بهترین روش تنبیه کودک چیست؟

یک روانشناس گفت:در تنبیه به شیوه محروم سازی موقت، هیچ روش دردناک و زجرآوری استفاده نمی شود بلکه فرصت برای دریافت توجه از کودک گرفته می شود.

به گزارش بی باک به نقل از مشرق، کارشناس مسوول بهداشت روان مرکز بهداشت استان یزد ضمن بیان این مطلب در خصوص روشهای فرزند پروری به استفاده درست از روش محروم سازی موقت اشاره کرد و اظهار داشت: روش استفاده از اتاق خلوت یا محروم سازی موقت یا زمان اخراج برای عدم اطاعت از دستورات توصیه می شود و این روش بدین معناست که کودک در یک مکان بدون سرگرمی به مدت چندین دقیقه تنها گذاشته شود و هر گونه توجه از وی گرفته شود.

به گزارش  وب دا، فاطمه زارع در خصوص اجرای محروم سازی موقت و موثر گفت: ابتدا باید یک مکان خلوت در خانه انتخاب شود و این مکان باید دور از اسباب بازی، مردم، پنجره، رادیو، تلویزیون، وسیله شکستنی و هر چیز دیگری باشد که کودک از آن لذت می برد.

وی با بیان اینکه در بکار بردن این روش، هدف گرفتن توجه از کودک است نه ترساندن وی، گفت: حمام، صندوقخانه و اتاق تاریک برای اتاق خلوت مناسب نیستند و بطور کلی هر محلی را که انتخاب می کنید چراغش را خاموش نکنید چرا که کودک را می ترساند.

زارع در خصوص سلسله مراتب برای موثر بودن محروم سازی بیان کرد: یک دستور خوب که ساده و واضح باشد به کودک بدهید، اگر بعد از ۵ ثانیه دستور را انجام نداد یک اخطار بدهید و دوباره دستور را تکرار کنید سپس اگر بعد از ۵ ثانیه باز هم اطاعت نکرد می گویید «چون این کار را نکردی باید به اتاق خلوت بروی.»

وی افزود: بدون بحث کردن، سخنرانی کردن و سرزنش کردن، دست کودک را گرفته و به سمت اتاق خلوت ببرید. فریاد زدن، اعتراض کردن و قول دادن به اطاعت کردن را نادیده بگیرید. به او بگویید روی صندلی بنشیند و وقتی که او ساکت نشست زمان را شروع کنید (یک دقیقه برای هر سال سن کافی است).

این روانشناس ادامه داد: زمانی که مدت زمان به اتمام رسید، به شرط اینکه ۳۰ ثانیه آخر را آرام بوده باشد، به طرف وی برگردید و بگویید زمان اتاق خلوت تمام شده است. مجددا دستور اولیه را از وی بخواهید که انجام دهد اگر کودک باز هم اطاعت نکرد مجددا و را به اتاق خلوت ببرید.

کارشناس مسئول بهداشت روان مرکز بهداشت استان یزد خاطرنشان کرد: زمانی که به کودک می گویید باید به اتاق خلوت برود ممکن است بلافاصله دستور اولیه مورد نظر شما را انجام ندهد با این وجود شما تسلیم نشوید بلکه او را به اتاق خلوت بفرستید چرا که در غیر این صورت باعث بد آموزی کودک می شود.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.