحمیل نکنید. کودکان به‌خصوص در سن ۱۰-۹ سالگی دوست دارند آنچه خود از واقعیت می‌بینند، ترسیم کنند. دخالت شما در نقاشی آنها می‌تواند باعث کاهش اعتماد به نفسشان شود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.